کد مطلب: ۵۴۹۶۵۸

گزارش تجارت‌نیوز از دومین مناظره انتخاباتی:

دومین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری پایان یافت / انتقاد کاندیداها به شیوه مناظره

دومین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری پایان یافت / انتقاد کاندیداها به شیوه مناظره

دومین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که از ساعتی قبل آغاز شده بود، پس از معرفی برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری و نقد برنامه‌های رقبا پایان یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دومین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۷ آغاز شد. هفت نامزد ریاست جمهوری با نام‌های سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی در این مناظره حضور دارند.

پیش از آغاز مناظره با انجام یک مراسم قرعه کشی، شماره صندلی هر یک از نامزدها مشخص شد. براین اساس ترتیب صندلی مناظره نامزدها بر اساس قرعه‌کشی به این صورت شکل گرفت، محسن رضایی صندلی شماره یک، علیرضا زاکانی صندلی شماره دو، محسن مهرعلیزاده صندلی شماره سه، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی صندلی شماره چهار، سعید جلیلی صندلی شماره پنج، سید ابراهیم رئیسی صندلی شماره شش و عبدالناصر همتی صندلی شماره هفت.

پاسخ سید ابراهیم رئیسی به سوال درباره «فاصله طبقاتی»

سید ابراهیم رئیسی در دومین مناظره نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: از حق دفاع خود گذشتم. مردم خود قضاوت می‌کنند.در بخشنامه‌های حقوقی کارکنان دولت تجدیدنظر می‌کنیم. ظرفیت ها در کشور باید بر اساس عدالت توزیع شود، امیدوارم آنچه در این مناظره است بر اساس اخلاق باشد. فاصله طبقاتی محصول سیاست‌های نادرست اقتصادی است.

پاسخ محسن رضایی به سوالی درباره راهکارهای افزایش امید در بین جوانان

محسن رضایی در دومین مناظره نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: مشکلات شما با حرف مفت حل نمی‌شود، مشکلات شما با حرف درمانی حل نمی‌شود. به قول آن دانشجوی دست فروش شیمی دانشگاه تهران ما امید می‌خوریم. حرف راستی در مناظره قبلی گفته شد کسانی که نمی‌خواهند تا پایان بمانند اعلام کنند. در مناظره قبلی از یاران و امید به ایران صحبت کردم، می‌خواهم از تمامی اقوام ایرانی صحبت کنم. من افتخار می‌کنم که زاگرسی و لر هستم. من به ملت ایران قول میدهم سال ۱۴۰۰ سال گشایش ایران است. ما لبخند را به چهره مردم ایران برمیگردانیم.

پاسخ سعید جلیلی به سوالی در مورد عوامل افزایش اعتماد مردم به دولت

سعید جلیلی در دومین مناظره نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: اگر می‌خواهیم اعتماد مردم جلب شود حتما باید رفتار مسئولان درست شود، یکی از موضوعاتی که مانع اصلاح امور می شود فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اداری وجود دارد و این یک موضوع فراگیر است و مربوط به یک جناح نیست. اگر از ساختار اداری و اجرایی کشور این فرهنگ را پاک نکنیم ظرفیت و توانمندی کشور دیده نخواهد شد، اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت نمی‌توان انتظار داشت کارها جلو رود، با نمایش کشور پیش نمی‌رود.

پاسخ محسن مهرعلیزاده به سوالی درباره برجام، عهدشکنی آمریکا، راستی آزمایی و لغو تحریم‌ها

محسن مهرعلیزاده در دومین مناظره نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: من نمی‌دانم آقای رئیسی کدام بی‌احترامی را می گوید و هیچ کس بی احترامی به او نکرده است.‌ ما آذری زبان نداریم بلکه آنها ترک زبان هستند. اگر من مطالبی درباره مدارک رئیسی گفتم درست بود و او شش کلاس درس کلاسیک بیشتر نخوانده است. ۲ روز پیش صدا و سیما ۵ دقیقه از مستند من را سانسور کرد. آقای رئیسی به چه دلیلی فیلترینگ را پیاپی در جامعه جا انداختید.

پاسخ عبدالناصر همتی به سوالی درباره تناسب آموزش با نیازهای واقعی اقتصاد و اشتغال

عبدالناصر همتی در دومین مناظره نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: به شیوه مناظره انتقاد دارم زیرا کاملا شبیه مسابقه هفتگی شده است. برای اینکه مردم مواضع ما را بدانند بهتر بود سوالات بهتری مطرح می‌شد. انحصار، عامل اصلی فساد و ناکارآمدی است. انتخاب فعلی انتخاب بین بد و بدتر و خوب و خوب تر نیست. بلکه انتخاب بین کسانی است که می‌خواهند درهای کنش‌‌گری جامعه و مردم را ببندند.

پاسخ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به سوالی درباره هماهنگی میان‌بخشی دولت

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در دومین مناظره نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: یکی از مشکلاتی که ما در نظام اداری کشور داریم، نحوه تقسیم وظایف است که نهادها، وزارتخانه‌ها و شوراهایی را شامل می شود که به صورت همزمان یک هدف را دنبال می‌کنند. ما ۳۸ سازمان فعال در حوزه فرهنگی داریم که همین وضع در حوزه‌های دیگر هم وجود دارد. ما باید بازطراحی جدیدی برای حکمرانی دولت انجام دهیم.

