کد مطلب: ۳۳۹۶۲۴

تولید بنزین به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد

تولید بنزین به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد

طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ظرفیت تولید بنزین تا پایان هفته جاری به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

خودکفایی در تولید بنزین یکی از اهداف وزارت نفت طی چند سال اخیر بوده است و بر این اساس میزان تولید بنزین در کشور به مرور زمان افزایش یافت؛ به‌طوری که از ۶۶.۴ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۵ به ۷۷.۴ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۶ رسید. همچنین میزان تولید این فرآورده از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا آذر ماه همان سال ۶۶.۶ میلیون لیتر در روز بوده و از آذر ماه تا اواخر اسفند به ۷۷.۴ میلیون لیتر در روز رسید. حال طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار است ظرفیت تولید بنزین تا پایان هفته جاری به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بیژن زنگنه، وزیر نفت، در یکی از آخرین اظهار نظرات خود درمورد آمار تولید بنزین در ایران اظهار کرد: «در سال ۱۳۹۱ میزان تولید بنزین در ایران به‌طور متوسط ۵۲ میلیون لیتر در روز بود که در شهریور ماه سال جاری به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. بنزین ما در شرایطی قرار دارد که ترامپ در تحریم‌های خود از منع فروش بنزین به ایران حرفی نزد».

وعده تولید ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور از حدود چهار ماه پیش از سوی علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام و اظهار شد که ۸۰ میلیون لیتر از ۱۰۰ میلیون لیتر مذکور طبق استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ تولید خواهد شد.

حالا طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، صادق‌آبادی از تکمیل و راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داده و گفته که ظرفیت تولید بنزین از اواخر همین هفته به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد که نسبت به آبان سال گذشته بیانگر رشد ۶۷ درصدی بوده است. ظرفیت تولید بنزین کشور در آبان سال گذشته ۶۳ میلیون لیتر در روز بود. این میزان در دی ماه پارسال با تثبیت تولید در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۲۴ درصد افزایش یافت و به ۷۸ میلیون لیتر در روز رسید. در نیمه نخست امسال که با اوج مصرف بنزین در کشور همراه بود، تولید بنزین به حدود ۹۵ تا ۹۷ میلیون لیتر در روز رسید.

صادق‌آبادی با اعلام اینکه در حال آماده‌سازی برای افزایش ظرفیت تولید بنزین و یک جهش بزرگ برای آخر همین هفته هستیم، تصریح کرد: با تولید ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور علاوه بر تامین نیاز داخل، حدود ۲۰ میلیون لیتر نیز تفاوت تولید و مصرف در شش‌ماهه دوم سال خواهیم داشت.

تاسیس فاز چهارم ستاره خلیج فارس در یک قدمی تحقق

به گفته وی منابع ۲۶۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی صرف بدهی ها و آغاز فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش همچنین گفت: وام ۲۶۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی زمانی به این پروژه اختصاص یافت که مراحل ساخت و نصب فاز سوم پروژه نیز انجام شده بود؛ در حال حاضر قرار است مبلغ این وام صرف بدهی‌های موجود یا اجرای فاز چهارم پالایشگاه شود. منابع مالی این پروژه با اتکا به تولید محصولات داخلی پالایشگاه تامین شده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.