کد مطلب: ۴۲۰۹۹۷

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند:

دلار ، طلا و بورس در هفته جاری چه خواهند شد؟

دلار ، طلا و بورس در هفته جاری چه خواهند شد؟

در آخرین کارنامه هفتگی بازارها تنها بازاری که روند صعودی نداشت دلار بود. اما آیا در هفته جاری بازار سهام همچنان می‌تواند به همراه بازار طلا روند رو به رشد خود را حفظ کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته اخیر آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ دلار بازدهی مثبت ۰٫۹ درصد، بورس بازدهی مثبت ۳٫۰۷ درصد، طلا بازدهی مثبت ۳٫۰۸ درصد و سکه بازدهی مثبت ۳٫۱۴ درصد.

در چنین وضعیتی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: در کنار اخبار سیاسی حاوی پیام نااطمینانی، در بخش اقتصادی نیز اخبار آنچنان امیدبخشی به چشم نمی‌خورد که بتوان گفت بر اساس آن تغییر روند بازارهای طلا و ارز محتمل است. اما در سوی دیگر در بازار سهام با توجه به اخبار سیاسی مورد اشاره احتمالا وضعیت این بازار به مانند هفته گذشته نباشد.

در عمل نیز هرچند میزان نوسانات دلار و طلا طبق پیش‌بینی آنچنان گسترده نبود اما در بازار سهام، سهامداران شاهد حتی وضعیت بهتر نسبت به پیش‌بینی مورد اشاره بودند.

در نهایت طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: دلار بازدهی منفی 0.2 درصد، سکه بازدهی مثبت 1.1 درصد، طلا بازدهی مثبت 1.6 درصد و بورس هم بازدهی مثبت 6.3 درصدی.

241

در هفته اخیر تنها دلار در میان بازارهای مالی روندی مثبت نداشت.

اما در این شرایط که روند همه بازارها به جز دلار مثبت به نظر می‌رسد، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

خبر شهادت سردار سلیمانی و واکنش‌های مهمترین مقامات کشور از جمله مقام معظم رهبری و سران قوا مهمترین اتفاق چند روز اخیر است.

همچنین از سویی اخباری مانند اعلام آماده‌باش پایگاه‌های نظامی انگلیس در منطقه غرب آسیا، هشدار فدریکا موگرینی که گفته تنش‌ها در خاورمیانه به طور وحشتناکی افزایش یافته است و ترک تعدادی از کارکنان آمریکایی شرکت‌های نفتی از عراق منتشر شده و از سویی هم برخی واکنش‌ها به اندازه اخبار مورد اشاره حاوی پیام‌های نااطمینانی بیشتر نبودند. از جمله واکنش وزیر خارجه کشور فرانسه مبنی بر اینکه اکنون اولویت باید این باشد که ثبات به خاورمیانه برگردد، واکنش عربستان مبنی بر اینکه خواهان خویشتن‌داری است، واکنش وزیر خارجه بریتانیا مبنی بر اینکه درگیری‌های بیشتر به نفع کسی نیست و همچنین واکنش سخنگوی وزارت خارجه چین مبنی بر اینکه خواستار آرامش و خویشتنداری همه طرف‌ها است.

علاوه بر این‌ها، وزارت خارجه سوئیس اعلام کرده که آمریکا از طریق این کشور پیامی را به ایران منتقل کرده و تهران نیز موضع خود درباره ترور سردار قاسم سلیمانی را نیز به نماینده سوئیس در ایران اعلام کرده است.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

پیش از اتفاق مهم مورد اشاره، چند خبر اقتصادی با اهمیت منتشر شده بود. اعلام مازاد تجاری 100 میلیون دلاری ایران در 9 ماهه امسال، اعلام رشد مثبت اقتصادی بدون نفت توسط وزیر اقتصاد و اعلام نبود هیچ کمبودی توسط وزیر صمت از مهمترین اخبار چند روز اخیر بود. با این حال بعید است اثرگذاری این اخبار اقتصادی به اندازه اخبار مربوط به شهادت سردار سلیمانی باشد.

در همین مورد دو پیش‌بینی از آینده بازارها در هفته جاری نیز منتشر شده است. ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن عرض تسلیت از بابت شهادت فرمانده رشید اسلام، سردار حاج قاسم سلیمانی، در رابطه با تاثیر این واقعه ناگوار بر قیمت‌ها و تاثیر بر قیمت‌های جهانی به ایسنا گفت: جای دارد که شهادت این بزرگوار را به خانواده و مقام معظم رهبری تسلیت عرض کنیم. طبیعتاً هرگونه اتفاق بین‌المللی و رخداد این‌چنینی، بدون اثر نخواهد بود. به همین دلیل هم اشاره شد که در هفته آینده آرامش به بازار طلا و ارز بعید است حاکم شود اما امیدواریم کم‌کم آرامش به بازار بازگردد.

حسین سلاح‌ورزی، نماینده اتاق بازرگانی ایران در شورای عالی بورس نیز عنوان کرد: همه بورس‌های جهان روزهای سخت و پرالتهابی را به دلیل تحولات محیط اقتصاد کلان یا ناآرامی‌های اجتماعی و عدم اطمینان‌های سیاسی تجربه می‌کنند و در این شرایط بسیار محتمل است که شاهد ریزش و خیزش‌های غیرمنطقی نیز در بازار باشیم.

با این وضعیت به نظر می‌رسد طلا همان روند هفته قبل خود را تکرار کند و در کنار آن، دلار نیز روندی مشابه طلا در پیش بگیرد اما در بازار سهام احتمالا روند هفته جاری به مانند هفته گذشته نباشد. همچنین احتمالا میزان اثرگذاری بر بازارها هم در روزهای نخستین هفته بیشتر باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.