کد مطلب: ۴۹۱۴۰۶

گزارش میدانی تجارت‌نیوز:

نرخ سود در ۱۶ بانک / هر بانک‌ چقدر سود سپرده‌ می‌دهد؟

نرخ سود در 16 بانک / هر بانک‌ چقدر سود سپرده‌ می‌دهد؟

در حالی که رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده سیاستگذار فعلا برنامه‌ای برای افزایش نرخ سودهای سپرده ندارد، اما مشاهدات و پیگیری‌ها نشان می‌دهد برخی بانک‌ها برای ایجاد جذابیت در سپرده‌گذاری نرخ سود سپرده یکساله را دو درصد افزایش داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین بار شورای پول و اعتبار سه ماه پیش وضعیت نرخ سود بانکی را در بازار پول تغییر داد. بر این اساس نرخ سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد، نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد، نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه ۱۴ درصد، نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک‌سال ۱۶ درصد و نرخ سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال به ۱۸ درصد رسید.

این درحالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ١٣٩٩ به عدد بی‌سابقه ۴١,۴ درصد رسیده است. در واقع درصد تعیین شده قانونی برای سود سپرده سالانه بیش از چهار درصد از نصف تورم هم کمتر است.

ظاهرا این عدم همخوانی تاثیر خودش را هم در آمارها گذاشته؛ طبق آخرین آمار مربوط به متغیرهای پولی و بانکی بانک مرکزی، نرخ رشد سپرده کوتاه‌مدت دو برابر رشد سپرده بلند‌مدت بوده است و سپرده‌های بلند مدت فقط 18 درصد رشد کرده‌اند آن هم در شرایطی که در یک سال منتهی به شهریور ماه ۹۹ حجم نقدینگی ۳۶.۲ درصد رشد داشته است.

به عبارتی شبکه بانکی می‌توانست فرصت خوبی برای جذب سپرده بلندمدت داشته باشد اما جذاب نبودن نرخ سودهای سپرده در مقابل بازارهای رقیب این فرصت را از او گرفت.

چند هفته پیش با بالا گرفتن تب شایعات درباره افزایش نرخ سود سپرده، رئیس کل بانک مرکزی ضمن تکذیب این خبر در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد که بانک مرکزی فعلا برنامه‌ای برای تغییر نرخ سودهای بانکی ندارد.

حالا گزارش میدانی تجارت‌نیوز از 17 بانک نشان می‌دهد که با گذشت چند هفته از تاکید همتی در برخی شعب بانکی هیچ خبری از دستور جدید سیاستگذار نیست.

کارمندان و اپراتورهای بانک‌های شهر، پارسیان، ایران زمین، اقتصادنوین، سینا، پاسارگاد و گردشگری به خبرنگار تجارت‌نیوز خبر می‌دهند که نرخ سود سپرده در آن‌ها به 18 درصد رسیده است.

با سپرده‌گذاری با سود 18 درصدی بعد از یک تا سه ماه(در بانک‌ها و با توجه به میزان سپرده متفاوت است) سپرده‌گذار قادر است مبلغ سپرده خود را بی‌هیچ زیانی بردارد.

در دو بانک مسکن و کشاورزی نیز کارمندان صراحتا اعلام می‌کنند که نرخ سود سپرده یک ساله را به 18 درصد رسانده‌اند.

بانک‌های سرمایه، ملی، سپه، سامان، ملت، صادرات و موسسه اعتباری کوثر نیز بر اساس نرخ قانونی، 16 درصد برای سپرده‌های یک‌ساله و 18 درصد برای سپرده‌های دوساله سود می‌دهند.

تجارت‌نیوز آمادگی انتشار هر توضیحی از سوی بانک‌های نامبرده را دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باید برود بالا تا اوضاع اقتصادی بهتر بشه، ومردم کمی، کمک خرج زندگی شان شود، نقد ینگیها در بانک ها جمع شود ودر چرخه اقتصاد کشور بچرخد، اصلا به بورس چه ربطی دارد، آن یک چرخه اقتصادی دیگر است، هر شخص حق انتخاب دارد

  • حمید

    سلام چرا سود مردم رو سر موقع پرداخت نمیکنید از هر ماه ۸ روز ۱۰ روزعقب تر پرداخت میکنید اخ این درسته تجارت نیوز

  • علی

    مردم پول شون رو توی بانک میذارند و بانک هم هر ماه چندغاز بهشون میده، درحالیکه خود بانک با پول مردم توی بورس و ….‌ سرمایه گذاری می‌کنه و سودهای کلانی هم کسب می‌کنه.

