کد مطلب: ۴۳۵۴۴۱

روند کار کارگزاری‌های بورس تا پایان امسال چگونه است؟

روند کار کارگزاری‌های بورس تا پایان امسال چگونه است؟

مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که به کارگزاری‌ها دستور داده شده است تا در صورت فراهم کردن شرایط بهداشتی می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و کد معاملاتی صادر کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از انتشار ابلاغیه هفتم اسفند سازمان بورس و اورق بهادار، تعدادی از کارگزاری‌های ساری تعطیل کرده و از پذیرش حضوری مشتری امتناع کردند.

همچنین مشتریان تعدادی از کارگزاری‌های تهران نیز از شرایط مشابهی در این کارگزاری‌ها خبر دادند. کارگزاری‌های ساری نیز ضمن اشاره به ابلاغیه مذکور علت این تعطیلی را این طور عنوان کردند: دستور صادر شده است تا یک ماه (تا بعد از عید) مشتری حضوری پذیرش و کد بورسی صادر نکنیم.

اما یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با تجارت‌نیوز صدور چنین دستوری را تکذیب و عنوان کرد: «با توجه به شیوع و اپیدمی بیماری کرونا در کشور، به شرکت‌های کارگزاری‌ای که می‌توانند شرایط بهداشتی را فراهم کنند، اعلام کردیم که حتما موظف هستند فرایند پذیرش و صدور کد را انجام بدهند.

اما آن دسته از کارگزاری‌هایی که نمی‌توانند شرایط بهداشتی را فراهم کنند باید از روش‌های دیگری بهره بگیرند که یکی از آن‌ها استفاده از ظرفیت خدمات پیشخوان دولت است. دفاتر پیشخوان دولت می‌توانند احراز هویت را انجام دهند و پس از آن فرایند صدور کد سهامداری در شرکت‌های کارگزاری انجام شود.»

فلاح در پاسخ به این سوال که آیا این دستور بهانه‌ای نخواهد شد تا اکثر کارگزاری‌ها تعطیل کنند؟ عنوان کرد:« 1700 ایستگاه معاملاتی و شعب شرکت‌های کارگزاری در در سراسر کشور وجود دارد. به هرحال تعدادی از آن‌ها ممکن است به علت اینکه فضایشان کوچک است نتوانند این فرایند را انجام دهند، برخی هم امکان ارائه خدمات را دارند.

باید این را در نظر داشته باشیم که ما با کسب و کار خصوصی طرف هستیم که بعضی از این کسب و کارهای خصوصی بسیار کوچک هستند. برخی نیز که کسب و کارشان را توسعه داده‌اند، می‌توانند با رعایت فرایندهای بهداشتی و ایجاد ایمنی برای کارمندهایشان به ارائه خدمات بپردازند.»

او تصریح کرد: «همچنین انتظار می‌رود کسب‌وکارهای کوچک هم از ظرفیت‌های دیگری که یکی از آنها دفاتر پیشخوان دولت است، استفاده کنند. ظرفیت‌های دیگری نیز وجود دارد که ما ظرف روزهای آینده از طریق کانون و مدیریت نظارت بر کارگزاران به شرکت‌های کارگزاری اعلام می‌کنیم.»

1..

یاسر فلاح می‌گوید: محدودیتی که برای کدهای جدید سهامداری در نظر گرفته شد به این منظور است که افراد تازه وارد با فرایندهای بازار سرمایه بیشتر آشنا شوند.

محدودیت یک ماهه کدهای معاملاتی برای چیست؟

همچنین فلاح با اشاره به تعلیق یک ماهه کدهای معاملاتی جدید تاکید کرد: «محدودیتی که برای کدهای جدید سهامداری در نظر گرفته شد به این منظور است که افراد تازه وارد با فرایندهای بازار سرمایه بیشتر آشنا شوند، چرا که بازار سرمایه به لحاظ عملکردی با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری کاملا متفاوت است.»

وی ادامه داد: «بازار سرمایه، بازاری فنی، علمی و تکنینکی است و بازاری نیست که افراد بدون دانش و اشراف بر فرایندهای آن بتوانند در این بازار کسب منافع کنند.

در شرایط رشدی بازار، افرادی ترغیب و تشویق می‌شوند که به بازار سرمایه مراجعه کنند که البته کار بسیار درستی نیز هست؛ اما انتظار این است افرادی که فنون بازار سرمایه را آموزش ندیدند، دانش کافی نداشته و وقت یادگیری آن را هم ندارند از روش‌های غیرمستقیم استفاده کنند.»

فلاح ضمن برشمردن روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اوراق مالی و دیگر ابزارهای موجود در بازارهای سرمایه عنوان کرد: «بسیاری از افراد تازه وارد مایل‌اند به صورت مستقیم به خرید و فروش سهام بپردازند و چون دانش کافی ندارند ممکن است ریسک‎‌هایی را برای خود و دیگران به‌وجود بیاورند؛ برای مثال بترسند و رفتارهای هیجانی از خود نشان دهند، صف‌های فروش یا خرید را تقویت کنند یا به اصطلاح به پدیده صف‌نشینی دامن بزنند.