پاسخ علیرضا زاکانی به سوالی درباره عوامل کاهش جمعیت و راهکارهای افزایش زادوولد

علیرضا زاکانی در دومین مناظره نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: برای این کار چند سطح برنامه لازم است ۳.۵ میلیون زوج نابارور داریم. تنها ۸۰ مرکز باروری داریم که هزینه گزاف دریافت می‌کنند. ابتدا باید درمان ناباروری بیمه شود و بچه دار شدن آرزو نباشد. در دولت آقای روحانی پوشک بچه ماهی یک میلیون برای پدر و مادر شد، همین دولت بلایی به سر مردم آورد که مجبورند ۲۸ درصد حقوق خود در خارج از تهران و ۵۸ درصد از حقوق خود را در تهران برای مسکن بدهند لذا امیدی برای بچه دار شدن نگذاشته است.

نقد رقبا، رقبا درباره همدیگر چه گفتند؟

بخش دوم مناظره به نقد رقبا مربوط بود و هر کدام از کاندیداهای انتخابات فرصت داشتند تا به نقد سخنان فرد دیگر بپردازند.

طرح رضایی برای رفع محرومیت

اولین فرد محسن رضایی بود که به اظهارات مطرح شده در مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: چون دیدم که در صحبت نامزدها کمتر به برنامه توجه شده من بخشی از برنامه‌های خود را اعلام می‌کنم. مسئله عدالت و فقرزدایی نیاز به جراحی‌های بزرگ دارد. طرحی برای رفع محرومیت دارم با نام کفایت زندگی یا ایران بدون فقر. طرحی برای یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، مسکن سهل و ارزان، حقوق به خانه‌داران و سهام صندوق ملی نفت دارم. اگر این ۵ مورد اتفاق بیفتد بسته زندگی ایجاد می شود و پس از آن نیز یک فقیر هم وجود نخواهد داشت.

نقد زاکانی: چرا آقایان وقتی در دولت بودند مانع قاچاق رسمی نشدند

علیرضا زاکانی در این بخش گفت: اینجا گفته شد برخی صدای کولبران هستند، ۲۵ میلیارد دلار قاچاقی که در کشور صورت می‌گیرد و ۹۵ درصد از مبادی اصلی می آید. چرا آقایان وقتی در دولت بودند همت نکردند جلوی این قاچاق رسمی را بگیرند و کولبران زندگی عزتمندانه داشته باشند. امروز اینجا نیاز به کارنامه است و برنامه. شیوه ای که سال ۹۶ در پیش گرفته شد و عده ای رای گرفتند دیگر جواب نمی‌دهد عزیزان لطفا طوری برنامه ارائه دهند که با کارنامه هایشان یکی باشد امروز مشکل کشور به خاطر نقدینگی، مشکلات ارزی و غیره است. کی بود کی بود من نبودم که نمی شود.

نقد مهرعلیزاده به پیشنهاد رئیسی درباره اقتصاد

محسن مهرعلیزاده گفت: مشکلات ملموسی داریم و پیشنهاد آقای رئیسی درباره اقتصاد کامل نیست. ما حقوق کارگرها را هر سال افزایش می دهیم اما هر سال یک یا دو درصد زیر تورم هستند و این روند در دو، سه سال اخیر بهتر شده است. معلمان چندین وقت است که کارشان بین دولت و مجلس پاسکاری می شوند. ظلم فاحشی به معلمان می شود و باید این مشکل حل شود. کولبران و غیره قشر فراموش شده هستند و باید برای آنها کاری انجام داد. ۷ میلیون نفر سرپرست درآمد ثابت ندارند و باید برای آنها درآمد ثابتی در نظر گرفت. برای همه مردم باید بیمه تکمیلی رایگان ترتیب بدهیم تا هزینه زیادی ندهند.

نقد عبدالناصر همتی به پاسخ سوال اول نامزدها

خطاب به جلیلی: چرا درباره مسائل مهم جامعه از جمله f.a.t.f سریعتر تصمیم نمی‌‌گیرید؟

خطاب به رئیسی: چرا جلوی ارز ۴۲۰۰ تومانی که بنده از مخالفان آن بودند را نگرفتید و الان تبعات آنرا به گردن بانک مرکزی انداخته‌اید؟

مناظره امروز از پوششی بد و خوب به پلیس خوب و بد تغییر یافته است!

خطاب به رضایی: کل درآمد نفتی سال گذشته ۵ میلیارد دلار بود چگونه گفتید سال قبل درآمد ارزی کشور ۱۳۷ میلیارد دلار بوده که اینهمه فساد در آن ایجاد شده است؟!!

