کد مطلب: ۲۲۷۱۸۰

رکود تورمی در انتظار بازار مسکن

رکود تورمی در انتظار بازار مسکن

یک کارشناس اقتصاد مسکن اظهارکرد:احتمالا عواملی همچون افزایش نرخ ارز، نرخ سود بانکی و فشارهای بین‌المللی تاثیر منفی بر اقتصاد ایران خواهد داشت و بخش مسکن نیز یکی از سطوحی است که دچار تورم رکودی می‌شود.

سلمان خادم المله اظهار کرد: به اعتقاد من دلار هنوز با ارزش واقعی خود فاصله دارد و فعالان بازار مسکن منتظر هستند که وضعیت دلار به تثبیت برسد تا خود را با آن تطبیق کنند. در ماه‌های اخیر با تاثیر متغیرهای اقتصادی همچون کاهش نرخ بهره و افزایش نرخ ارز، مسکن دهکهای ۸ و ۹ تحرک بیشتری به خود گرفت و اگر قرار باشد نرخ ارز باز هم افزایش پیدا کند که احتمال آن بالاست با یک وقفه زمانی چند ماهه تاثیر خود را با رشد قیمت مسکن و رکود این بخش خواهد گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه با رشد قیمت مسکن، دهک‌های بالای جامعه نیز توان محدودی برای خرید دارند تاکید کرد: اگر نرخ ارز باز هم افزایش پیدا کند انتظار داریم قیمت مسکن باز هم بالا برود و این بازار وارد فضای تورم رکودی شود. چیزی که از متغیرهای الان وضعیت کلان اقتصاد می‌بینم این است که نه تنها در بازار مسکن، بلکه اگر شرایط به همین منوال پیش برود و فشارهای بین‌المللی افزایش پیدا کند در کلیت اقتصاد هم چشم‌انداز روشنی دیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: رونق نسبی بازار مسکن که طی ماه‌های اخیر در برخی مناطق خاص وجود داشت بیشتر از اینکه تحت تاثیر متغیرهای خود بازار مسکن باشد، تحت تاثیر متغیرهای بیرونی علی الخصوص نرخ ارز، قرار گرفت؛ چرا که این بازار در بهمن و اسفند با توجه به قولی که بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز داده بود منتظر بود تا خودش را با این شرایط تطبیق دهد. اما واقعیت این است که بانک مرکزی قادر به کنترل نرخ ارز نشد و این انتظار در بازار به وجود آمد که باز هم شاهد افزایش نرخ دلار باشیم. بنابراین بخشی از سرمایه‌ها که میل به سمت بازارمسکن داشت، با این گزاره که هنوز نرخ ارز، جا برای افزایش دارد میل نسبی برای انتقال بخشی از سرمایه‌ها به بخش مسکن کاهش پیدا کرد.

به گفته خادم المله، شاید سال ۱۳۹۷ سالی پردرسر برای اقتصاد ایران باشد؛ چرا که با توجه به متغیرهای داخلی و بیرونی، تهدیدات ترامپ، مشکلاتی که عربستان ایجاد می‌کند باز هم احتمال افزایش نرخ ارز وجود دارد که در همه بازارها از جمله بازار مسکن تاثیر می‌گذارد.

بانک مرکزی اعلام کرد در اسفندماه سال گذشته متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران ۵.۷۶ میلیون تومان بود که نسبت به اسفند ۱۳۹۵ بالغ بر ۲۶.۱ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی پایتخت به ۱۲.۳ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل (اسفند ۹۵) نیم درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت مربوط به منطقه ۵ با ۴۰.۹ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن بوده است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.