کد مطلب: ۵۷۸۴۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیاتی از یک طرح عجیب / دولت زمین رایگان می‌دهد! / چه کسانی مشمول می‌شوند؟

جزئیاتی از یک طرح عجیب / دولت زمین رایگان می‌دهد! / چه کسانی مشمول می‌شوند؟

درحالی که هنوز با وجود فعالیت دو دولت پرونده مسکن مهر بسته نشده و در طرح مسکن ملی نیز دولت سابق در تخصیص زمین مشکل داشت اما دولت جدید در طرح عجیب خود به دنبال ساخت مسکن با زمین رایگان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت ابراهیم رئیسی با اتکا به آمارهای مربوط به خانه‌های خالی قصد دارد که طرح‌های مالیاتی مثل مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا کند. با این حال از سوی دیگر در همین دولت مسئولان معتقد به کمبود مسکن هم هستند.

درحالی که هنوز با وجود فعالیت دو دولت پرونده مسکن مهر بسته نشده و در طرح مسکن ملی نیز دولت سابق در تخصیص زمین مشکل داشت اما دولت جدید در طرح عجیب خود به دنبال ساخت مسکن با زمین رایگان است.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با وزیر راه و شهرسازی گفته است: به زودی برای افرادی که در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند سامانه‌ای برای ثبت‌نام مسکن ایجاد و به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سه کار اساسی در اولویت این وزارتخانه برای تولید مسکن است افزود: تامین مسکن اولویت اول است که کار با جدیت آغاز شده و ظرف ۱۳ روزی که از فعالیت وزیر راه و شهرسازی می‌گذرد با تلاش‌های وزیر شش هزار هکتار زمین که قابلیت ساخت‌وساز دارد شناسایی شده و به عبارتی تقریبا زمین آماده است که برخی از این زمین‌ها در داخل محدوده شهری و برخی خارج از محدوده است.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز از اعطای زمین رایگان به مردم خبر داده و گفته که براساس برنامه‌ریزی انجام شده تامین زمین رایگان‌ برای ساخت مسکن ویژه افراد واجد شرایط پس از تعیین ساز و کارهای لازم عملیاتی خواهد شد.

این در حالی است که در پروژه مسکن ملی بارها اعلام شده، مشکل کمبود زمین وجود دارد.

به تازگی نیز معاون مسکن شهری بنیاد مسکن اعلام کرد که برای ۱۰ هزار و ۲۵۰ متقاضی مسکن ملی نمی‌توانیم اقدام اجرایی انجام دهیم چرا که که به‌عنوان مثال برای ۶۰۰۰ نفر زمین قطعی نشده که آنرا تحویل بدهیم.

همچنین به گفته او قیمت پایه مسکن ملی ۷۸ درصد افزایش داشته و پروژه‌های طرح ملی مسکن تنها ۶٫۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

اگر دولت قرار باشد زمین رایگان در اختیار مردم قرار دهد، احتمالا نقاط دور از شهر را مد نظر قرار دهد که با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم برای متقاضیان به صرفه نیست.

طرح ابراهیم رئیسی برای خانه‌دار کردن مردم ساخت چهار میلیون واحد مسکن در دوره ریاست جمهوری‌اش است، یعنی ساخت سالی یک میلیون واحد. براساس این وعده دولت ابراهیم رئیسی برای اجرای این طرح باید روزانه دو هزار و ۷۴۰ واحد مسکن را به متقاضیان تحویل دهد. به غیر از موضوع زمین که دارای ابهاماتی است، مساله دیگر نقدینگی است که به واسطه ساخت این یک میلیون واحد در هر سال به اقتصاد وارد می‌شود.

آیا دولت رئیسی نیامده، بار مالی جدیدی را به اقتصاد ایران تحمیل خواهد کرد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هرکمکی به مردم در این شرایط گرونی خوبه.ولی کاش دستوری هم بیاد که قیمت خونه رو نصف کنه تا ماهم بتونیم جایی که دوست داریم خونه بخریم.نه جایی که فقط بهمون تعلق میگیره.

  • Zzz

    سلام یعنی واقعا واقعیت داره ۲ سال عقدیم بخاطر اجاره خونه هاتوان عروسی کردن نداریم‌یعنی میشه دولتمون یه بارم ک شده ب شهرونداش لطف کنه واین کاروبکنه

  • امير

    این که زمین مجانی بدن ما بیجاره ها هم خانه دار بشیم خیلی عالی هست ای کاش به ماهم بدن از اجاره خسته شدیم

  • حبیب هستم ایامی شودماهم خانه داربشویم

    خدا

  • ناشناس

    سلام خواستم بپرسم کارگری کل حقوقش بیشتر از سه میلیون و پانصد تومان نمیشود چطور میخواهد از پس عودت خوام برباید. دولت باید کارمزد ۴ در صد با دوره ی باز پرداخت بیشتر از ۲۰ سال در نظر بگیرد. مثلا ۳۰ یا ۳۵ سال. تا اقشار کم درآمد توانایی باز پرداخت خوام را داشته باشند.ضامن هم خود خانه ی باشد که در گرو بانک میماند.

  • سرور

    سلام ازخدامونه ۸سال تمام تواجاره ها باهر مشکلی ساختیم باهر صاب خونه ای راه اومدیم بسته کاش زمین بدن خودمون باهر بدبختی میسازیمش.ممنون از لطفشون

  • ناشناس

    آفرین

  • ناشناس

    سلام ،آیا این طرح برای همه جاهست من اهل روستایی در خراسانم چند ساله ازدواج کردم بچه کوچیک دارم واجاره نشینم خسته شدم از بس از این خونه به اون خونه اسباب کشی کردم ولی این رنج برای خانوادام بیشتر است من یک کارگر ساده ام با درامدی ناچیز با این درآمد و اوضاع گرانی وخرج ومخارج زندگی اگر تا آخر عمر کار وپس انداز کنم‌هیچ وقت صاحب زمین نمیشم چه برسه به خونه ای کاش واقعا زمین بدن وبرای ساختش هم کمکی بکنن

  • ناشناس

    به من زمین بدین میسازم مردم بس اجاره دادم هر سال رهن خونه ده برابر میشه چه گناهی کردم با یک بچه تو جوونی اواره شدم

  • ناشناس

    سلام کار خداپسندانه اینست که زمین رایگان برای افراد مستاجر و فاقد مسکن یا زمین بدون قید و شرط صورت پذیرد این کار مورد خشنودی خداوند و اجر شما در آن دنیا قطعا بی نصیب نیست