نقد رئیسی به پاسخ سوال اول نامزدها

ابراهیم رئیسی گفت: مدرک من معادل نیست، من نسبت به هر زمانی که مسئولیت داشتم، پاسخگو هستم. هرکسی که مسئولیتی داشته باید پاسخگو باشد و رئیس بانک مرکزی نیز باید در قبال عملکردش مسئول و پاسخگو باشد. ارز ۴۲۰۰ تومانی قبل از ریاست من و عضویت در شورای عالی تصویب شد. حقوق عادلانه یکی از مسائل مهم کشور است. در برخی از مواقع ۴ نفر در یک مجموعه کاری با یک عملکرد و شرح وظیفه حضور دارند اما دریافتی آنها متفاوت است.

قاضی‌زاده هاشمی: ساز و کار سربازی را درست می‌کنیم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: عمر جوان‌های ما در بهترین و شادترین سال‌های عمرشان را پشت موضوعات خاصی مثل کنکور، سربازی، تحصیل طولانی و گرفتن مدرک‌های متعدد می‌گذرد. درباره مهاجرت نخبگان در دولت اخیر که افزایش زیادی هم داشته است. نرخ بیکاری جوان‌ها خیلی بالاست. دولت سلام موضوع خانواده و جوان را دنبال می‌کند، نقش‌آفرینان اصلی این دولت، جوانان هستند. حتما کنکور را حذف می‌کنیم. ساز و کار سربازی را درست می‌کنیم و به طرح جامعی برای سربازی حرفه‌ای می‌رسیم.

پاسخ جلیلی به نقد سایر نامزدها

سعید جلیلی گفت: ۵۰ درصد جامعه را بانوان تشکیل می دهند. در این هشت سال از حقوق خانم ها صحبت شده اما نتیجه آن تقریبا هیچ بوده است. ۱۸ طرح و برنامه را دولت آورده اما نتیجه آن چه بوده است؟ زنان سرپرست خانوار چه امکانات بیشتری به دست آوردند. چه ابتکاراتی برای اشتغال خانم ها ایجاد شده است؟ کار واقعی برنامه و پیگیری جدی می خواهد، برخی ماموریت ها تعریف شده، اما حتی یک بار هم جلسه تشکیل نشده و پیگیری نشده است. آمار طلاق نسبت به ازدواج افزایش یافته و برای حل آن برنامه نیاز داریم.

بعد از پایان نیمه نخست و استراحت پانزده دقیقه ای داوطلبان بخش نخست نیمه دوم آغاز شد.

رضایی: بابت اشتباه لفظی عذرخواهی می‌کنم

محسن رضایی در پاسخ به سوال دوم در مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره ایجاد تعادل در مسائل زیست محیطی و سیاست‌های توسعه صنعتی گفت: در زمان استراحت دیدم که مردم با اشتباه لفظی من شوخی کرده اند که حقیقتا نشان می دهد شما مرا جزو خودتان می دانید. بابت اشتباه لفظی عذرخواهی می کنم؛ یاشاسین آذربایجان. از آقای زاکانی گله مندم که سایت مرکز پژوهش ها که دولتی است، بالافاصله این اشتباه لفظی را تیتر کرده است.

همتی: گروه‌های رانتخوار بر اقتصاد کشورچنبره زده‌اند

عبدالناصر همتی در پاسخ به سوال دوم در مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره آسیب‌های اجتماعی گفت: گروه‌های رانتخوار چنبره زده‌اند بر اقتصاد کشور و اگر مشت آنها را باز نکنیم، مشکلات حل شدنی نیست. دوستانی که اینجا به عنوان رقیب بنده نشسته اند، تقریبا همین حرف ها را می زنند. من در برابر جریانی قرار دارم که به جای توسعه ایران، می گویند برویم کاخ سفید را حسینه بکنیم.

مهرعلیزاده: با اعتماد و میدان دادن به جوانان می‌توان به دانش هسته‌ای دست یافت

محسن مهرعلیزاده در پاسخ به سوال دوم در مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فناوری هسته ای گفت: باید انستیتوهای تحقیقاتی معطوف به عملیات و اجرا برای بومی سازی این دانش ایجاد کرد. با اعتماد و میدان دادن به جوانان می‌توان به دانش هسته ای و توسعه آن دست یافت. در دولت من ۳ وزیر زن هستند و در تمام استان ها هم از بانوان در معاونت هستند. میانگین دولت من ۴۵ سال و جوان است و از جوانانی استفاده می کنم که زرنگ و تیز باشد.

جلیلی: طرح تحول سلامت هیچ خاصیتی نداشت

سعید جلیلی در پاسخ به به سوال دوم در مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره نظام سلامت گفت: در حوزه سلامت در این سال‌ها چند طرح اجرا شده است، طرح شبکه بهداشت که از ابتدای انقلاب اجرا شد به علت طراحی درست، بسیار مفید بود. در مقابل، طرح تحول سلامت دولت فعلی، نمایشی بود که هیچ خاصیتی نداشت و فقط هزینه‌ها را افزایش داد. درست است که اینکه طرح را شروع کنیم و هزینه ها را چند برابر کنیم بعد بفهمیم که طرح خوبی نبود؟ باید وزارت بهداشت مدعی و محور نظام سلامت باشد، اما وزارتخانه های صنعت، کشاورزی و سایر دستگاه ها نیز در آن نقش دارند. بیشترین مجروحان ما به علت حوادث جاده ای است.

