کد مطلب: ۳۰۴۹۱۱

رضا بوستانی، اقتصاددان پاسخ داد:

قیمت دلار تا چقدر نوسان خواهد داشت؟

قیمت دلار تا چقدر نوسان خواهد داشت؟

رضا بوستانی، اقتصاددان معتقد است: قیمت دلار تحت تاثیر عدم اطمینان است و اکنون عدم اطمینان به قدری زیاده شده که نمی‌توان سقفی برای نوسان نرخ ارز تعیین کرد.

رضا بوستانی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد آینده قیمت دلار می‌گوید: قیمت دلار تحت تاثیر عدم اطمینان است و این عدم اطمینان به قدری زیاده شده که نمی‌توان هیچ سقفی برای نرخ ارز در نظر گرفت و گفت چقدر نسبت به نرخ‌هایی که در حال حاضر در بازار مشاهده می‌کنیم بیشتر خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: عدم اطمینانی که در اقتصاد وجود دارد از دو بخش حقیقی و پولی اقتصاد نشات می‌گیرد. در بخش حقیقی اقتصاد مساله تحریم‌ها و کاهش احتمالی صادرات نفت و در بخش پولی اقتصاد عدم اطمینان موجود در آن است که بر افزایش قیمت ارز تاثیر می‌گذارد.

بوستانی می‌افزاید: در حال حاضر حجم زیادی از دارایی‌های نقد مثل سپرده‌های بانکی نزد خانوارها و بنگاه‌ها وجود دارد که به واسطه اینکه انتظارات قیمتی‌شان بالا رفته ممکن است آن را به دارایی‌های واقعی دیگری مثل دلار یا مسکن تبدیل کنند که این باعث می‌شود قیمت دلار دچار نوسان شود.

این اقتصاددان خاطرنشان می‌کند: به طور کلی افزایش قیمت دلار ریشه در مساله کاهش صادرات نفت در بخش حقیقی اقتصاد و مساله عدم اطمینان در بخش پولی دارد و در حال حاضر هیچ لنگری برای قیمت‌ها وجود ندارد. اگر یک لنگر قبلا داشتیم که آن هم نرخ دلار بود الان همان یک لنگر نیز از بین رفته است.

این اقتصاددان درباره آینده قیمت دلار می‌گوید: انتظارات قیمتی در سطح خاصی تثبیت نشده و به همین خاطر در حال حاضر نمی‌توان گفت قیمت دلار بر روی چه عددی تثبیت می‌شود و بازار چه زمانی به ثبات می‌رسد.

بوستانی در پایان خاطرنشان می‌کند: بالاخره قیمت دلار به یک نرخی می‌رسد که بعد از آن دیگر کسی علاقه‌ای به مبادله ندارد ولی اینکه این نرخ کجاست با توجه به ناشناخته بودن انتظارات و اینکه در کجا این انتظارات متوقف می‌شود نمی‌توان هیچ پیش‌بینی ارائه داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم ایران یادتونه ………..

  • ناشناس

    تا 20000هزار راه داره

  • ناشناس

    سلام روز بخیر
    بنظر من ثبات نداشتن دلار هیچ ربطی به تحریم نداره ینی درصد خیلی کم بابت تحریم هست و دست های پشت پرده داره اینکارو با مردم میکنه وگرنه تحریم ی درصد جلو میره دلار 20درصد رشد میکنه یکم غیر واقیعه

  • حسین

    علاقه به مبادله ندارد؟! حرفهای خنده دار می زنید! یک دوستی داشتم می خواست یک نفره پیرهن و شلوار مخمل رو در فصل تابستان مد کنه و برای اینکار فقط یک کار کرد! خودش تو این فصل این سبک لباس رو می پوشید. یک روز بهش گفتم دوست من یک نفره نمیشه!! الان تنها کشوری که ادعا می کنه علاقه به مبادلت با ارز دلار رو نداره ایرانه! به فرض اینکه دیگه با این ارز با دنیا مبادرت نکنیم! ارز جایگزین هر چی باشه با قیمتی که دلار داره محاسبه و عرضه میشه! این رو بچه دبستانی هم میفهمه! با کل دنیا که نمیشه جنگید. شما به عنوان یک شهروند اگه با مردم شهر رابطه و مراودت نداشته باشی برشکست می شی، در سطح دنیا هم اینطوریه. […]

  • ناشناس

    تا […]میره دلار منتظر ۱۳ابان باشید

  • محمد

    دلار تا پایان سال به […]تومان میرسه مطمئن باشید و این ی پیشبینی کارشناسی است .شک نکنید .