کد مطلب: ۴۲۵۶۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال‌هایی برای پیش‌بینی بازارها / دلار و طلا این هفته چه خواهد شد؟ / بورس همچنان آینده‌دار!

سیگنال‌هایی برای پیش‌بینی بازارها / دلار و طلا این هفته چه خواهد شد؟ / بورس همچنان آینده‌دار!

در هفته اخیر دامنه نوسانات بازارهای طلا و دلار به یک درصد هم نرسید، منتها تغییر طلا مثبت و دلار منفی بود. در همین حال میزان بازدهی بازار سهام حدود سه درصد بود. اما آیا این روند در هفته آینده نیز تکرارپذیر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته اخیر آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ بورس بازدهی مثبت ۱۳ درصدی، طلا بازدهی مثبت سه درصدی، سکه بازدهی مثبت سه درصدی و دلار بازدهی منفی ۰٫۷۵ درصدی.

در چنین وضعیتی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: به نظر می‌رسد در این شرایط که طبق ادعای مقامات مسئول کنترل‌ها بر بازار ارز بیشتر شده و آنها به فکر کاهش قیمت دلار هستند، قیمت طلا نیز متاثر از این روند احتمالی و از سوی دیگر احتمال کاهش قیمت جهانی روزهای متفاوتی از هفته گذشته خواهد داشت. با این حال بازار سهام همچنان هم حمایت‌های دولتمردان را دارد و هم اخبار سیاسی حاوی کاهش تنش‌ها و به همین دلیل به نظر می‌رسد چشم‌انداز امیدبخش‌تری نسبت به دیگر بازارها دارد.

در عمل نیز تقریبا بازارها طبق انتظار عمل کردند. بازار ارز همان روند نزولی خود را ادامه داد و همین مساله باعث شد که از شدت روند صعودی بودن طلا و سکه کاسته شود و هرچند آنها بازدهی مثبتی داشته باشند اما نسبت به قبل میزان بازدهی کمتری را ثبت کنند. در این میان بورس نیز طبق انتظار روند صعودی خود را ادامه داد.

11 3

در هفته اخیر تنها دلار بازدهی منفی داشت.

در نهایت طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: دلار بازدهی منفی 0.76 درصد، طلا بازدهی مثبت 0.22 درصد، سکه بازدهی مثبت 0.30 درصد و بورس هم بازدهی مثبت 2.94 درصد.

در این شرایط که روند قیمت دلار نزولی است و از شدت رشد قیمت طلا کاسته شده و بورس همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده، چه سیگنال‌های اقتصادی و سیاسی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

از مهمترین اخبار سیاسی چند روز اخیر اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که از توافق سه کشور اروپایی بر سر مهلت بیشتر برای بحث درباره راه‌های حفظ توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خبر داده است. علاوه بر این، صدراعظم آلمان هم گفته است: باید پیش از کنار گذاشتن برجام جایگزینی برای آن تهیه شود. لغو توافقی غیرایده‌آل پیش از یافتن جایگزینی بهتر برای آن، کاری اشتباه است.

همچنین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره مذاکره ایران و عربستان گفته است: ما هیچ پیش شرطی برای مذاکره تعیین نمی‌کنیم.

پیش از ظریف نیز وزیر خارجه عربستان عنوان کرده بود: راه‌های مذاکره تهران با ریاض باز است.

در کنار این‌ها، اسماعیل شعبانف، مقام روسیه اظهار کرده است: روابط خوب روسیه با ایران پس از ریاست جمهوری پوتین هم ادامه می‌یابد.

اما در کنار این اخبار با سیگنال مثبت برای بازارها، خبر تحریم جدید نیز منتشر شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که دو شخص حقیقی و شش شرکت را در ارتباط با ایران را تحریم کرده است. همچنین آمریکا رسما لغو روادید تجاری برای ایرانی‌ها را اعلام کرد تا از این به بعد ایرانی‌ها دیگر نتوانند برای ورود به آمریکا از روادید تجاری و سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد اخبار دسته اول احتمال اثرگذاری بیشتری بر بازارها داشته باشند و بازاری مانند سهام امیدواری بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد اما در بازار طلا و دلار اتفاقات احتمالا آنقدر نتوانند اثرگذاری قابل توجهی داشته باشند.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

شاید مهمترین سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها در این هفته نیز اظهارات رئیس کل بانک مرکزی باشد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی در خصوص بازار ارز گفت: یک‌سال و نیم پیش در اوج التهابات ارزی که دلار به بالای ۱۹ هزار تومان رسید، رسما اعلام کردم که سیاست‌های جدیدی ارزی شروع شده و به مردم قول دادم که نرخ ارز را کنترل می‌کنم، اما به هر حال شوکی که تحریم ایجاد کرده را مهار کردیم. در این دوره یک‌سال و نیمه به کمک دولت، توانسته‌ایم که این توطئه را متوقف کرده و بازار ارز را به ثبات برسانیم.

اما از سوی دیگر ریسک FATF برای دلار و طلا کمی نگرانی‌ها برای این دو بازار را افزایش داده و برای خیلی سوال است که بازارها با تصویب نشدن FATF چه می‌شوند؟ در صورتی که دلار واکنش منفی نسبت به این موضوع نشان دهد احتمالا بازار طلا هم متاثر و دچار نوسان خواهد شد.

کمیل طیبی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده است: به نظر می‌رسد اگر FATF تصویب نشود نرخ ارز در بازه چند ماهه مانده تا پایان سال رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته باشد و به کانال ۱۵، ۱۶ هزار تومان وارد شود.

با این حال باید دید چه تصمیمی درباره FATF گرفته خواهد شد.

در مجموع از اخبار سیاسی و اقتصادی برمی‌آید که بازار ارز همچنان هم تحت فشار کنترل‌های بازارساز است و هم از سوی اخبار سیاسی به وقوع پیوسته چندان تحریک نمی‌شود، همین وضعیت تقریبا برای بازار طلا هم صدق می‌کند و به همین دلیل شاید در هفته پیش‌رو روند بازار طلا و ارز توامان با هم منفی شود، مگر این که درباره FATF رسما اعلام شود که ایران در لیست سیاه قرار خواهد گرفت. در عین حال در بازار سهام به نظر می‌رسد روند همچنان امیدبخش باشد و حتی به واسطه اخبار اعلام شده پیش از این، سهامداران در بهمن ماه منتظر عرضه اولیه‌های جدید بازار هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.