کد مطلب: ۷۲۷۹۸۰

از چه روش‌هایی می‌توان با موبایل پول پرداخت کرد؟

از چه روش‌هایی می‌توان با موبایل پول پرداخت کرد؟

تلفن‌های همراه دیگر به طور انحصاری به عنوان ابزار ارتباطی عمل نمی‌کنند. از ساعت‌های زنگ‌دار گرفته تا ابزارهای GPS و برنامه‌های ورزشی، ما دیگر تقریبا همه‌چیز را به تلفن‌های هوشمند خود می‌سپاریم.

تلفن‌های همراه دیگر به طور انحصاری به عنوان ابزار ارتباطی عمل نمی‌کنند. از ساعت‌های زنگ‌دار گرفته تا ابزارهای GPS و برنامه‌های ورزشی، ما دیگر تقریبا همه‌چیز را به تلفن‌های هوشمند خود می‌سپاریم. در این تغییر سبک زندگی ما یکی از مهم‎ترین مسائل روزانه یعنی پرداخت‌ها را نیز از کیف‌‌های چرم پر از اسکناس خود به درگاه‌های پرداخت منتقل کرده‌ایم. خرید و فروش‌ها و پرداخت قبض‌ها، تسویه‌ها و هرگونه فرایند دیگر که با تراکنش تکمیل می‌شود را با موبایل‎های‌مان می‌توانیم انجام دهیم.

در ادامه به سیستم پرداخت با موبایل می‌پردازیم و این‌که چه روش‌هایی برای پرداخت با موبایل دردسترس ما هستند.

پرداخت با موبایل یعنی چه؟

پرداخت با موبایل که به انتقال پول از طریق تلفن همراه و کیف پول آنلاین نیز گفته می‌شود به روش‌های مختلفی پردازش می‌شود و همه‌ی این روش‌ها از شرایط و قوانین مالی هر کشور تبعیت می‌کنند. در پرداخت با موبایل کاربر نیازی به اسکناس و کارت بانکی ندارد و تنها بایستی اطلاعات را در فرم‌ها یا درگاه‌های مخصوص وارد کند و یا با روش بدون تماس گوشی هوشمند خود را در مقابل سنسورهای کارت‌خوان قرار بدهد. معمولا برنامه‌هایی که برای پرداخت آنلاین طراحی شده‌اند خدمات مالی مختلفی از جمله تسویه، تسهیم، مدیریت مالی شخصی و … را نیز انجام می‌دهند. این اپلیکیش‌ها و روش‌ها پرداخت رمزارزها را نیز پشتیبانی می‌کنند.
پرداخت با موبایل یکی از حوزه‌های فناوری‌مالی یا فینتک است که به ‌طور اساسی رابطه‌ی آدمی و اسکناس را تغییر داده‌است. امروزه پرداخت با موبایل و سیستم‌های مختلف آن در دنیا بسیار فراگیر شده و یکی از جنبه‌های مهم بحث جامعه‌ی بدون پول نقد است. جامعه و اقتصاد بدون پول نقد را آینده‌ی مسیر فناوری‌های مالی می‌دانند.

برای هر کسب‌وکاری واجب است که روش‌های پرداخت با موبایل را به‌درستی بشناسد تا بتواند بر اساس آن برای پرداخت‌های خود تصمیم بگیرد.
در این مطلب روش‌های پرداخت موبایل را بر اساس بستری که در آن ارائه می‌شود دسته‌بندی کرده‌ایم.

۱. پرداخت‌های مبتنی بر مرورگر تلفن همراه

این نوع پرداخت دقیقا همان فرایندی را طی می‎کند که به درگاه پرداخت آنلاین منتهی می‌شود. چه از طریق مرورگرهای دسکتاپ یا موبایل کاربران این امکان را دارند که با داشتن اطلاعات حساب بانکی بتوانند خریدهای خود را انجام دهند. مشتریان می‌توانند با تلفن همراه خود از یک وب‌سایت بازدید کنند، محصولات یا خدمات را به سبد خرید اضافه کنند، و جزئیات پرداخت را در فرم پرداخت یا درگاه پرداختی که وب‌سایت برای تکمیل خرید ارائه می‌دهد، وارد کنند.

۲- پرداخت‌های درون برنامه‌ای موبایل

این نوع پرداخت مشابه پرداخت مبتنی بر مرورگر تلفن همراه است. با این حال، به جای هدایت کردن کاربر به یک وب‌سایت، در صورتی که فروشگاه یا کسب‌وکار شما اپلیکیشنی برای پرداخت دارد، از آن استفاده کند. کاربران از طیف وسیعی از فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای تلفن همراه دارای اپلیکیشن استفاده می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد محصولات و خدمات دلخواه خود را در همان برنامه خریداری کنند. کاربر در این روند به سادگی اطلاعات کارت اعتباری خود را یک‌بار ثبت می‌کند و سپس کالاها را خریداری کرده، یک کتاب یا یک آهنگ را دانلود می‌کند، قهوه ‌‌‌ سفارش می‌دهد، و یا با لمس چند گزینه قبض خود را پرداخت می‌کند.

۳- کارت‌خوان‌های حمل‌شونده و بی‌سیم

به جای اتکای انحصاری به کارت‌خوان‌های اعتباری فیزیکی، کسب‌وکارها می‌توانند با سرمایه‌گذاری بر روی کارت‌خوان‌های کارت اعتباری افزوده‌ای که با تلفن همراه هماهنگ می‌شوند و یا مانند یک افزونه به آن متصل می‎شوند، گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها را به سیستم‌های حمل‌شونده برای پذیرش کارت اعتباری تبدیل کنند. در بعضی نسخه‎های این کارت‌خوان‌ها حتی با استفاده از کابل هدفون نیز می‌توان پرداخت را انجام داد. البته در ایران این نوع کارت‌خوان‌ها فعال نیستند و بانک مرکزی مجوزی برای آن‌ها صادر نکرده است.

