کد مطلب: ۳۴۲۶۳۲

اویل‌پرایس بررسی کرد:

صادرات نفت ایران چه سرنوشتی پیش رو دارد؟

صادرات نفت ایران چه سرنوشتی پیش رو دارد؟

اویل‌پرایس در گزارشی به بررسی صادرات نفت ایران پرداخته و می‌نویسد: پس از ماه مارس، کشورهایی که معافیت دریافت کرده‌اند، خرید نفت از ایران را متوقف می‌کنند و این مساله اقتصاد این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دونالد ترامپ در ماه می اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود. دور اول تحریم‌ها در ماه آگوست و دور دوم تحریم‌ها که بخش انرژی و بانکی ایران را هدف قرار می‌دهند، در ماه نوامبر اجرایی شدند. با این حال، یک روز پیش از اعمال تحریم‌های نفتی در چهارم نوامبر، مقامات آمریکایی به هشت مشتری اصلی نفت ایران معافیت اعطا کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، به گفته امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت، در میان این هشت کشور اما چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، طی این مدت تمایلی برای افزایش خرید نفت خود از ایران نشان نداده‌اند. ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه چهار کشور دیگری هستند که معافیت دریافت کرده‌اند.

این خبر برای ایران که در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی‎برد، چندان خوشایند نیست.

با این حال، ایران در حال قوی‎تر کردن روابط تجاری خود با کشورهایی از جمله روسیه و هند است. هر دو کشور در جنگ سوریه متحد هستند و روسیه هم که خود درگیر تحریم‌های آمریکاست در تلاش برای تضعیف آنها از طریق تقویت پیوندهای خود با ایران است.

ایران همچنین روابطی قوی با هند دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که هند راه‌حل‌های بانکی برای ادامه خرید نفت از ایران یافته است.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا، که به شدت با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مخالف است، در تلاش است تا با راه‌اندازی یک مکانیسم مالی، روابط تجاری خود با ایران را حفظ کند و به برجام پایبند بماند.

به گفته مقامات کاخ سفید، آمریکا در نظر دارد با به صفر رساندن صادرات نفت ایران، این کشور را تحت فشار قرار دهد و به این ترتیب برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران را محدود و از نفوذ سیاسی این کشور در منطقه خاورمیانه جلوگیری کند.

مقامات ایران اما معتقدند که حتی حمایت اتحادیه اروپا برای متوقف کردن تحریم‌ها کافی نیست. زمانی‌نیا، می‌گوید: راه‌اندازی مکانیسم مالی با ایران اگرچه مفید است اما به دلیل نفوذ بیش از حد ایالات متحده آمریکا در اروپا، نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

از سوی دیگر، معافیت‌های اعطاشده از سوی آمریکا به هشت کشور، در ماه مارس منقضی می‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا آن زمان دولت آمریکا دیگر معافیت‌ها را تمدید نخواهد کرد.

به این ترتیب، پس از ماه مارس کشورهایی که معافیت دریافت کرده‌اند دیگر به خرید نفت ادامه نخواهند داد و این مساله اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عقیده نویسنده گزارش، انتظار ایران تا انتخابات بعدی در آمریکا بیهوده است و تصمیم‌گیری برای اقدامات جدید دیر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.