کد مطلب: ۵۸۵۵۵۵

هدیه هفت میلیارد دلاری ایرانیان به ترکیه

هدیه هفت میلیارد دلاری ایرانیان به ترکیه

اخبار از خروج هفت میلیارد دلار از کشور برای خرید ملک در ترکیه حکایت دارند، اما این میزان سرمایه گذاری ایرانیان در ترکیه چقدر با آمارهای منتشر شده همخوانی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش یک نماینده مجلس شورای اسلامی مدعی شده ایرانیان در فاصله سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ (۲۰۱۸- ۲۰۲۱) بیش از ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید خانه به ترکیه برده اند. اما این ادعا چقدر با آمارهای رسمی کشور ترکیه مطابقت دارد؟

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در توییتی نوشت: پس از نقش ایران در عدم سقوط دولت اردوغان در کودتا، این بار ایرانیان با خرید ملک، ترکیه را از ورشکستگی نجات دادند. از ۹۷ تا ۹۹ معادل ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید ملک در ترکیه از کشور خارج شده است. هزینه گستاخی‌های اخیر را برخی از ایرانیان پرداخت کرده‌اند.

بررسی دو پارامتر

برای رسیدن به یک تخمین درست از اینکه طی سال‌های اخیر واقعا چه مبلغی توسط ایرانی‌ها در ترکیه صرف خرید ملک شده است نیاز به بررسی دو پارامتر داریم.

یکی اینکه قیمت هر ملک خریداری شده توسط اتباع خارجی در ترکیه چقدر بوده است و دیگر اینکه چه تعداد ملک توسط آن‌ها خریداری شده است.

کردن تعداد ملک خریداری شده در ترکیه توسط ایرانیان، آماری است که به صورت ماهانه و سالانه به طور منظم توسط آمارهای رسمی ترکیه منتشر می‌شود اما قیمت هر ملک خریداری شده توسط ایرانیان، آماری است که به طور رسمی منتشر نمی‌‌شود. با این حال می‌دانیم از سال ۲۰۱۸ به بعد رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور کشور ترکیه با تصویب قانونی جدید، مبلغ سرمایه‌گذاری برای دریافت حق شهروندی در ترکیه ۲۵۰ هزار دلار اعلام کرده است.

بنابراین در این مقاله سعی شده است با اطلاعات فوق حداقل پولی که طی این سال‌ها برای خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها وارد این کشور شده است؛ محاسبه شود. همچنین نکته حائز اهمیت این آمارها این است که شهروندان ایرانی و عراقی بیشترین تمایل را برای خرید ملک در ترکیه از خود نشان داده‌اند و به طرز معناداری رقابت بین شهروندان این دو کشور در سال‌های اخیر وجود داشته است.

در سال ۲۰۱۸ برد با شهروندان عراقی بود

بر اساس گزارش خبرگزاری ایلکه کشور ترکیه، شهروندان عراقی در سال ۲۰۱۸با خرید ۸ هزار و ۲۰۵ خانه صدرنشین خرید مسکن در میان شهروندان خارجی بودند. پس از آن، ایران با ۳ هزار و ۶۵۲ خانه فروشی ، عربستان سعودی با دو هزار و ۷۱۸ فروش خانه ، روسیه با ۲ هزار و ۲۹۷ فروش خانه و کویت با ۲ هزار و ۱۹۹ فروش خانه در رتبه های بعدی قرار داشتند.

فروش خانه های ترکیه در سال ۲۰۱۹ بر اساس ملیت

سال بعد نیز شهروندان عراقی با ۷ هزار و ۵۹۶ معامله در بخش مسکن، صدر نشین باقی ماندند و پس از آن شهروندان ایران با ۵ هزار و ۴۲۳ خرید و فروش خانه در رتبه دوم قرار گرفتند.

اشتیاق روسیه برای املاک ترکیه باعث ثبت دو هزار و ۸۹۳ معامله ملک شد. شهروندان عربستان سعودی در این سال ۲ هزار و ۲۰۸ ملک خریداری کردند و اتباع افغان ۲ هزار و ۱۹۱ معامله خانه را ثبت کردند.

آمار ۲۰۲۰؛ ایرانی‌ها اول شدند

بنا به گزارش دیتا ترک گاورمنت، بیشترین فروش خانه بر اساس ملیت کشور در سال ۲۰۲۰ به شهروندان ایرانی تعلق گرفت.

شهروندان ایرانی در این سال ۷ هزار و ۱۸۹ خانه در ترکیه خریداری کردند. عراق با ۶ هزار و ۶۷۴ فروش خانه ، روسیه با ۳ هزار و ۷۸ خانه ، افغانستان با هزار و ۹۲۹ خانه و آذربایجان با هزار و ۲۷۹ خانه در رتبه های بعدی قرار دارند.

نیمه اول سال ۲۰۲۱، باز هم ایرانی‌ها

وقتی آمار فروش خانه برای ژوئن ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزایش فروش خانه به خارجی‌ها مشاهده می‌شود. وقتی داده‌های فروش خانه به خارجی‌ها در ماه های ژانویه تا ژوئن تجزیه و تحلیل می‌شود، ۲۰۴۸۸ خانه به سرمایه‌گذاران املاک خارجی در شش ماه اول فروخته شد. د

ر نیمه اول سال ۲۰۲۱ ، کشوری که بیشترین فروش خانه را داشت ایران بود. با خرید ۳ هزار و ۷۰ خانه و پس از آن شهروندان عراقی بیشترین خانه را در ترکیه خریداری کردند.پ

مجموع آمار خرید ملک توسط ایرانی‌ها

بر اساس آمار‌های فوق در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، تعداد ۱۶ هزار و ۲۶۴ خانه در ترکیه توسط ایرانی‌ها خریداری شده است.

