کد مطلب: ۷۲۴۳۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سازمان بورس از صندوق املاک و مستغلات رونمایی کرد / فروش متری مسکن آغاز شد

سازمان بورس از صندوق املاک و مستغلات رونمایی کرد / فروش متری مسکن آغاز شد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی مراسم رونمایی از صندوق املاک و مستغلات در بورس با حضور سه وزیر کابینه سیزدهم جزئیات اجرای این طرح را تشریح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی مراسم رونمایی از صندوق املاک و مستغلات در بورس، جزئیات اجرای این طرح را تشریح کرد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با تشویق مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، کسی که بخواهد در این بازار سرمایه‌گذاری کند احتیاج به سرمایه زیادی دارد اما در این صندوق‌ها سرمایه‌گذار با هر مبلغی می‌تواند از سود این بازار بهره‎‌مند شود.

وی در ادامه گفت: این صندوق‌ها نقدشوندگی سرمایه‌گذاری در املاک را بالا برده و با دور زدن رکود بازار مسکن به دلیل وجود بازارگردان و خرید و فروش روزانه می‌توان هر زمانی دارایی خود را به پول نقد تبدیل کرد. همچنین سرمایه‌گذار علاوه بر کسب سود از افزایش قیمت این املاک‌ می‌تواند از اجاره این املاک به صورت سالانه و شش ماهه سود کند.

عشقی ادامه داد: همچنین دیگر هدف این صندوق‌ها تامین مالی برای ساخت مسکن به دلیل مقاوم سازی دارایی مردم است. چون سیاست دولت کنونی جذب این سرمایه‌های بلااستفاده در حوزه‌های فعال است.

خرید و فروش متری مسکن با راه‌اندازی صندوق املاک

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: فروش متری در بازار سرمایه هم با همین ابزار قابل اجراست. سرمایه‌گذار می‌تواند به‌جای خرید یک ملک کامل که سرمایه زیادی می‌خواهد، ملک را به صورت متری خریداری کنند.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم فروش متری مسکن را با این ابزار محقق کنیم یعنی شخصی که نمی‌تواند یک ملک ۸۰ متری را خریداری کند، با اندک سرمایه خود امکان خرید یک تا دو متر یا متراژ کمتر را داشته باشد.

عشقی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی املاک و مستغلات بحث نقدشوندگی است، صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات این دغدغه را رفع می‌کند. این ابزار می‌تواند برای مردم بسیار جذاب باشد و در قدم‌های بعدی بانک‌ها و دستگاه‌های که املاک بزرگ متراژ دارند و امکان راه‌اندازی چنین صندوق‌هایی را دارند، بتوانند از این ابزار استفاده کنند.

مشکلات بورس به دلیل نبود نهاد مالی و سرمایه‌گذار بود

محمدعلی شیرازی مدیرعامل جدید فرابورس با اشاره به زیان بازار سرمایه در سال‌های اخیر گفت: اگر بورس در سال‌های اخیر دچار مشکل شد به دلیل نبود نهاد مالی و سرمایه‌گذار و مدیریت حرفه‌ای و افزایش سرمایه‌گذار غیرحرفه‌ای در بازار سرمایه بود. به همین دلیل برای جلوگیری از زیان در بازار سرمایه باید ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار افزایش پیدا کند.
وی افزود: دارایی مازاد دولتی‌ها به خصوص در بازار ملک فریز شده که این صندوق می‌تواند با فروش این دارایی‌ها هم بازار ملک را متعادل کرده و هم سرمایه دولتی‌ها را به سرمایه مولد نزدیک می‌کند.

شیرازی در ادامه یادآور شد: سرمایه‌گذاری در بازار ملک اکنون به طبقه خاصی در جامعه اختصاص پیدا کرده و با توجه به قیمت بالای ملک و هزینه رد و بدل آن همه نمی‌توانند در این بازار فعالیت کنند. از این رو صندوق سرمایه‌گذاری در املاک می‌تواند این خلاء را پر کرده و ملک را در سبد سرمایه‌گذاری افراد جامعه قرار دهد‌.

فروش سانتی‌متری مسکن!

