کد مطلب: ۴۹۶۲۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار ۱۱ تومانی به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی / نرخ جایگزین چطور تعیین می‌شود؟

دلار 11 تومانی به جای ارز 4200 تومانی / نرخ جایگزین چطور تعیین می‌شود؟

در تبصره یک لایحه بودجه 1400 آمده که در صورت تغییر نرخ ترجیحی مورد استفاده، نرخ جایگزین در این قانون نرخ سامانه معاملات الکترونیکی ETS خواهد بود. این نرخ همواره متغیر و در حال حاضر 11 هزار تومان است. اما سامانه معاملات الکترونیکی ارزی که به تازگی راه‌اندازی شده چیست و چطور قرار است جایگزین ارز چهار هزار و 200 تومانی را تعیین کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در تبصره یک لایحه بودجه 1400 آمده که در صورت تغییر نرخ ترجیحی مورد استفاده، نرخ جایگزین در این قانون نرخ سامانه معاملات الکترونیکی ETS خواهد بود.

دولت در این تبصره موظف شده مابه التفاوت ارز چهار هزار و 200 تومانی و نرخ ETS را صرف معیشت مردم و سلامت کند.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه درباره جبران فاصله این دو نرخ از سوی دولت به مهر گفته: برای قسمت مربوط به سلامت آن احتمالاً از طریق بیمه‌ها اقدام می‌شود و قسمت مربوط به تأمین معیشت مردم نیز یا به صورت مستقیم به مردم و یا به تولید کنندگان پرداخت می‌شود.

نرخ سامانه معاملات بین بانکی نرخی مابین نرخ ارز ترجیحی و نیمایی است. این نرخ همواره متغیر و در حال حاضر حدود ۱۱ هزارتومان است.

سامانه معاملات الکترونیکی ارزی چیست؟

درگاه اینترنتی معاملات ارزی در سیستم بانکی ایران با هدف تعمیق معاملات ارزی در بازار بین بانکی ارز، افزایش کارایی و سرعت تامین مالی، ایجاد ثبات در بازار ارز کشورهفتم آبان ماه جاری به بهره برداری رسید.

با اجرای این سامانه، بانک‌های کشور می‌توانند در «سامانه معاملات الکترونیکی (ETS)» یا «رویترز داخلی» نسبت به انجام معاملات ارزی طی روزهای کاری بانکی با یکدیگر و با بانک مرکزی اقدام کنند.

بانک‌ها با عملیاتی شدن رسمی معاملات در سامانه مذکور می‌توانند نسبت به تامین کسری منابع ارزی خود از این بازار اقدام کنند؛ به طور مثال بانک‌های کشور با وضعیت ارزی مثبت، می‌توانند به سرعت در این بازار، وضعیت خود را تعدیل کرده و ریسک بازار ارز خود را مدیریت کنند.

مدیران بانک مرکزی بر این باورند که راه‌اندازی «سامانه معاملات الکترونیکی ارز» فرآیندهای یکسان‌سازی نرخ ارز را تسریع می‌کند و اساسا بستری برای تحقق این هدف محسوب می‌شود.

یکی از ویژگی‌های این سامانه این است که بانک‌ها نقش کارگزار را جهت خرید ارز صادرکنندگان، سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌ها خواهند داشت، به طوری که بانک‌ها حساب‌های کارگزاری خود را به صادرکنندگان معرفی کرده و صادرکنندگان نیز ارز را به حساب‌های فوق‌الذکر واریز می‌کنند، متعاقباً بانک‌ها نسبت به فروش ارز آنان در بازار بین بانکی ارز اقدام می‌کنند.

همچنین اگر بانک‌ها در این بازار منابع ریالی کافی برای خرید ارز نداشته باشند، می‌توانند ارز را به بانک مرکزی بفروشند.

به عبارت دیگر این مکانیزم تأمین مالی ریالی را برای بنگاه‌های اقتصادی در ایران تسهیل کرده و عملیات ارزی صادرکنندگان را نیز از صرافی‌ها به سیستم بانکی هدایت می‌کند.

به اعتقاد مدیران بانک مرکزی به دلیل ریسک‌های مالی و غیرمالی پایین‌تر در مقایسه با شبکه صرافی‌های مجاز و البته کشف قیمت، انگیزه بیشتری را به فعالان اقتصادی جهت انجام عملیات خود در این سیستم می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط ایرانه که ۶۰ تا نرخ دلار داریم
    اصن ملوم نی کی بی کیه کدوم درسته

  • ناشناس

    جالبه تو تابلو تومان جای ریال و گرفته است

  • شایان

    باز هم میخواین نرخ های جدید اضافه کنین،ول کن نیستین.

  • علی

    باید یه تبصره باشه برای دزدی مگه میشه نباشه

  • ناشناس

    گمرکی یک بسته 5کیلویی واسه من از 1.6میلیون تومان به 6.6میلیون تومان رسیده است.