کد مطلب: ۵۳۹۶۷۱

تحلیل پویا ناظران از ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده:

پشت پرده حل نشدن مشکلات اقتصاد ایران

پشت پرده حل نشدن مشکلات اقتصاد ایران

پویا ناظران، اقتصاددان می‌گوید که حل مشکلات اقتصاد ایران بیش از هر چیزی به رئیس‌جمهور و معاون اولی نیاز دارد که «بینش اقتصادی» داشته باشند. بینش اقتصادی که در هشت سال گذشته وجود نداشته و موجب دلار ۴۲۰۰، واردات گوسفند با هواپیما، ممنوعیت قطعه کردن مرغ، و تشکیل کمیته رصد و پایش خرما شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پویا ناظران، اقتصاددان در تحلیلی به این موضوع پرداخته که مشکلات اقتصاد ایران با داشتن رئیس‌جمهوری با بینش اقتصادی حل می‌شود.

او می‌گوید نامزدهای مطرح شده برای ریاست‌جمهوری دارای تخصص‌هایی مثل توسعه سیاسی، دور زدن تحریم، مذاکره بین‌المللی، توسعه صنعتی، مبارزه با فساد، عملیات فریب، تکنولوژی‌های ارتباطی و … هستند اما بینش اقتصادی ندارند. در هشت سال گذشته، نه رئیس‌جمهور و نه معاون اول «بینش اقتصادی» نداشتند و نتیجه‌اش شد دلار ۴۲۰۰، واردات گوسفند با هواپیما، ممنوعیت قطعه کردن مرغ، و تشکیل کمیته رصد و پایش خرما!

ناظران معتقد است لازم نیست رئیس‌جمهور یا معاون اول‌اش دکترای اقتصاد داشته باشند یا ۲۰ سال به پژوهش و تدریس اقتصاد پرداخته باشند، اما لازم است که «بینش اقتصادی» داشته باشند.

بینش اقتصادی رئیس‌جمهور به چه کار می‌آید؟

این اقتصاددان در ادامه توضیح می‌دهد رئیس‌جمهوری که بینش اقتصادی داشته باشد می‌داند که:

۱- ارزانی به رفاه منجر نمی‌شود، بلکه افزایش تولید، رفاه را به همراه دارد.

۲- افزایش تولید، از یک طرف با افزایش عرضه محصول به کاهش قیمت منجر می‌شود و از طرف دیگر با افزایش تقاضا برای نیروی کار، موجب افزایش دستمزد می‌شود. یعنی افزایش تولید نسبت دستمزد به قیمت کالا و خدمات را افزایش میدهد تا کارمند و کارگر بتوانند مرفه‌تر زندگی کنند.

۳-رفاه از قیمت ارزان به دست نمی‌آید، لذا برای مرغ و گوشت و خوراک دام و گندم و دلار و بنزین قیمت تعیین نمی‌کند.

۴- ارزانی دستوری به کاهش تولید در نتیجه رکود، کسری بودجه، فقر، تورم و گرسنگی می‌شود.

۵- مداخلات قیمتی را حذف و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت را تعطیل می‌کند تا سرمایه‌گذاری در تولید افزایش یابد.

۶- تورم بخاطر گران‌فروشی و احتکار نیست بلکه تورم، کاهش ارزش پول است.

۷- در کشور گوشت و دلار گران نمی‌شود بلکه ریال کم ارزش می‌شود. ریشه کاهش ارزش ریال هم در ترازنامه بانک مرکزی است. دولت و بانک‌ها نیز دو مشتری بانک مرکزی هستند.

۸- منشاء تورم، کسری بودجه دولت و ناترازی وضعیت بانک‌هاست.

۹- پلمب کردن دکان کسبه و دستبند زدن به دست دلال ارز کار بیهوده‌ای است.

۱۰- مادامی که سرمنشاء کسری بودجه یارانه‌های پنهان در قیمت است، با افزایش مالیات کسری بودجه جبران نمی‌شود، بلکه رکود تعمیق می‌شود و ثروت مردم به دست رانت‌خورها می‌افتد.

۱۱- هم دنبال شفاف کردن عملکرد مالی نهادها می‌رود و هم پیگیر شفاف کردن گردش مالی مسئولان منتخب و منتصب می‌شود.

پویا ناظران معتقد است که مشکلات اقتصادی کشور ساده‌اند و برای حل آنها نیاز به سیاستگذاری پیچیده‌ای نیست، سر سوزنی بینش اقتصادی کافی است.

او وضعیت اقتصاد ایران را به بیماری تشبیه می‌کند که یک عفونت ساده دارد اما به بیمارستانی مراجعه کرده که دکتر ندارد، پرستارش آموزش ندیده، دارو‌هایش فاسد شده و رئیس بیمارستان مسئولیت نمی‌پذیرد. اینکه وضع بیمار حاد شده به خاطر سختی درمان نیست، بلکه بخاطر ناکارایی بیمارستان است. با «بینش اقتصادی» درست می‌شود اوضاع اقتصادی کشور را خیلی بهبود داد.

این اقتصاددان در پایان تاکید می‌کند: مجموعه دولت به متخصصان مختلفی مثل مذاکره کننده، دور زننده تحریم، توسعه سیاسی و صنعتی و … نیاز دارد، اما کشوری که مشکل اصلیش تورم، بیکاری، و رکود است بیش از هر چیزی به رئیس‌جمهور و معاون اولی نیاز دارد که «بینش اقتصادی» داشته باشند. از سایر متخصصین می‌شود در سمت‌های دیگر استفاده کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نمیدونم خیلی کار نمیکنه مخم که بشه نظر قطعی بدی..همه ما از گرونی و بیکاری و فقر بریدیم..

  • ناشناس

    هیی…. انتظار زیادی نداریم فقط گرانی متوقف بشه دیگه بسه??