کد مطلب: ۳۳۲۳۷۹

درخواست ایران برای معافیت از کاهش تولید اوپک

درخواست ایران برای معافیت از کاهش تولید اوپک

وزیر نفت پس از این‌که برای شرکت در نشست رسمی اوپک وارد وین شد، اعلام کرد ایران خواستار معافیت از هرگونه توافق کاهش تولید اوپک خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه اظهار کرد: ایران باید از هرگونه تصمیم‌گیری درباره سطح تولید معاف شود.

وی در ادامه افزود: در شرایطی که آمریکا تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران را اعمال کرده است، ما در هیچگونه توافقی در خصوص تولید شرکت نخواهیم کرد.

وزیر نفت درباره سطح تولید ایران اطلاعاتی نداد و گفت:‌ افشای چنین اطلاعاتی اهرمی را برای آمریکا به منظور تشدید تحریم‌ها فراهم خواهد کرد.

طبق نظرسنجی "اس اند پی گلوبال پلاتس"، ایران در نوامبر ۲.۹۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است.

اوپک در نشست رسمی روز جاری قرار است درباره سیاست تولید خود در سال ۲۰۱۹ تصمیم بگیرد. روسیه و ۹ تولیدکننده دیگری که اوپک را در توافق کاهش تولید همراهی می‌کنند روز جمعه به مذاکرات خواهند پیوست.

محمد بن حمد الرومهی، وزیر انرژی عمان اظهار کرد: کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک به ریاست مشترک عربستان سعودی و روسیه روز چهارشنبه دیدار کرده و کاهش حداقل یک میلیون بشکه در روز تولید نفت را پیشنهاد کردند.

اما زنگنه کار این کمیته را رد کرد و گفت: این کمیته از وظیفه خود برای کنترل وضعیت بازار فراتر رفته است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز چهارشنبه با برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا در وین دیدار کرده بود اما دو طرف موضوع گفت‌وگوی خود را فاش نکردند. تحلیلگران اظهار کردند: این گفت‌وگو احتمالا درباره برنامه آمریکا برای چگونگی اعمال تحریم علیه نفت ایران و تنظیم تولید عربستان براساس کاهش حجم صادرات ایران بوده است.

وزیر نفت از این دیدار انتقاد کرد و گفت: این دیدار نشان می‌دهد که آمریکا از اوپک به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کند.

زنگنه گفت: اگر هوک می‌خواهد ایران را تحت فشار قرار دهد، یک شیوه غیرحرفه‌ای است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.