کد مطلب: ۴۳۱۸۲۲

سکه و دلار پنجشنبه را چطور آغاز می‌کنند؟

سکه و دلار پنجشنبه را چطور آغاز می‌کنند؟

آخرین قیمت سکه و دلار در بازار چقدر است؟ روند آنها تا پیش از روز پنجشنبه اول اسفند ماه چگونه بوده است؟ آیا این روند در امروز هم ادامه خواهد یافت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین قیمت سکه و دلار در بازار چقدر است؟ روند آنها تا پیش از روز پنجشنبه اول اسفند ماه چگونه بوده است؟ آیا این روند در امروز هم ادامه خواهد یافت؟

در این مورد دنیای اقتصاد تحلیل کرده است: بهمن ماه زمانی برای تند شدن رشد سکه و دلار بود؛‌ روندی که برای فلز گرانبهای داخلی در آخرین روز این ماه نیز ادامه داشت؛‌ ولی در مورد دلار، سهم معامله‌گران در روز چهارشنبه کاهش قیمت بود.

سبقت راندمان سکه از دلار

در سی امین روز بهمن ماه، سکه تمام بهار آزادی ۷۰هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۵ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسید. این افزایش در حالی رقم خورد که در بازار ارز، اسکناس آمریکایی ۶۰ تومان از ارزش خود را از دست داده و با پایین رفتن از محدوده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی روی عدد ۱۴ هزار و ۳۸۰ تومان به کار خود پایان داد. به‌رغم این کاهش، دلار در ماهی که گذشت توانست رشد قابل توجهی را به ثبت برساند؛ ولی مساله آن بود که این رشد، از بازدهی سکه محدودتر بود.

فلز گرانبهای داخلی در یازدهمین ماه سال، بازدهی ۲/ ۹ درصدی را به ثبت رساند؛ حال آنکه سهم دلار رشد ۶/ ۶ درصدی بود. در اولین ماه زمستان نیز سکه راندمان بهتری نسبت به دلار داشت؛ آخرین بار شاخص ارزی در آذرماه رشد بیشتری را در مقایسه با سکه به دست آورده بود. در آن مقطع زمانی، دلار بیش از ۱۰ درصد گران شد که بیشترین میزان بازدهی آن در سال ۹۸ بود. فلز گرانبهای داخلی در آن مقطع زمانی تنها کمی بیش از ۵ درصد افزایش را تجربه کرده بود.

به گفته فعالان، دو دلیل مهم برای سبقت سکه از دلار وجود داشته است. اولی رشد بهای طلای جهانی و دومی، بالا بودن ارزش ذاتی سکه نسبت به قیمت بازار. طلای جهانی قبل از شروع زمستان در اواخر کانال هزار و ۴۰۰ دلاری قرار داشت؛ ولی در دو ماه اخیر نه تنها از مرز هزار و ۵۰۰ دلاری عبور کرده است، بلکه روز چهارشنبه یک بار دیگر موفق به شکست مرز هزار و ۶۰۰ دلاری شد. درواقع تحریک طلای جهانی یکی از مهم‌ترین عواملی بوده است که موجب شده است سکه در بازار داخلی از دلار سبقت بگیرد.

در کنار این، ارزش ذاتی سکه در ماه‌های اخیر بالاتر از قیمت بازاری آن بوده و همین مساله موجب شد که این فلز گرانبها ظرفیت درونی بیشتری برای رشد قیمت داشته باشد. به‌عنوان مثال، حدود ساعت ۴ بعدازظهر دیروز بدون در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده، ارزش ذاتی سکه به بالای ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان می‌رسید که بیش از ۱۰۰ هزار تومان از قیمت بازار بیشتر بود. اگر مالیات ارزش افزوده را در فرمول حباب سکه در نظر بگیریم، ارزش آن به نزدیک ۶ میلیون تومان می‌رسید.

با توجه به چنین موضوعی برخی از معامله‌گران بازار سکه عنوان می‌کردند که باید انتظار رشد بیشتری را در این بازار داشته باشیم، حال آنکه دسته دیگری از بازیگران این بازار عنوان می‌کردند،‌ سکه مدت هاست حباب دارد و اینکه هیچ وقت به ارزش بازاری خود نزدیک نشده است، نشان از آن دارد که معامله‌گران در خرید آن احتیاط می‌کنند و انتظار قیمت‌های بسیار بالا را ندارند. حتی با همین سطح قیمت‌ها، سکه در سقف ۱۶ ماهه قرار دارد. در مورد بازار ارز نیز مخصوصا با افت روز چهارشنبه یک دوگانگی انتظاری در بازار شکل گرفته بود؛ خصوصا آنکه این ارز در این روز نوسانات زیادی نیز داشت. شاخص ارزی معاملات روز چهارشنبه را با قیمت ۱۴ هزار و ۳۹۰ تومان آغاز کرد که ۵۰ تومان کمتر از روز سه شنبه بود.

در ادامه روز تا قیمت ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومانی عقب‌نشینی کرد و در حالی که انتظارات کاهشی در حال تشدید بود، به یکباره خریدها افزایش داشت و قیمت توانست تا محدوده ۱۴ هزار و ۳۸۰ تومان بالا بیاید. در این میان، عده‌ای باور دارند کاهش روز چهارشنبه آغازی بر تغییر مسیر دلار بوده است‌؛‌ حال آنکه بازیگران افزایشی بازار افت روز چهارشنبه را تنها اصلاحی می‌دانستند که برای موج جدید افزایش قیمت لازم بود.

در این میان، عده‌ای باور داشتند با اعلام تصمیم FATF در مورد ایران، جو روانی که در بازار هفته جاری وجود داشت،‌ از میان خواهد رفت و قیمت در مسیر افت بیشتر قرار خواهد گرفت. این در حالی است که عده دیگری باور داشتند، ‌اگر تصمیم این نهاد مالی بازگشت ایران به لیست سیاه باشد، ‌امکان رشد بیشتر قیمت دلار وجود خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.