کد مطلب: ۶۰۷۶۲۰

افزایش حقوق کارگران در ۱۴۰۱ چقدر است؟

افزایش حقوق کارگران در ۱۴۰۱ چقدر است؟

مقامات کارگری و فعالان حوزه کار با اشاره به افزایش هزینه‌های سبد معیشت خانوار‌های کارگری و رسیدن آن به مرز ۱۱ میلیون تومان در ماه، بر لزوم افزایش منطقی و واقعی شدن دستمزد سال آینده کارگران تاکید دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دومین نشست تخصصی کمیته دستمزد دوشنبه این هفته با حضور شرکای اجتماعی و نمایندگان وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صمت برگزار شد؛ این جلسه با ارائه گزارشی از روند اجرای طرح پژوهشی با موضوع مزد منطقه‌ای توسط موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی همراه بود که در اختیار اعضای کمیته قرار گرفت.

کوروش یزدان ـ رئیس کمیته مزد و مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اهمیت موضوع حداقل دستمزد و در نظر داشتن عناصر معیشتی در ابعاد مختلف و دستمزد منطقه‌ای می‌گوید: تکمیل و جمع‌بندی مطالعات در خصوص مزد منطقه‌ای نیازمند همکاری و حمایت هر چه بیشتر تشکل‌های کارگری و کارفرمایی است.

پیش از این محمد رضا تاجیک ـ عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار ـ از برگزاری جلسات جداگانه با شرکای اجتماعی برای بررسی ابعاد مزد منطقه ای خبر داده بود.

به گفته او، با توجه به ازدیاد آمار و اطلاعات جمع آوری شده، در یک جلسه نمی‌گنجید که به این مباحث بپردازیم لذا مقرر شد تا طی روزهای آینده به طور مجزا جلساتی با شرکای اجتماعی برگزار و خروجی کار در قالب گزارشی تهیه و به جلسه بعدی کمیته مزد ارائه شود.

آنطور که نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گوید گزارش نماینده موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در خصوص مزد منطقه ای مهر تاییدی بر افزایش هزینه‌های زندگی کارگران است چراکه از فاصله عمیق نمودار تورم و زندگی کارگران حکایت دارد.

هادی ابوی- دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی در ارزیابی منطقه‌ای شدن دستمزدها می‌گوید: مهمترین مساله در بحث مزد منطقه ای این است که ابتدا باید زمینه اشتغال برای افراد را به وجود آوریم تا به واسطه کار بتوانیم برای آنها مزد تعیین کنیم ولی در شرایطی که هنوز بسترهای اشتغال فراهم نیست و کارگران برای تامین معاش از شهری به شهری دیگر می روند و آمار بیکاری بالاست نمی‌توانیم به مزد منطقه ای ورود کنیم.

او مزد منطقه‌ای را به معنای حذف مزد حداقلی ندانست و گفت: مزد منطقه‌ای فراتر از مزد حداقلی است و صرفنظر از تعیین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برای شهرهایی در نظر گرفته می شود که هزینه های زندگی بیشتر است و امکان اداره زندگی با مزد حداقلی وجود ندارد.

ابوی ادامه داد: در بسیاری از کشورها به شکل پیمانهای دسته جمعی برای گروه خاصی از نیروهای کار دستمزد تعیین می شود و ما هم می توانیم در قالب پیمانهای دسته جمعی برای دستمزد صنوف در هر نقطه از کشور تصمیم بگیریم.

پیش از این رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی به ایسنا گفته بود مزد توافقی به منزله از بین بردن حقوق حداقلی کارگر و نیروی کار است و امروز هزینه های زندگی آنقدر سنگین شده که کسی حتی در یک روستای دور افتاده هم حاضر نیست در جایی کار کند که حقوق پایین به او داده شود.

مقامات کارگری و فعالان حوزه کار با اشاره به افزایش هزینه های سبد معیشت کارگران و رسیدن آن به مرز ۱۱ میلیون تومان در ماه و همچنین عدم مهار تورم و عدم کاهش قیمت بسیاری از اقلام و مولفه‌هایی نظیر مسکن و خوراکی ها بر لزوم افزایش منطقی و واقعی شدن دستمزد سال آینده کارگران تاکید دارند.

منبع: خبرآنلاین

آخرین اخبار جامعه را از صفحه جامعه دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    میگید 11 میلیون کاسبان هم خودشون رو برای اون دریافتی اماده میکنند اونوقت موقع زیاد شدن میشه یه چندرغاز میذارین روش بعدش هر جور حساب میکنی میبینی هر چی میخری هیچ تناسبی با سال قبل نداره بدتر شده
    نه زیاد کنید نه گران کنید
    باید حقوق کاهش پیدا کنه تا تورم بیاد پایین و اونایی هم که دریافتی بالا دارن و … غول میشکنن باید با بقیه تقریبا یکسان شن مثلا ما مسلمانیم