کد مطلب: ۲۹۳۰۳۲

تجار فرش دستباف مطرح کردند:

رایزنان بازرگانی در صادرات فرش دستباف فعال شوند

رایزنان بازرگانی در صادرات فرش دستباف فعال شوند

تجار ایرانی با تاکید برضرورت فعالیت رایزنان بازرگانی در صادرات فرش معتقدند نباید با تولید انبوه و تلنبار کردن فرش، قیمت آنرا کاهش دهیم تا مشتری پیدا شود،بلکه بایدبه جای کمیت، برکیفیت تمرکز کنیم.

فرشته دست‌پاک، رئیس مرکز ملی فرش در نشست هم اندیشی تجارت فرش دستباف ایرانی در کشورهای خارجی گفت: دولت وظیفه دارد تمام آنچه را که بخش خصوصی و تجار برای صادرات فرش نیاز دارند، مهیا کند و به همین دلیل شناسایی و رصد موضوع‌های مرتبط با تولید و صادرات فرش کمک مؤثری به یافتن راهکارها خواهد داشت.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز، دست‌پاک افزود: از تعدادی گره و پرز و با وسایل بسیار معمولی، نقش‌های زیبا و بی‌بدیلی در فرش دستباف رقم می‌خورد که شناسنامه دوم مردم ایران و پرچم معنوی کشور است.

دست‌پاک خاطرنشان کرد: وقتی کودک از مادر متولد می‌شود بر روی فرش دستباف بازی می‌کند و بزرگ می‌شود و آن‌قدر فرشدستباف با زندگی ما عجین شده است که گاهی ارزش، هنر و جایگاه فرش را از یاد برده‌ایم.

وی تصریح کرد: گذشته غنی و ارزشمند ایران در فرش دستباف که هزاران سال از تولید آن گذشته است، با حضور زنان غنی‌تر شده است و زنان با بافت فرش به غنا و رونق این صنعت کمک کرده‌اند.

رئیس مرکز ملی فرش تصریح کرد: طرح‌ها و نقوش فرش ایرانی برگرفته از دل نوشته‌ها و افکار و احساسی است که طراحان فرش آن را خلق کرده‌اند.

در ادامه این نشست تجار و بازرگانان مطرح ایران در بازارهای خارجی به بیان نقطه‌نظرها و مشکل‌های خود در بحث بازاریابی و افزایش سهم ایران در تجارت فرش پرداختند.

طاهر صباحی، تاجر ایرانی فرش در بازار ایتالیا و مولف چندین کتاب در زمینه فرش گفت: بازار تنها دانشگاهی است که به تجار دکترا نمی‌دهد؛ اما تجاربی که افراد از کسب‌وکار و تجارت به دست می‌آورند، می‌تواند ارائه‌دهنده راهکارهایی باشد که همانند علم به توسعه و پیشرفت صنعت کمک می‌کند.

صباحی با اشاره به رکود بازار فرش دستباف در جهان گفت: امروز فرش دستباف مانند گذشته خریدار جهانی ندارد و دوران رونق فرش دستباف به پایان رسیده است.

این تاجر برجسته فرش افزود: یکی از ساده‌ترین هنرها قالی‌بافی است و کشورهای ضعیف اقتصادی مانند افغانستان، ‌هند و پاکستان برای ایجاد شغل به دنبال توسعه تولید فرش دستباف رفته‌اند.

تولید انبوه به زیان صنعت فرش است

وی افزود: نباید با تولید انبوه فرش و تلنبار کردن آن در انبارها ناچار شویم به دنبال مشتری قیمت فرش را کاهش دهیم تا مشتری به دست آید. بلکه باید بر کیفیت به‌جای کمیت در تولید فرش تمرکز کنیم.

صباحی تصریح کرد:‌ رقبای بسیاری در جهان داریم که فرش ایرانی را کپی می‌کنند و قانونی برای حمایت از نقوش و نقشه‌های فرش ایرانی وجود ندارد.

در ادامه حاجب، تاجر فرش در کرواسی با اشاه به نبود رایزنان‌ اقتصادی در برخی از کشورها اظهار کرد: از ۱۴ سال پیش تا کنون هیچ رایزن اقتصادی در کرواسی به دنبال توسعه صادرات فرش نبوده است .

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.