زاکانی: در دولت بنده ریشه فساد خشک خواهد شد

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوال دوم در مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره « عدالت اجتماعی» گفت: در دولت بنده ریشه فساد خشک خواهد شد. بیش از سه دهه است عده ای بر اقتصاد مملکت خیمه زده اند و از کنار تبعض خود کاخ نشینند و مردم کوخ نشین. مردم را از موضع اشرافی گری به موضع نوکری مردم تغییر خواهم داد. راه تنفس اشراف و اشرافیت را خواهم بست. با قوی ترین و گردن کلفت ترین افراد در شبکه فساد در جامعه مقابله خواهم کرد.

قاضی‌زاده هاشمی: آینده را داریم به پولدارها می‌فروشیم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوال دوم در مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره طرح تحول آموزش و پرورش گفت: از ۷ تا ۱۸ سالگی آموزش زیادی به بچه‌ها می‌دهیم و آن‌ها را پشت کنکور قرار می‌دهیم در صورتی که نظام آموزشی تحصیلی به سمت استعدادیابی رفته است که ما آن را انجام نمی‌دهیم؛ باید کاری کنیم که معلمی بهترین شغل کشور شود. آینده را داریم به پولدارها می‌فروشیم. برخی با زور پول به دانشگاه می‌روند.

رئیسی: هر دولتی سر کار بیاید باید تحریم‌های ظالمانه را بردارد

سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوال دوم در مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره « تقویت دیپلماسی اقتصادی » گفت: هر دولتی که روی کار بیاید یکی از وظایف مهمش رفع تحریم‌های ظالمانه است و باید با همه وجود دنبال کند که این قضیه رفع شود و باید خنثی سازی تحریم‌ها در دستور کار قرار بگیرد و اقتصاد هم شرطی نشود. دیپلماسی اقتصادی در کنار مناسبات سیاسی از وظایف مهم وزارت خارجه است. دیپلماسی فعال اقتصادی به نفع تولید کننده است.

با پایان قسمت اول بخش نخست نیمه دوم؛ وارد بخش دوم این بخش شدیم که نامزدها در مدت چهار دقیقه به اظهار نظر پرداختند.

رئیسی: ۷۰ درصد ظرفیت اقتصاد کشور خالی است

سید ابراهیم رئیسی نخستین نامزدی بود که در این بخش صحبت کرد. رئیسی درباره برنامه‌های خود برای تسهیل ازدواج جوانان گفت: یکی از دغدغه‌های جدی جوانان مسئله ازدواج، اشتغال، مسکن است. در آستان قدس رضوی که بودم رفتم دانشگاه فردوسی. گفتم چرا ازدواج نمی‌کنید؟ گفتند کو مسکن؟ زمینی از آستان قدس را اختصاص دادیم برای مسکن جوانان. کسانی که معتقد به نشدن هستند نمی‌توانند در این کشور کاری کنند، ۴۰ درصد ظرفیت تولید کشور خالی است بیش از ۲ هزار واحد را دادگستری‌ها فعال کردند، اما باز هم خالی است. ۷۰ درصد ظرفیت اقتصاد کشور خالی است. اگر اقتصاد فضای مجازی، دریا و غیره فعال شود می‌تواند کمک کند. امکان حل مشکل مسکن جوانان را داریم و بیشترین هزینه مسکن برای زمین است، از ما مسکن و اشتغال و از شما جوانان ازدواج.

همتی: باید گشت ارشاد را ممنوع کنیم

عبدالناصر همتی دومین فردی بود که در این بخش شروع به سخن گفتن کرد. او درباره برنامه‌اش برای بهبود سبک زندگی و تحکیم خانواده گفت: هدف ما تعامل از خانه تا جهان است. در خانواده‌های ما گسستگی فرهنگی ایجاد شده و به جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ می‌خواهیم بفهمانیم که مثل ما زندگی کنند، ولی این شیوه درست نیست. جوانان نمی‌توانند شرایط فعلی را بپذیرند. کاری کرده‌اید که جوانان از کشور بروند. برای زنان محدودیت زیادی ایجاد شده در حالی که ۵۰ درصد جمعیت کشور زنان هستند. مدام به من تذکر دادند که چرا گفته‌ای به زنان پیامک حفظ حجاب می‌دهند؟ من معتقدم باید گشت ارشاد را ممنوع کنیم. از ۵ زن در کابینه ام استفاده می‌کنم و تبعیض جنسیتی را حذف خواهم کرد.

رضایی: معلمان در حال حاضر شغل دوم سوم دارند

محسن رضایی در پاسخ به مسئله‌ای درباره تربیت نیروی انسانی گفت: دو مشکل ساختاری و مدیریتی در آموزش و پرورش و آموزش عالی داریم. در مراکز استان من مدارس تربیت زمامداران آینده را پیاده‌‎سازی خواهیم کرد، من ۵ سال است که شروع کردم و هزار جوان تربیت کرده ام. تازمانی که مدیریت در آموزش و پرورش و امورات فرهنگی و آموزش عالی پرورش نیابد و به وجود نیاید ما نمی‌توانیم از عناصر ضعیف انتظارات بالایی داشته باشیم. در دولت ما، مدرسه محوری، محور آموزش و پرورش خواهد بود. مسئله معلمین مهم است؛ معلمان در حال حاضر شغل دوم سوم دارند و وقت کافی برای دانش آموزان ندارند.