اگر مبنای مهاجرت ایرانی‌ها را سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در نظر بگیریم یعنی در فاصله سال‌های ۹۷ تا ۹۹ معادل ۴ میلیارد و ۶۶ میلیون دلار ارز توسط ایرانی‌ها برای خرید ملک در ترکیه صرف شده است. که این برآورد با ادعای نماینده مجلس حدود ۳ میلیارد دلار اختلاف دارد. شایسته است چنانچه مستنداتی در این خصوص وجود دارد منتشر شود.

مجموع آمار تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱

تا اینجا به عدد ۱۶ هزار و۲۶۴ ملک خریداری شده توسط ایرانی‌ها تا انتهای سال ۲۰۲۰ رسیدیم اگر امار شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ را هم به آن اضافه کنیم به عدد ۱۹ هزار و ۳۳۴ خواهیم رسید که معادل ۴ میلیارد و ۸۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار خروج ارز از کشور خواهد بود.

خرید ملک ۱۰ برابری ایرانی‌ها نسبت به ۲۰۱۷

سایت دیتا ترک گاورمنت در گزارش جدید خود از خرید ۹۱۱ واحد مسکونی توسط ایرانی‌ها در این کشور طی ماه آگوست خبر داد. شهروندان ایرانی در هشت ماه ابتدایی سال جاری، ۴۶۰۰ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به دوره مشابه پارسال ۲۱ درصد و نسبت به دور مشابه سال ۲۰۱۹ حدود ۴۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

شهروندان ایرانی در هشت ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ تنها ۴۲۴ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده بود؛ به عبارتی خرید مسکن ایرانی‌ها در ترکیه طی چهار سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده است. همچنین در ماه آگوست دوباره ایرانی‌ها صدرنشین خرید مسکن در ترکیه در میان شهروندان خارجی شدند. یعنی تا اینجای کار ۵ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار ارز از کشور بابت خرید ملک در ترکیه خارج شده است.

چرا ایرانی‌ها به خرید ملک در ترکیه مشتاقند؟

طبق اعلام مقامات رسمی کشور ترکیه، در سال ۲۰۱۷ اخذ شهروندی کشور ترکیه از طریق خرید ملک حداقل با یک میلیون دلار امکان‌پذیر بوده است.

این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد. افزایش قیمت ملک طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ در ایران در کنار این آفر اردغان به ایرانی ها این سیگنال را می‌داد که اگر ملک متری ۳۰ میلیون تومان خود را در تهران (و یا سایر شهر‌ها) بفروشی می‌توانی علاوه بر اینکه در ترکیه صاحب‌خانه شوی، اقامت این کشور را هم دریافت کنی و از مزایای آن بهره‌مند شوی.

به نظر‌ می‌رسد بحران ارزی در طی سال‌های ۹۷ به بعد و در‌باغ سبز نشان دادن اردغان به ایرانی‌ها، ترکیه را از ورشکستگی نجات داده است و ایران را با بحران خروج ارز از کشور مواجه کرده است. این قضیه خروج ارز زمانی متوقف خواهد شد که یا نرخ دلار در ایران ثابت بماند و در نتیجه آن قیمت مسکن بیش از این گران نشود و یا اینکه قوانین کشور ترکیه برای اخذ اقامت و شهروندی آن سخت‌گیرانه شود.

با ۲۵۰ هزار دلار چه مسکنی می‌توان خرید؟

حال اگر بر اساس آمارهای بانک مرکزی ترکیه، متوسط قیمت مسکن و جستجو در سایت‌های فروش ملک در ترکیه، خانه هایی که با حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار دلار را بررسی کنیم به نتایج زیر خواهیم رسید.

بانک مرکزی ترکیه قیمت هر متر مربع مسکن در استانبول در سال ۲۰۱۹ را ۶۹۴۲ لیر معادل ۷۸۲ دلار اعلام کرده است یعنی با حدود ۸۰ هزار دلار می توان یک آپارتمان صد متری در استانبول خریداری کرد.

بر اساس جستجوی گوگل نیز متوسط قیمت مسکن ترکیه ۸۹۲ دلار براورد شده است.

حال اگر به سایت های خرید مسکن در ترکیه سری بزنیم با ۲۵۰ هزار دلار گزینه های متفاوتی از ۹۵ متر مربع گرفته تا ۲۲۲ متر مربع خواهیم داشت.

س نتیجه می‌گیریم ۲۵۰ هزار دلار برای خرید یک آپارتمان در استانبول معقول به نظر می‌رسد.

خروج ارز ۴ میلیارد و ۸۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری طی سال‌های ۲۰۱۸ تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ می‌تواند تخمین نسبتا معقولی از میزان خروج ارز از کشور برای خرید ملک در ترکیه باشد.

این در حالی است که نماینده مجلس اهواز ۷ میلیارد دلار را برای سال‌ های ۹۷ تا ۹۹ ادعا کرده است که اگر نیمه اول سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) را از این آمار کسر کنیم به رقم ۴ میلیارد و ۶۶ میلیون دلار خواهیم رسید.

منبع: آخرین خبر (گزارش از مریم دهقان)

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سامان

    چرا به این روز رسیدیم که فقط سرمایه از کشور خارج میشود

  • مریم دهقان

    سلام و عرض ادبمریم دهقان هستم.نگارنده این گزارش.ممنون میشم اسم و فامیلم پایین خبر بیاد.

  • ناشناس

    بسیار عالی