یا اینکه بخواهند از طریق مجرمان فضای مجازی که با سیگنال فروشی سعی در کلاهبرداری دارند، رفتارهای تقلیدی انجام دهند، یعنی بدون اینکه دانش بازار را فرا بگیرند صرفا به دنبال خبرهای پشت پرده و رانتی بگردند. همه این‌ها اقدامات اشتباهی بوده و کسی که در بازار سرمایه تحلیل فاندمنتال و تکنیکال یاد می‌گیرد دیگر نیازی به این مسائل ندارد و خود فرد می‌تواند سهام‌ شرکت‌ها را تحلیل کند.»

سازمان بورس به دنبال افزایش عمق تحلیل و دانش در بازار

مدیر روابط عمومی بورس بیان کرد: «سازمان به دنبال این است که بتواند عمق تحلیلی را در بازار افزایش دهد. عمق تحلیلی در بازار افزایش پیدا نمی‌کند مگر اینکه دانش در بازار بوجود بیاید. برای کسب دانش نیز ما روش‌های مختلفی را برای آن در نظر گرفته‌ایم، مثلا به چند میلیون از سهامداران پیامک ارسال کردیم و در روزهای آتی نیز ما از طریق تلویزیون یکسری پیام‌های توصیه‌ای و فرهنگی را برای سرمایه‌گذاران و سهامدارن در نظر گرفته‌ایم تا جامعیت توزیع پیام ‌ها در سطح کشور بیشتر شود.

نکته دیگر استفاده از ظرفیت فضای مجازی است که طی اقدامات انجام شده، خیلی از پیام‎ها از طریق فضای مجازی به مردم ارسال می‌شود. موضوع دیگر بحث فرهنگسازی شهر به شهر بود که تا همین ده روز گذشته قبل آنکه توسعه کرونا گسترده شود، به بیش از 25 شهر رفته و ضمن گفتگوی چهره به چهره با مردم پیام‌هایی را به آنها ابلاغ کردیم.»

لزوم شرکت در آزمون کارگزاری‌ها برای سهامداران جدیدالورود

فلاح ادامه داد: «یکی دیگر از روش‌هایی که سازمان در پیش گرفته این است که افراد جدیدالورود یک ماه بعد از صدور کد معاملاتی به خرید و فروش بپردازند و در این یک ماه فرصت تحلیل و یادگیری مباحث و موازین بازار سرمایه را داشته باشند.

البته افرادی که کد معاملاتی را دریافت می‌کنند می‌توانند عرضه‌های اولیه و اوراق مالی خریداری و در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه گذاری کنند، ولی برای اینکه بتوانند خرید و فروش مستقیم انجام بدهند یک ماهی صبر کنند.»

او اضافه کرد: «همچنین این افراد باید از طریق سازوکاری که کانون کارگزاران و شرکت‌های کارگزاری مشخص خواهند کرد در آزمونی شرکت کنند که سخت نیست و نباید آن را پیچیده کرد. این ازمون تنها یک اشنایی و گوشزد برخی مسائل است. به هر حال سهامداران باید بدانند که بازار سرمایه بازاری است که در کنار مفهوم بازدهی، مفهوم ریسک هم دارد و آن‌ها عهده‌دار مسئولیت خرید و فروش خود در این بازار هستند.»

فلاح تصریح کرد: «به علاوه، سهامداران و سرمایه‌گذاران باید بدانند که در این بازار هیچ چیز قطعی نیست، بنابراین باید براساس یکسری اصول درست مالی و رفتاری به خرید و فروش اقدام کنند. این تامل یک ماه سهامداران و سرمایه‌گذارن جدید را به سمت فراگیری اصول مقدماتی و اولیه بازار سرمایه هدایت می‌کند و آنها بعد از این یک ماه وارد خرید و فروش می‌شوند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این یارو فکر کرده خیلی حالیشه ،از قدیم همه میدونستن بورس ریسک داره،تو این وضعیت بیکاری میخواد یه ماه دیگه مردم الاف کنه،خدا لعنتش کنه

  • Mz

    سلام الان حدودا یکماهه میخوام کد بورس بگیرم هرروز میروم دفتر پیشخوان متاسفانه بدلیل سرعت پایین اینترنت
    یا مشکل سایت و… نتونستم در خصوص احراز هویت و کدمعاملاتی بورس اقدام کنم

  • رضا

    الان یک هفته ست که منتظر دریافت کد بورسی هستم.کارگزاری آگاه نه کد صادر میکنه نه تلفن جواب میده و نه ایمیل جواب میده !یکی بیاد به این کارگزاریها بگه که سرورهاتونو آپدیت کنین و سرعت کارتون بالا ببرید.همش هنگ همش اختلال..همش تاخیر.
    خوبه که کارگزاریها فقط به فکر دریافت کارمزد و سود خودشون نباشن و یکمی هم به فکر مشتریهاشون باشن!
    امیدوارم

    • ناشناس

      سلام می تونی بری کانادا شاید اونجا پاسخ گو باشن