زاکانی: اگر من پوششی هستم، همتی روکشی است

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکار دولت خود برای توسعه ورزش گفت: ۷۰ درصد مردم ایران ورزش نمی کنند.شرایط انقدر سخت است که سال‌ها قبل یک میلیون نفر درگیر کشتی بودند، اما الان ۴۰ هزار نفر درگیرند و این یک فاجعه است، زیرا دولت آقای روحانی حوصله برای مردم نگذاشته که بخواهند ورزش کنند. امید و آرامشی که ورزش ایجاد می کند باعث افزایش تولید می شود. آقای همتی درباره کدام زنان و جوانان حرف می‌زنند؟ و بعد هم می‌گویند ۵ نفر یک نفر هستند. من در مناظره قبل هم گفتم اگر ما پوششی هستیم شما روکشی هستید. به کسانی که یادتان می‌دهند چه حرفایی بزنید بگویید ما مشتشان را باز می‌کنیم.

جلیلی: این دولت معطل چند کشور ماند

سعید جلیلی درباره برنامه‌‌های سیاست خارجی دولت خود، گفت: عرصه روابط بین کشورها یک نقاط اشتراک دارد و یک نقاط اختلاف، نقاط اشتراک باعث تعامل و نقاط اختلاف باعث تقابل؛ این هنر دولت هاست که مدیریت کنند. اینکه می‌گویند می‌خواهند کاخ سفید را حسینیه کنند،‌ چیز موهومی است. این لولوها دیگر جواب نمی‌دهد! در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد و می شود با تمام آنها تعامل کرد، اشکالی که با دولت داریم همین است که معطل چند کشور مانده است و خودمان را منتظر ۳ یا ۴ کشور گذاشته ایم. شما باید با کشورهایی که نقاط مشترک دارید تعامل کنید، با کشورهای همسایه، منطقه و جهان اسلام می‌شود تعامل داشت. ما فرصت های بسیار گسترده ای داریم که استفاده نکردیم.

قاضی‌زاده هاشمی: مرزهای ما بالاترین نرخ بیکاری را دارند

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره « احیاء شوراهای عالی» گفت: نباید برای جلب توجه هر حرفی را بزنیم؛ نزدیک انتخابات که می‌شود، صحبت از زنان و جوانان می‌شود. موضوع انتصاب یا عدم زنان نیست، موضوع امروز کشور شایسته سالاری است. نباید بگذاریم افراد در شهر مرزی بین نان و جان خود دچار تردید شود. مرزهای ما بالاترین نرخ بیکاری را دارند. باید مشکلات آنها را حل و فصل کنیم. طرحی ارائه کرده ایم که در آن دبیر هر شورای عالی معاون رئیس جمهور است.

مهرعلیزاده: بخش زیادی از تجار در زمان فیلتر شدن فضای مجازی دچار زیان شدند

محسن مهرعلیزاده در مورد سوالی درباره درباره فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات گفت: امروز اقتصاد، مسائل اجتماعی و مسائل فرهنگی راه حل های معمولی ندارد و همه چیز هوشمند شده است. بایستی فضا را باز کنیم تاجوانان در این زمینه وارد شوند و کار کنند. در بحث اینترنت هم وزیر جوان عملکرد خوبی داشته و در زیرساخت‌ها فعالیت کرده، اما فیلترینگ زیاد است. یک میلیون نفر در کشور کارشان در فضا‌ی مجازی است و وقتی اینترنت قطع می‌شود آن‌ها ضرر می‌کنند. بخش قابل توجهی از تجار در زمان فیلتر شدن فضای مجازی دچار ضرر و زیان شدند. طرح مسکن مهر اگرچه در جانمایی مشکل داشت، اما طرح خوبی بود و بسیاری را صاحب خانه کرد.

در بخش پایانی مناظره دوم، هر نامزد ۴ دقیقه فرصت دارد تا صحبت‌های پایانی خود در این مناظره را جمع‌بندی کند.

