کد مطلب: ۴۰۵۲۰۹

گزارش تجارت‌نیوز از اتفاقات اقتصادی امروز:

تکرار سناریوی هفته پیش بازارها / ارزانی دلار چقدر ماندگار است؟ / آینده بورس از نگاه تحلیلگران

تکرار سناریوی هفته پیش بازارها / ارزانی دلار چقدر ماندگار است؟ / آینده بورس از نگاه تحلیلگران

در پایان هفته گذشته هر سه بازار طلا، دلار و سهام یک روند نزولی را پشت سر گذاشتند و تنها قیمت سکه روندی نزولی داشت؛ اتفاقی که امروز هم تکرار شد. اما آیا این روند همچنان ادامه خواهد یافت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در بازار امروز تا ساعت ۱۵ با 0.5 درصد کاهش، 11 هزار و 340 تومان اعلام شده است.

قیمت طلا گرمی 18 عیار هم در بازار آزاد امروز دوشنبه ۲۲ مهر تا ساعت ۱۵ با 200 تومان کاهش به 404 هزار و 700 تومان رسید.

اما قیمت سکه امامی در بازار آزاد امروز دوشنبه ۲۲ مهر تا ساعت ۱۵ با پنج هزار تومان افزایش به سه میلیون و 967 هزار تومان رسید.

امروز وضعیت بازار سهام هم مثل دلار و طلا یک روند نزولی بود. بورس در روز دوشنبه رفتاری نزولی در پیش گرفت و با افتی بیش از شش هزار واحد، وارد کانال 319 هزار واحدی شد. شاخص کل هم وزن نیز در حرکت نوسانی امروز، افتی 2800 واحدی را تجربه کرد که نشان دهنده عمق ریزش بازار است.

22 مهر

شاخص بورس امروز روندی نزولی را پشت سر گذاشت.

با این حال، کارشناسان و تحلیل‌گران تکنیکال و بنیادی، نوسانات بازار سهام را گذرا دانسته و بر این باورند که شاخص کل بورس تا پایان سال، علاوه بر دارا بودن نوسانات، روند صعودی خود را حفظ کرده و در همین راستا رکوردهای تازه‌ای را از خود برجای خواهد گذاشت.

فرهاد گودینی، کارشناس و تحلیل‌گر تکنیکال بازار سرمایه، به تجارت‌نیوز می‌گوید: با بررسی الیوتی شاخص کل بورس از سال ۸۸ به بعد، می‌توان مشاهده کرد که شاخص درون یک زیگزاگ محصور در کانال قرار دارد که موقعیت کنونی آن در بخش‌های میانی از موج پنج از C زیگزاگ قرار دارد و شاخص می‌تواند عددهای بالای ۵۰۰ هزار واحد را نیز بر همین اساس تجربه کند. بنابراین می‌توان گفت که منفی‌های اخیر بازار، صرفا واکنشی در مسیر صعودی شاخص کل است.

محمد گرجی‌آرا، کارشناس و تحلیل‌گر فاندامنتال بازار سرمایه هم با نگاهی بنیادی به روند حرکت دماسنج بورس به تجارت‌نیوز می‌گوید:«از نگاه بنیادی، جایی برای ریزش شاخص کل وجود ندارد، اما برخی از سهم‌ها که رشدی بیش از حد داشتند، اصلاح خواهند شد و کلیت بازار به نظر نمی‌رسد که از منظر بنیادین و فاندامنتال در انتظار ریزش باشد.»

درباره آینده اقتصاد ایران در نیمه دوم امسال هم علی مروی، کارشناس اقتصادی به تجارت‌نیوز گفت: دولت عادت کرده است کسری بودجه را با استقراض از بانک مرکزی بپوشاند که تبعات آن در سال بعد با رشد شدید تورم خود را نشان خواهد داد.

وی درباره اثرگذاری روش‌های دولت برای کسری بودجه بر بازارها عنوان: نرخ ارز خروجی سه بازار محصول، پول و دارایی‌ها است. استقراض دولت از بانک مرکزی بازار پول را متاثر می‌کند و باعث تورم می‌شود؛ یکی از تبعات آن این است که رکود را عمیق‌تر می‌کند و در نتیجه عملکرد بازار محصول نیز قابل دفاع نخواهد بود؛ خروجی این فاکتورها این است که نرخ ارز افزایش می‌یابد؛ مگر این که دولت بخواهد نرخ ارز را سرکوب کند مثلا فنر ارزی را فشرده کند که با توجه به این که ذخایر ارزی بانک مرکزی زیاد نیست بعید است دولت به این سمت برود.

مدیر اندیشکده­‌ مطالعات حاکمیت و سیاست­‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطر نشان کرد: در کوتاه‌مدت احتمالا بازار محصول خیلی اثر پذیر باشد، رکود آن تشدید شود و با یک تاخیر زمانی بازار پول متاثر می‌شود و تورم بروز می‌کند. چون افزایش پایه پولی با یک تاخیر زمانی باعث می‌شود حجم نقدینگی افزایش، متعاقب آن به نرخ تورم افزوده و بازار ارز متاثر می‌شود؛ ضمن این که افزایش حجم نقدینگی بستگی به این دارد که به سمت چه بازارهایی بیشتر سرریز شود که می‌تواند افزایش قیمت‌های شدیدی را در آن بازار ایجاد کند.

امروز رئیس کل بانک مرکزی هم اظهاراتی را بیان کرد. رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر پیگیری موضوع چک‌برگشتی بنگاه‌های کوچک و‌ متوسط گفت: اکنون شاهد کنترل نرخ ارز و تورم هستیم و فشار دشمن نتوانسته بر این امر تأثیر زیادی داشته باشد بنابراین باید شرایط را احیا و بار از دوش مردم برداشته شود.

همچنین امروز برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ معرفی شدند. جایزه علوم اقتصادی بانک مرکزی سوئد که به جایزه نوبل اقتصاد معروف است امسال به سه اقتصاددان به نام‌های آبیجیت بانرجی، استر دوفلو از انستیتو فناوری ماساچوست و میشل کرمر از دانشگاه هاروارد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.