کد مطلب: ۷۴۳۶۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تولید فولاد کاهش یافت/ کمبود گاز محصولات فولادی را گران می‌کند؟

تولید فولاد کاهش یافت/ کمبود گاز محصولات فولادی را گران می‌کند؟

کاهش تولید فولاد به دلیل کمبود گاز در راه است؛ اتفاقی که کاهش عرضه و در پی آن گرانی انواع محصولات تولیدشده در سراسر زنجیره فولاد را دربردارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران از کاهش چشمگیر سهمیه گاز صنایع فولادی خبر داد و اعلام کرد: زنجیره تولید فولاد ایران که روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌کند، بر اساس ابلاغ دولت باید مصرف گاز را تا 15 میلیون مترمکعب در روز کاهش دهد. این یعنی قطع بیش از 72 درصد سهمیه گاز این صنعت.

براساس این ابلاغیه از سوی دولت 82 واحد فولادساز مشمول محدودیت و سهمیه‌بندی انرژی شدند و این محدودیت حداقل تا ابتدای اسفند سال جاری ادامه دارد. با تداوم این رویه طبیعی است که تولید فولاد و محصولات زنجیره آن با کاهش چشمگیری مواجه شود.

آن‌طور که فعالان این صنعت می‌گویند همین حالا هم صرفاً با 10 درصد ظرفیت مشغول به فعالیت هستند و تولید فولاد در ماه‌های اخیر تا 90 درصد کاهش یافته است. با توجه به کاهش تولید احتمالاً قیمت محصولات فولادی، ازجمله میلگرد که با تقاضای بالایی همراه است افزایش می‌یابد.

بهادر احرامیان، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در گفتگو با تجارت‌نیوز احتمال کاهش تولید فولاد را تایید کرد و گفت: این کاهش، زنجیره را متوقف می‌کند. سهمیه 15 میلیون مترمعکب تنها برای گرم نگه داشتن کوره‌ها کافی است و نمی‌توان همچون گذشته تولید را ادامه داد.

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد، نیز در تشریح این موضوع توضیح داد: به‌یقین هر اختلالی در تولید به کاهش آن منجر می‌شود، کمبود انرژی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ کاهش سهمیه گاز در واحدهای فولادی باید با اطلاع قبلی صورت بگیرد تا صاحبان صنایع کمبود انرژی را مدیریت کنند و این دوران را با کمترین میزان کاهش تولید فولاد پشت سر بگذارند.

او خاطرنشان کرد: در صورتی که این روند مدیریت نشود، کمبود و گرانی محصولات زنجیره فولاد اجتناب‌ناپذیر است.

آهن اسفنجی در صدر فهرست گرانی

تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات زنجیره فولاد در حالی از کاهش تولید فولاد در ماه‌های پیش رو می‌گویند که بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد، نیز پیش از این در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت ملی گاز، ضمن اشاره به تبعات محدودیت‌های شدید تامین گاز زنجیره فولاد به ویژه در کارخانه‌های تولیدکننده آهن اسفنجی، خواستار اصلاح فوری این محدودیت‌ها برای کاهش آسیب وارده به تولید فولاد کشور شد.

با این حال ابلاغ کاهش سهمیه گاز صنایع فعال در زنجیره فولاد از 40 میلیون مترمکعب به 15 میلیون مترمکعب نشان می‌دهد که واکنش سبحانی تاثیری در تصمیم شرکت ملی گاز نداشته است و کاهش تولید فولاد و عرضه آن در راه است، اتفاقی که گرانی محصولات زنجیره فولاد به ویژه آهن اسفنجی را در پی خواهد داشت.

75 درصد گاز طبیعی که زنجیره فولاد مصرف می‌کند، در تولید آهن اسفنجی می‌سوزد و در این حلقه زنجیره امکان جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع وجود ندارد.

برای مطالعه بیشتر خبر مقصر کمبود گاز؛ مردم یا نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.