رضایی: اساس برنامه دولت ما اصلاح از درون قدرت است

محسن رضایی در جمع‌بندی صحبت‌هایش گفت: عنوان دولت ما اقدام و تحول است؛ اقدام یعنی شعار را کنار خواهیم گذاشت و تحول یعنی جراحی های بزرگ خواهیم داشت. کار درست و منطقی باید انجام داد. برنامه دولت ما اصلاح از درون دولت است. اساس برنامه دولت ما اصلاح از درون قدرت است. رابطه من با نظام از ۱۷ سالگی تا الان رابطه‌ای باثبات بوده است. می‌توانم ادعا کنم که می‌‌توانم یک اصلاحات اساسی از بالا تا پایین انجام دهم. اصلاحات اساسی در پیش داریم وزارتخانه‌‌ها و تشکیلات وابسته و عریض و طویل را باید سامان بدهیم؛ البته به این معنی نیست که از مدیران فعلی استغاده نکنیم. شورای انقلاب فرهنگی این روزها بی‌‌خاصیت شده؛ با مشورت با رهبر انقلاب بهتر است شورای عالی انقلاب فرهنگی را منحل کنیم و این وضعیت فرهنگی را اساسی حل کنیم. بروکراسی و سیستم‌های پیچیده‌ منجلاب بزرگی را ایجاد کرده که درگیری و زد و خورد‌ها را به وجود آورده است. نهادهای وابسته به رهبری با اینکه وابسته به رهبری هستند امروز در خدمت دولت هستند. ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، قرارگاه سازندگی خاتم و سیاری دیگر نیاز به اصلاحاتی دارند. اصلاح طلب و اوصولگرا دو سرمایه اساسی انقلاب هستند، اما بازیگران سیاسی نفوذی‌ شکل گرفته که اگر نتوانیم سیستم ساختاری سیاسی و اجتماعی درستی داشته باشیم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

جلیلی: نمی‌توان کشور را معطل این و آن کرد

سعید جلیلی در جمع‌بندی پایانی خود اظهار کرد: ۸ سال گذشت؛ در این ۸ سال روند کشور متوقف و کند بود. نقش رئیس جمهور بسیار مهم است، باید پاسخ را درست تشخیص دهد و رویکرد آن صحیح باشد‌. در آستانه یک انتخاب هستیم، برخی دوستان می‌‌گویند نمی‌‌شود، ما می گوییم مناظره و قصد بازی‌‌های ژورنالیستی نداریم. چگونه می‌خواهیم عمل کنیم؟ چه طور کشور را می‌خواهیم اداره کنیم؟ کشور را در ۴ سال آینده نباید فقط اداره کرد، امروز کشور باید جهش یابد؛ این یک ضرورت است و می‌توانیم، این زمان را مغتنم بشمریم. از همان روز اول باید برنامه شروع شود. نمی‌شود معطل FATF شد، کشور را معطل این و آن کنیم؟ که آیا شد یا نشد؟ در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم کشور را معطل آن نکنید، وقتی مسئله درست متوجه نمی شود رویکردتان همین می‌شود. درباره کولبری صحبت می‌کنید، اما من با کولبران صحبت کردم، با فرصت‌‌های کشور چه طور می خواهید برخورد کنید؟ بنده رفتم در یکی از روستای بوشهر تعاونی نخ‌کاران که دستگاهی وارد ‌کردند، بانک این دستگاه به به خاطر عقب افتادن قسط توقیف کرده بود؛ پس وظیفه دولت اینجا چیست؟ رئیس جمهور انتخاب می کنید باید از ظرفیت کشور مطلع باشد. اصلاحات اساسی از درون دولت خواهیم داشت تا مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی: وزیر خارجه باید یک تاجر موفق بین‌‌المللی باشد

امیرحسین قاضی‌‌زاده هاشمی در جمع بندی صحبت‌های خود گفت: مجبوریم در حوزه‌های مختلف اظهار نظر کنیم تا مردم دیدگاه کلی خود درباره ما و تفکر ما را به دست بیاورند. اقتصاد باید برون‌گرا باشد و به این دلیل وزیر خارجه باید یک تاجر موفق بین المللی باشد و دفاتر وزارت خارجه باید محل معاملات سنگین باشد و رتبه بندی سفارتخانه‌ها هم براساس میزان معاملات صورت گرفته باشد. ما ۱۵۰۰ شرکت دولتی داریم که به حیاط خلوت برندگان انتخابات شده است که ما در طرحی با کمک اساتید دانشگاه برای انتخاب ۷۵۰۰ از مدیران این ۱۵۰۰ شرکت برگزیده‌‌ایم. دولت سلام دولت جوانان و نسل نو است و فراتر از حزب و جناح است و دولت اقوام مختلف است؛ ما جوانان آمده ایم بگوییم جایگزین هرچه بوده است هستیم.

مهرعلیزاده: چرا ابر و ماه و خورشید و فلک دست به دست هم داده اند تا یک نفر انتخاب شود؟

محسن مهرعلیزاده در پایان صحبت‌های خود گفت: مردم شریف ایران‌ می دانم خسته اید و از فساد و رانت خسته شده اید. حتما به خودتان می گویید این حرف ها قدیمی است. می‌گویید چه فرقی می‌‌کند ما رای بدهیم یا نه؟ اما به این فکر کنید که چرا نامزدها را محدود کرده‌‌اند تا یک نفر خاص رئیس جمهور شود؟ چرا ابر و ماه و خورشید و فلک دست به دست هم داده اند تا یک نفر انتخاب شود؟ ندیده‌‌اید چگونه با ما سخن می‌‌گویند و می‌‌گویند ممنوع‌‌الخروج تان می کنیم. یک سری سوال ها جزیی است که ترتیب داده شده و به بحث کلان نمی پردازند. من در پیشگاه شما قسم می خورم وضعیت را بهتر کرده و با فیلترینگ مقابله می کنم‌. از نسل جوان استفاده می کنم و شایسته سالاری خواهم کرد. موانع موجود را از بین می‌‌‌برم. در پایان می‌‌گویم کسب سمت ریاست جمهوری برای احقاق حق مظلومان است.