محمد اسکندری، رئیس صندوق بازنشستگی کشور با اشاره به طرح صندوق املاک و مستغلات گفت: در صندوق املاک و مستغلات با قیمت بازار می توان، نه تنها به صورت متری بلکه به صورت سانتی متری هم می‌شود خانه خرید.

اسکندری ادامه داد: می‌توان بورس REIT در حوزه زمین و ساختمان داشته باشیم تا ساخت مسکن در بستر بازار سرمایه انجام شود. یعنی مختص به بازار مسکن باشد. از سوی دیگر می‌توان از بستر بازار سرمایه در حوزه تامین مالی ساخت و تامین مالی ساختمان‌های نیمه‌آماده استفاده کرد. فروش متری (یک متر یا کمتر) ساختمان‌های آماده نیز با راه‌اندازی این صندوق امکان پذیر می‌شود.

رئیس صندوق بازنشستگی کشور عنوان کرد: وضعیت کنونی ملک در کشور به خاطر احتکار دارایی و ساختار املاک که در اختیار مشاوران املاک است. راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات را می‌توان همان «توکن ملک» دانست. دنیا به سمتی حرکت می‌کند که نه تنها یک ساختمان، بلکه یک دفتر اداری، فرودگاه، بزرگراه، بیمارستان و حتی میدان نفتی هم تحت عنوان صندوق‌های REITs معامله شوند.

ورود سرمایه‌های خرد به بورس

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی امروز در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات در سازمان بورس گفت: از صمیم قلب خوشحالم که این محصول و ابزار امروز به شکل جدی و عملی در اقتصاد ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای کسانی که در حوزه تامین مالی هستند و سال ها گفته و شنیده یا توصیه می‌شد؛ با وجود اینکه تجربه بسیار ارزشمندی در دنیا وجود داشت متاسفانه ما بسیار در این حوزه در کشور عقب بودیم.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: در اقتصاد ایران با مسئله‌ای مواجه هستیم که خانوارها به یک سطح خاصی از توانمندی مالی نرسند که متاسفانه با توجه به تورم که در سال‌های اخیر رخ داده توانمندی بخشی از خانواده ها برای خرید مسکن دشوار شده و ابزار و راهکار دیگری برای اینکه بتوانیم این مسیر ورود سرمایه‌های خود را به بازار مسکن داشته باشیم وجود نداشت و کارآمد نبود، خرید کامل یک واحد مسکونی نیازمند تأمین مالی زیادی بود و بیش از یک سوم هزینه خانوارها هزینه های مربوط به مسکن است.

خاندوزی ادامه داد: این سهم بالای هزینه‌ها و افزایش قیمت‌ها زندگی در عرضه مسکن و کنترل تقاضاهای سوداگرانه موجب شد فاصله و دسترسی خانوارهای کشور به خرید مسکن دشوار شود عملاً ریسک قیمتی به راحتی به دسترسی خانوارها به مسکن اصابت می‌کند.

وی تشریح کرد: اولین خاصیت و فایده صندوق‌ املاک و مستغلات این است که می‌تواند گام به گام کمک کند تا خانوارها به صورت تدریجی سرمایه‌های خرد خود را وارد حوزه مسکن کنند.

وزیر اقتصاد توضیح داد: دوم این است که شرکت‌ها و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی هم که نیاز به نقد شوندگی دارایی‌های خود دارند. حجم املاک و مستغلات‌ای که در اختیار این فعالان اقتصادی است قابل توجه است، صندوق‌های سرمایه گذاری در املاک مستغلات این شرایط را فراهم کنیم که بتوانیم قدرت نقدشوندگی دارایی ها را افزایش دهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خجالت نکشید قبر هم متری بفروشید !

  • ناشناس

    آقای عشقی با آن سهام ها چه گلی سرمون زدید که این جدیدا را بخریم

  • ناشناس

    خدا کنه حالا به میلی متر نرسیم!!!

  • ناشناس

    80درصد پولمون رو تو بورس نابود کرد الباقی هم میخواد تو مسکن نابود کنه

تیترِ یک

آخرین اخبار