خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۳۵۲۱

بررسی بلومبرگ از میزان پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید

خوش‌شانسی روسیه در فروش نفت و ناکامی عربستان در یافتن مشتری

خوش‌شانسی روسیه در فروش نفت و ناکامی عربستان در یافتن مشتری

بر اساس داده‌های اوپک میزان پایبندی اعضای این سازمان و دیگر تولیدکنندگان غیراوپکی در ماه آگوست 129 درصد و ماه پیش از آن یعنی جولای 109 درصد بوده است. از این رو فضا برای تولید بیشتر عربستان فراهم است اما هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

اوپک و دیگر متحدان آن، روزانه نیم میلیون بشکه کمتر از میزان هدف‌گذاری‌شده که چند ماه پیش تعیین شده بود، نفت تولید می‌کنند. از این رو فضا برای تولیدِ بیشتر عربستان فراهم است اما هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه پیش از آغاز نشست کمیته نظارتی اوپک در کشور الجزایر اعلام کرده که بر اساس داده‌های اوپک، اعضای این سازمان و دیگر تولیدکنندگان غیراوپکی در ماه آگوست بیش از 129 درصد به توافق کاهش تولید پایبند بوده‌اند و در مقایسه با ماه جولای نفت کمتری استخراج کرده‌اند.

در حال حاضر، عربستان سعودی و روسیه از جمله تولیدکنندگانی هستند که ظرفیت افزایش عرضه را در میان اعضای این گروه دارند. از سوی دیگر، استفاده از ظرفیت اضافی، آزمونی است که نشان می‌دهد آیا آنها قادر به جبران اختلالات عرضه سایر کشورها در آینده خواهند بود.

روز گذشته جلسه کمیته مشترک نظارت بر توافق کاهش تولید و پیش از نشست اصلی در الجزایر، برای بررسی میزان پایبندی کشورها و حجم تولید آنها تشکیل شد. به گفته نمایندگان سایر کشورها هنوز هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش تولید کشورها اعلام گرفته نشده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و شرکای آن در نشست ماه ژوئن توافق کردند تا میزان پایبندی خود به توافق کاهش تولید را که در ابتدای سال 2016 منعقد شد، به 100 درصد برسانند. به دنبال کاهش عرضه در برخی کشورها چون ایران، ونزوئلا، قزاقستان و مکزیک اختلالاتی در این زمینه ایجاد شده است.

خلید الفالح وزیر نفت عربستان سعودی پس از نشست ژوئن پیشنهاد کرد که اعضا یک میلیون بشکه بیشتر از میزان تولیدی‌شان در آن زمان، با هدف جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت، به بازار عرضه کنند. روسیه از این فرصت به خوبی استفاده کرده و داده‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید این کشور رکورد تازه‌ای از زمان سقوط شوروی تاکنون ثبت کرده است.

با وجود این، تولید خود عربستان در ماه جولای کاهش یافته و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دلیل این مساله هم این است که نفت تولیدی عربستان خریدار ندارد.

به طور کلی، قیمت نفت در سال جاری میلادی حدود 18 درصد افزایش یافته است و اختلاف‌نظرها میان اعضای اوپک نشان می‌دهد که کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از این روند غیرممکن است.

ایران نیز به دنبال بازگشت تحریم‌های آمریکا نگران است که افزایش تولید عربستان و روسیه سهم این کشور را در بازار نفت کاهش دهد.

ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود که کارتل اوپک باید کنترل عرضه را متوقف و از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند. به گفته تحلیل‌گران، عربستان سعودی تحت فشار آمریکا است تا تولید خود را افزایش دهد. با این حال پیش‌بینی می‌شود در طولانی‌مدت ظرفیت اضافی این کشور برای جبران کاهش اختلال عرضه ایران کافی نباشد.

وزیر نفت عمان، دیگر شریک غیراوپکی هم اعلام کرده که بحث افزایش تولید احتمالا در جلسه امروز اعضا در الجزایر مطرح می‌شود و اوپک باید تولید خود را در مقایسه با ماه جولای افزایش دهد.

با این حال، اگرچه داده‌های اوپک نشان می‌دهد که پایبندی این گروه در آگوست 129 درصد و در جولای 109 درصد بوده است، اما بر اساس برآوردهای آژانس بیین‌المللی انرژی، میزان پایبندی این گروه متفاوت و در ماه آگوست نزدیک به 100 درصد بوده است.

به گفته نمایندگان کمیته مشترک نظارت بر توافق کاهش تولید، هیچ‌یک از کشورها در حال حاضر اختیاری برای تصمیم‌گیری در مورد چگونگی افزایش عرضه و رسیدن به میزان هدف ندارند و این تصمیم احتمالا در نشست بعدی اعضا در وین گرفته خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.