رئیسی: حتما گشت ارشاد خواهیم داشت، اما برای مسئولان

سید ابراهیم رئیسی در جمع‌بندی سخنانش گفت: در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری حتما باید مسائل کشور نه به صورت کلان بلکه بصورت اقلیم شناختی نظر دهیم و ببینیم که برای حل این مساله چه راه حلی وجود دارد و قدرت توانی وجود داشته تا این مسائل را حل کند؟ از ابتدای انقلاب افرادی بیشترین بهره را از آزادی می‌بردند و بعد هم می گفتند که آزادی نیست و عجیب است که فردی در جایگاه کاندیدا حاضر و در همین جایگاه بیشترین حرف‌های ساختارشکنانه و نا امیدکننده را می‌زنند و بعد هم می گویند که ما آزادی نداریم. آخر مردم را چه حساب کردید؟ مردم شعور و فهم دارند. من حاضر م در هرجا با دولتمردان صحبت کنم ببینیم که نگاهشان به مردم و جامعه چیست؟ در انتخابات قبل در همین سالن به من اهانت شد، اما من به هیچ کس شکایت نکردم، اما رقیب من ۲۰۰ شکایت انجام داد؛ من قاضی‌ام، اما آقایان ادعای آزادی دارند؟ در عمل چرا درست عمل نمی‌کنید؟ جمهور یعنی همه مردم حقشان در کشور تضمین قانونی باشد. فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت مردم به دولت است و ما این را در قوه قضائیه انجام دادیم. اگر آقایان شعار می‌دهند ما عمل کردیم؛ ما در دوران کرونا ۱۲۰ هزار نفر از زندانیان را به مرخصی فرستادیم که برای دنیا الگو شد. این‌ها کار‌های افتخارآمیزی است به نام جمهروی اسلامی. ما حتما گشت ارشاد خواهیم داشت، اما برای مسئولان.

زاکانی: نشاط برای زمانی است که جیب پدرها پر باشد

علیرضا زاکانی در جمع بندی صحبت‌های خود گفت: بنده متعجبم کسانی که مسببان وضع موجود هستند مدعی‌اند و مظلوم نمایی می کنند. من از ابتدا تاکنون در بین جوانان بوده ام. جوانان امروز از فسادها، تبعیض ها و تحقیرها خسته اند، این که امکانات کشور را به ۳ برادر بدهند که دریافتی های بالایی داشته باشند ظلم بزرگی است. موانع جوانان باید برداشته شود. برای کنکور، ازدواج و مسکن برنامه‌‌ای آماده کردیم، به جنگ نقض حریم خصوصی می‌رویم؛ به هیچ وجه نباید کسی وارد حریم خصوصی شود و حریم عمومی را هم پاس خواهیم داشت به فرهنگیان منزلت می دهیم و مشارکت آنها را نیاز داریم. تورم ۴۹ درصدی دوران هاشمی و ۵۲ درصدی دوران روحانی را دوستان آقای همتی رقم زدند. دانشگاهیان از این فرسوده‌‌اند که از علم آنها به کار گرفته نمی شود و می‌خواهند که دولت زمینه کوشش آنها را فراهم کند. صحبت از نشاط می کنند، نشاط برای زمانی است که جیب پدر ها پر باشد، بحث از پیامک بی‌‌‌‌حجابی می‌‌کنند؛ پیامک‌‌‌های اقساط بانکی شما مردم را ناراحت می‌‌‌کند. ۲۶ جاسوس را در دولت شما گرفتند. بحث فیلترینگ را بیان کردند؛ با فیلترینگ مخالف هستیم و ما به دنبال اینترنت رایگان و ارزان هستیم.

همتی: بگذاریم مردم زندگی کنند

عبدالناصر همتی هم در جمع‌بندی سخنان خود گفت: دوستان می‌‌گویند ما کجا مخالف آزادی هستیم. نحوه نگاه دوستان به جامعه مشخص است. ما چه حقی داریم برای جامعه این گونه تصمیم بگیریم که چگونه راه بروند و چگونه رفتار کنند؟ بگذاریم مردم زندگی کنند. ۶۰ درصد مردم گفته اند رای نمی‌دهیم. رپ را ممنوع کرده اند و جوانان به سمت رپ حرفه ای رفته اند. چرا کلهر و شجریان را نادیده بگیریم؟ یا باید آنها را تایید کرد و یا رسما بگوئیم شرایط همین است. ۴۰ سال است که در این مملکت خدمت کرده‌ام. شما چگونه آقای رئیسی مارا در حد کارمند خودتان می‌دانید؟

سومین مناظره تلویزیونی نامزد‌های ریاست جمهوری نیز شنبه ۲۲ خرداد برگزار خواهد شد.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای بابا تا بحال دولتی بر سرکار اومده ک بگیم ب داد ما هم رسیدن ؟؟بیخیال اصلا

