کد مطلب: ۷۳۹۲۵۹

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

سرمایه ‌گذاری در سوریه با پایان جنگ / چرا درهای بسته به روی سوری‌ها تنها برای ایرانی‌ها باز است؟

سرمایه ‌گذاری در سوریه با پایان جنگ / چرا درهای بسته به روی سوری‌ها تنها برای ایرانی‌ها باز است؟

تحریم سوریه مانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این کشور است و در این شرایط تنها ایرانی‌ها به دلیل نداشتن ارتباط با شرکت‌های امریکایی می‌توانند پیش از رفع تحریم علیه سوری‌ها پیشتاز سرمایه گذاری در سوریه باشند. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن شمشادی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، بر فرصت طلایی سرمایه ‌گذاری در سوریه تاکید دارد. کشوری 20 میلیون نفری که به تازگی جنگ داخلی را پشت سر گذاشته و با تحریم‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند. تحریم‌ها چالش مشترک اقتصاد ایران و سوریه است. به دلیل همین تحریم‌ها کشورها تمایلی به سرمایه ‌گذاری در سوریه ندارند و سرمایه‌داران ایرانی نیز برای سرمایه‌گذاری‌های فراملی با مشکل رو‌به‌رو هستند.

بنابراین این پیش فرض وجود دارد که ایرانی‌ها می‌توانند بر خاک سوریه به عنوان جایگاه توسعه سرمایه‌های خود حساب کنند و تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشده و سرمایه‌گذاران از سراسر دنیا به سوریه نیامده‌اند، جایگاه خود را در اقتصاد این کشور تثبیت کنند.

سرمایه‌گذاری در سوریه حاوی چه پتانسیلی است؟

بحث سرمایه‌گذاری در سوریه از این بابت اهمیت دارد که دولت سوریه در تلاش برای تقویت اقتصاد ملی و تولید داخلی کشورش است و می‌خواهد اوضاع را به روزهای پیش از بحران بازگرداند؛ یعنی به اقتصادی که رو به رشد و کشوری که در مسیر نیمه صنعتی شدن بود و به کشورهای مختلف جهان صادرات داشت.

در چنین شرایطی دولت سوریه به دلیل تحریم‌ها با مشکل ممانعت از ورود بسیاری از کالاها از سراسر جهان به این کشور روبه‌روست و در همین حال سرمایه‌گذاری خارجی را جدی گرفته است.

دولت سوریه چه امتیازاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی که تمایل به سرمایه‌ گذاری در سوریه دارند، تعریف کرده است؟

یکی از قوانینی که در همین زمینه از حدود یک سال پیش در سوریه تصویب شده قانون جدید سرمایه‌گذاری خارجی با عنوان قانون 18 است. براساس قانون 18 تسهیلات و معافیت‌هایی از قبیل اعطای زمین، معافیت‌های مالیاتی و حذف تعرفه‌های گمرکی برای سرمایه‌گذاران تعریف شده است.

علاوه بر این، اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه نیز ده‌ها شرکت را در سوریه شناسایی کرده که در صنایع مختلف از جمله مواد غذایی، نساجی، ساخت و ساز و… مستعد سرمایه‌گذاری هستند. اتاق مشترک ایران و سوریه هم این آمادگی را دارد که اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران ایرانی را در اختیار آنها بگذارد.

براساس قانون سرمایه‌گذاری خارجی شرکت‌های ایرانی امکان سرمایه‌‌گذاری صد درصد را در این کشور دارند با این حال به باور من بهترین مدل سرمایه‌ گذاری در سوریه اشتراکی و در شراکت با یک شریک سوری است.

دقت داشته باشید که در بحث سرمایه گذاری در سوریه مساله کمک بلاعوض مطرح نیست. منظور یک مدل به کل تجاری است که در آن سوددهی برای سرمایه‌گذاران مطرح است.

از سال 2011 میلادی و آغاز جنگ در سوریه ارزش سرمایه‌‌گذاری خارجی در در این کشور به صفر رسید و تاکنون هیچ کشور یا شرکتی سرمایه‌گذاری در آن را آغاز نکرده است؛ در چنین شرایطی به نظر می‌رسد سرمایه‌داران ایرانی ریسک زیادی برای سرمایه گذاری در سوریه متحمل شوند.

بله از سال 2011 تاکنون سرمایه گذاری در سوریه توسط سرمایه‌گذاران خارجی متوقف شده و این اتفاق برآمده از جنگ و پس از آن تحریم‌هایی است که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر سوریه وضع شد. با این حال سرمایه‌گذاران ایرانی تا زمانی فرصت جذاب سرمایه گذاری در سوریه را در اختیار دارند که تحریم‌ها علیه سوریه برقرار است وگرنه در صورت رفع تحریم‌ها سرمایه‌گذاران از سراسر دنیا به سوریه هجوم می‌آورند.

سوریه پیش از جنگ یک کشور نیمه‌صنعتی و صادرکننده کالا به ده‌ها کشور بود و سرمایه‌گذاران کنونی در سوریه بازار 20 میلیون نفری در اختیار دارند که نیازهای زیادی دارد. ضمنا سوریه می‌تواند برای سرمایه‌گذاران یک قطب صادراتی به کشورهای اروپای جنوبی، آفریقای شمالی و بازار 300 میلیونی مستقر در 22 کشور اتحادیه عرب باشد آن هم در شرایطی که کالاهای تولیدشده در سوریه با تعرفه صفر به کشورهای مقصد صادر می‌شود.

کشورهای شمال آفریقا و جنوب اروپا در کرانه دریای مدیترانه قرار گرفته‌اند و امکان دسترسی به حدود 100 بندر تجاری در 20 کشور از سواحل سوریه فراهم است و از طریق بنادر لاذقیه و طرطوس می‌توان با کمترین هزینه حمل و نقل کالا را به این مقاصد صادر کرد.

و چون شرکت‌های ایرانی به دلیل تحریم‌های امریکا نمی‌توانند در بسیاری از نقاط دنیا سرمایه‌گذاری داشته باشند، سوریه می‌تواند مقصد خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی ایرانی‌ها باشد. درست است؟

بله درست است.

طی یک سال گذشته اخباری مبنی بر تقویت روابط امارات متحده عربی و ترکیه با سوریه منتشر شده است؛ به نظر شما سرمایه‌داران این کشورها نیز به دنبال سرمایه گذاری در سوریه هستند؟

ترکیه و امارات هنوز هیچ اقدامی برای سرمایه گذاری در سوریه انجام نداده‌اند اما زمینه‌های سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کنند. روابط سیاسی که 11 سال میان سوریه و امارات قطع بود از حدود یک سال گذشته از سر گرفته شده است. در همین راستا سفر وزیر امور خارجه امارات به سوریه و سفر رئیس جمهور سوریه به امارات اتفاق افتاد.

همچنین از حدود 10 سال پیش تاکنون روابط سیاسی میان سوریه و ترکیه قطع است. با این حال ترکیه بارها اعلام کرده که به ازسرگیری روابط سیاسی با سوریه تمایل دارد. برقراری روابط سیاسی به یقین پیش‌زمینه‌ای برای ورود شرکت‌های ترکیه‌ای و سرمایه‌گذاری دوباره آنها در سوریه و استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی آنجاست.

برای مطالعه بیشتر رشد عجیب تجارت ایران و سوریه را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.