  • مهدی

    سلام بانک آینده سود 20 درصد میده

    • ناشناس

      ماهی؟!

  • حسن جمالی

    زحمت کشیدی با سودت
    یه سال بذاریش تو بانک سال دیگه یه چیزی هم باید بذاری روش بدیش بانک

  • ناشناس

    دوستان عزیز توجه بفرمایند. با کمی تفکر و تامل متوجه خواهید شد که تورم مختص نظامهای اقتصادی می باشد که در آن ها اساسا خدمات ارزشمند مشخص نگردیده و ارزش واقعی برای این خدمات پایه ای تعیین و تعریف و اجرایی نگردیده است.
    به عبارت دیگر ارزش واقعی پول ملی بر مبنای نوع و کیفیت و ارزش واقعی خدمات و تولیدات تعیین نگردیده است بلکه دقیقا بالعکس این اسکناس است که ارزشمند است نه کیفیت خدمات و تولیدات.
    مثالی ساده خدمتتان عرض میکنم
    جهت تولید یک کیلو سیب زمینی و محصولات دیگر توسط کشاورز 6 ماه کار و تلاش ارزشمند انجام میگیرد ولی سر زمین از کشاورز که اصل و عمده زحمت را برای تولید آن کشیده است بهایی معادل گاها تا یک هفتم به آن تخصیص داده میشود و بدست مصرف کننده به هفت برابر قیمت تولید کننده میرسد و قسمت عمده گاها تا دو الی سه برابر ارزش تخصیص داده شده برای تولید کننده در این زنجیره به افراد واسط غیر ضرور شامل دلال و بنکدار و حمل و نقل و فروشنده مغازه می رسد.
    این موضوع متاسفانه در همه ارکان و گوشه های اقتصاد بیمار دیده میشود.
    بعبارت دیگر سرمایه های خرد و کلان در دست اشخاص خرد و کلان به سمت و به جهت توسعه دهندگان و رونق دهندگان و گسترش دهندگان سیستم اقتصادی هدایت و تزریق نمیشود. که اینکار هنر و تخصص و فریضه اصلی نظام بانکداری هر کشور است و برداشت کارمزد معقول و مناسب بابت هدایت و ایجاد و نظارت درست بر برقراری رابطه میان سرمایه گذار و سرمایه پذیر یا تولید کننده.قسمت عمده تورم در کشور ما محصول نظام بانکداری بیمار و طمع کار ما می باشد.
    یعنی در ظاهر امر سود سرمایه گذاری بلند مدت 18 درصد برای سرمایه گذار تخصیص می یابد اما در باطن بانک تمایل دارد یک 18 درصد حتی بیشتر هم بابت کارمزد خدمات خود به جیب بزند آنهم نه با ایفای نقش اساسی و تکلیف شده خود نقش بانک ها در این میان بطور عمده هدایت سرمایه بسمت تولید و توسعه اقتصاد نیست تبدیل سرمایه به ملک و زمین و … است و بازی با اعداد و ارقام تخصیص یافته به آن املاک.

  • ناشناس

    کارتون عالیه

  • ناشناس

    تورا خداخودتنو مسخره کردین یا مارو برای ۱۸ تومان اونم اگه درست ۱۸ بدین چی میدن .بانکها با پول مردم در هرکشوری برای خودشان سودو پسنداز میکنن وبرای ۱ میلیون ۱۸ حساب میدن بعد میگن ۱۵ ریختن به ۷دا این انصاف نیست تو این گرونی مردم از گشنگی بمیره پول جمع کنه برا ایندش اونم از دست شماها از ارزش بیوفته خواهشن سوهاارا بالا ببرید برای ۱۸ تومن دوتا چیپس میدن

  • ناشناس

    سلام این که میگن صندوق اوراق یا چیزی شبیح این یعنی چی ؟

  • مجتبی

    باهمین خبرها مردم رو کشیدید تو بورس و بدبختشون کردید
    واقعا استادید

    • جعفرعبدی

      مجبور نبودن جووون من