۴- روش پرداخت بدون تماس با تلفن همراه و کیف پول‌های تلفن همراه

بلوتوث و QRcode و فناوری‌های مشابه این امکان را برای خریداران و کسب‌وکارها فراهم کرده‌اند تا بدون نیاز به کارت کشیدن، تراکنش‌ها را انجام دهند. برای تکمیل خرید، مشتری به سادگی باید دستگاه تلفن همراه خود را روی یک دستگاه خواننده‌ی بدون تماس حرکت دهد تا به صورت بی‌سیم (و ایمن) اطلاعات پرداخت مربوطه را ضبط کند.

ارتباطات میدان نزدیک (NFC) یکی دیگر از فناوری‌هایی است که پرداخت بدون تماس را محقق می‎کند. این فناوری مانند بلوتوث است، اما انتقال داده‌ها در آن به نزدیکی بیشتری نیاز دارد و البته روش امن‌تری است. کیف‌ پول‌های آنلاینی همچون Samsung Pay، Apple pay و Google Pay با این فناوری پرداخت‌های بدون تماس را پشتیبانی می‌کنند.

06

پرداخت با موبایل چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد؟

پرداخت با موبایل و انواع روش‌های آن به سرعت در دنیا در حال فراگیری است و صاحبان کسب‌وکار باید این نکته را بپذیرند که قرار بر این است که تمام کارها با استفاده از این دستگاه کوچک انجام شود. بنابراین برای هر کسب‌وکاری واجب است که تمام مسیرهای پرداختی خود را با فناوری و سیستم‌های پرداخت با موبایل هماهنگ کند.

هر یک از این راه‌حل‌های پرداخت موبایلی، خرده‌فروشان را قادر می‌سازد تا تراکنش‌ها را در هر مکانی از جمله در رویدادهایی خارج از سایت مانند جمع‌آوری کمک‌های مالی، نمایشگاه‌های تجاری و کنفرانس‌ها پردازش کنند. این فناوری‌ها همچنین به فروشگاه‌های فیزیکی اجازه می‌دهد تا از سهولت پرداخت با موبایل بهره ببرند. حالا دیگر پرداخت با پول نقد به یک روش دست‌وپاگیر تبدیل شده و هر کسب‌وکاری برای موفقیت باید به دنبال آسان‌تر کردن روند پرداخت باشد. در ادامه چند مزیت پیاده‌سازی فناوری پرداخت با موبایل برای کسب‌وکارها را ذکر می‌کنیم:

۱. افزایش فروش

امکان پرداخت با موبایل مشتریان فعلی را شما را حفظ و صد البته مشتریان بالقوه شما را جذب می‎کند. داده‎های آماری نشان می‎دهد که وقتی مسیر پرداخت را برای مشتریان آسان باشد و مشتریان دیگر تمایلی به پرداخت با روش سنتی مانند پول نقد ندارند و معمولا در میان گزینه‌های دردسترس به سمت کسب‌وکاری می‌روند که روش‌های پرداخت با موبایل را در اختیار مشتریان گذاشته باشد.

۲. بهبود تجربه‌ی مشتری

روش‌های پرداخت قدیمی مانند کارتخوان‌ها در فروشگاه‌های بزرگ برای مشتریان یادآور معطل شدن و قطع و وصلی دستگاه‌ها است، به‌خصوص که نمی‌توان با روشی مانند پرداخت با یک کلیک، در لحظه با لمس گزینه پرداخت و بدون وارد کردن اطلاعات، خرید خود را نهایی کرد. مشتری سال‌های رشد فناوری دیگر با لذت خرید از روش‌هایی مانند پرداخت بدون تماس و دیگر گزینه‌های ذکرشده در این مقاله آشنا و آن را تجربه کرده است. با راه‌اندازی سیستم‌های به‌روز پرداخت با موبایل تجربه‌ی کاربری مشتری را بهبود می‌دهید و وی را به مشتری وفادار کسب‌وکار خود تبدیل می‌کنید.

۳. کاهش هزینه‌ی تجهیزات

با راه‌اندازی سیستم‎ها پرداخت با موبایل دیگر نیازی نیست مدام برای دستگاه‌های کارتخوان و تجهیزات سخت‌افزاری آن‌ها هزینه کنید. همچنین هزینه‌های پیاده‎سازی پذیرنده‌های موبایل و کارمزد تراکنش آن‌ها نسبتا کمتر هستند و بنابراین این موارد در هزینه‎های یک کسب‌وکار کوچک در ابتدای مسیر صرفه‌جویی می‌کند.

چه شرکت‌هایی روش‌های پرداخت با موبایل را ارائه می‌دهند؟

شرکت‌های فینتکی و پرداخت‌یارها جز ارائه‌دهندگان اصلی سیستم‌های پرداخت با موبایل هستند. شرکت‌های فینتکی مانند وندار(https://vandar.io) زیر نظر بانک مرکزی همواره برای ارائه‌ی روش‌های نوین پرداخت در تلاشند و در حال حاضر روش‌های متنوعی از پرداخت آنلاین را طراحی و پیاده‎سازی می‌کنند. برای هر کسب‌وکاری چه یک فروشگاه کوچک باشد و چه کسب‌وکار بزرگی با نیازهای مختلف پرداختی، پیاده‌سازی روش‌های پرداخت با موبایل بسیار راهگشا و مفید است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.