  • ناشناس

    من هیچ کدام را قبول ندارم چون واقعا دروغ میگن و به فکر خودشونند

    • ناشناس

      دقیقا دوست عزیز اینا چهل و دوساله مردم رو فقط عذاب دادند

  • ناشناس

    هیچکدام از مهمترین مشکل کشورمان مثل آلودگی هوا و راهای کاهش آن را ورود خودروهای پلاگین هیبرید که هم با برق کار می کند هم با بنزین و وضعیت بسیار بد خودرو و آزادسازی مبادی خودروی با تعرفه صفر درصد و ظلم داروغه ای با تعرفه سنگین خودرو طی 40 سال است و طرحهایی در این زمینه هیچ راهی پیشنهاد نمدهند

  • ناشناس

    همتی و مهرعلیزاده به سوالات جواب نمی دادند و راجع به کارنامه سیاهشان حرفی نمی زدند ؛ فقط تلاش می کردند اصولگراها , مخصوصا آقای رئیس را بکوبند .

  • ناشناس

    هر چه به سرمان آمد بخاطر انتخاب غلطمان بود البته خشکو تر باهم سوختن حتی کسانیکه به روحانی رای نداده بودند من جمله بنده چوب انتخاب غلط دیگران هم نصیب ما شد…نگویید همه مثل هم هستند این حرف غلط است قبل از روحانی همه چیز خوب بود پس دوباره هم خوب میشود با انتخاب درستمان ان شاءالله …رای ندادن همه چیز را بدتر می‌کند نه بهتر پس اگر بخاطر کشورتان رای نمی‌دهید به خاطر خودتان و آینده ی فرزندانتان حتما رای دهید .یکباره دیگر امتحان کنید ضرر نمی‌بینید منتهی به یک فرد اصلح و دلسوز مردم..پس همه با هم پای صندوق های رای ان شاءلله برای ساختن آینده ای روشن و امیدوارکننده به کوری چشم دشمنان

  • ناشناس

    ما نیاز به یک رئیس جمهور دلسوز،مومن انقلابی کارآمد و قدرتمندداریم تا کشور را از این همه بحرانهای عظیم نجات دهد کسیکه قدرت اجرایی بالایی دارد و توان برخورد با متخلفان را بدون هیچ ترسی داشته باشد در بین نامزدها آقای رئیسی بهترین گزینه هستند تا پوزه ی همه ی مفسدان.مخالفان.لیبرال ها و اصلاح طلبان غربزده را به خاک بمالد.میبینیم که اینان دست به چه تهمتها و دروغ هایی میزنند تا وجهه ی ایشان را در نظر مردم خراب کنند.اینان از روی کارآمدن رئیسی می‌ترسند چون میدانند محاکمه خواهند شد وباید پاسخگوی اعمالشان باشند..پس همه با هم پای صندوق های رای به کوری چشم دشمنان ومفسدان رای ما به آقای رئیسی سید محرومان ان شاءلله.

  • ناشناس

    آقایان کارشناس در رادیو می گویند تحریم نیست اینها حرفه. تحریم را یک سری داخل برای بقیه خلق کردند. همانگونه که در مصالح گلوگاه خلق کردند و خودشان هم معلوم نیست دارقایند یا چیکاره؟

  • ناشناس

    تحریم کجابود همش ساخت ساز حرفای ایناس. اصلاگیریم تحریم سیب زمینی پیاز گوجه که در زمین طبق سال‌های گذشته کشت میشه تحریم‌ش کجابود مرغی که شغال نمی‌خورد به تحریم چه ربط داره.

  • ناشناس

    برای آبادانی و عزت واقتدار وطن همه مسئولیم ، مفید باید باشدکه نظرم را ارائه میدهم،،کمک از خدای خود گرفتن برای مشکلات،، هم بسی باعث خوشحالی است،، اگه غیر این است تذکر دهید ممنونم

  • asghar

    آقای مهر علیزاد کی گفته آذری زبان نداریم چرا بزور ما رو می چسبونید به ترکیه تشابه زبانی دلیل نمیشه که ما ترک باشیم حتی شواهد علمی و ژنتیکی هم ما ما رو آذری می دونه اونوقت شما میگین ترک
    یکم مطالعه هم خوب چیزیه

    • ناشناس

      شما راجع به خودتون صحبت میکنید راست میگید شما ترک نیستید وگرنه ما ترکها فامیلیمون ,تیره مون ,طائفه مون مشخصه !رگ و ریشه مون مشخصه ,این حرف که میزنید راجع به نظریه کسرویه که بیش از ۵۰سال تایم نداره اصالت عربی که ترکی صحبت میکرد و خود را فارس می دونست !اونهم ودفروخته ای بود که بخاطر پول و قدرت برای رضا قزاق قلم میزد !تا بقول خودش ایران را یکسان فارس کند راجع به کردها ,عربهای ایران ودیگر اقوام هم این تئوری های من درآوردی را گفتند !
      راجع به مطالعه هم خوب گفتی بهتره کمی مطالعه کنی ,تاریخ رو بخونی بهتره ,از سلجوقیان ,غزنویان ,خوارزمشاهیان تا دوران معاصر خصوصا صفویه افشاریه و قاجاریه راجع به اوضاع ایران و آذربایجان بخونی بهتره !مثلا جامع عباسی رو بخون !