کد مطلب: ۴۰۱۳۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پشت پرده شوک مثبت بورسی چیست؟ / رشد ۸هزار واحدی تنها در یک ساعت! / عوامل رشد چقدر پایدار هستند؟

پشت پرده شوک مثبت بورسی چیست؟ / رشد 8هزار واحدی تنها در یک ساعت! / عوامل رشد چقدر پایدار هستند؟

در حالی که در رشدهای قبلی شاخص بورس، سه عامل تداوم ورود نقدینگی، افزایش قیمت بازارهای جهانی و کاهش تنش‌های سیاسی بیشترین نقش را داشتند اما امروز چه عاملی باعث رشد عجیب شاخص بازار سهام شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام هرچند هفته گذشته روندی نزولی داشت اما از ابتدای هفته جاری یک روند صعودی به خود گرفت و در دو روز گذشته دو روز مثبت را پشت سر گذاشت.

روز گذشته بورس در آخرین روز تابستان و پایان شش ماهه اول سال با تثبیت شاخص در کانال 302 هزار واحدی، کار خود را به پایان رسانده بود. در عین حال، شاخص کل هم وزن نیز که نمایانگر وضعیت معاملات سهام‌های کوچک بازار است، با رشدی 2.43 درصدی، وارد کانال 87 هزار واحدی شده بود.

این روند صعودی بورس امروز هم ادامه یافت و تنها در یک ساعت اول کاری بازار سهام شاخص حدود هشت هزار واحد معادل بیش از 2.5 درصد افزایش یافت. پیش از شروع بازار سهام تحلیل یک روزنامه اقتصادی این بود که بالا ماندن ارزش معاملات در روزهای پایانی تابستان احتمال ادامه روزهای داغ معاملات بورس را پررنگ نگه داشته است.

در نظرسنجی این هفته تجارت‌نیوز از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه هم هیچ کدام از کارشناسان روند نزولی برای شاخص بورس پیش‌بینی نکرده بودند.

1 30

کارشناسان در نظرسنجی تجارت‌نیوز روند بازار را مثبت پیش‌بینی کرده بودند.

اما این صعودی بودند بازار سهام متاثر از چه عواملی است؟

در دوره قبلی صعودی شدن شاخص بازار سهام (حدود دو هفته پیش) تحلیل دنیای اقتصاد از روند مثبت شاخص بورس این بود که « بازار سهام هفته گذشته عموما تحت تاثیر سه عامل اساسی بود؛ نخست تداوم ورود نقدینگی به بازار از سوی معامله‌گران حقیقی، دوم رشد قیمت‌های جهانی و سوم کاهش تنش‌های سیاسی با استعفای جان‌بولتون. این سه عامل در هفته گذشته زمینه‌ساز رشد بازار بودند.»

اما اکنون از سه عامل نقدینگی، رشد قیمت‌های جهانی و کاهش تنش‌های سیاسی کدام عامل همچنان وجود دارد؟

با توجه به کاهش 33 درصدی معاملات خرد در بازار سهام روز شنبه و افزایش قابل توجه نداشتن این وضعیت در روز یکشنبه از طرفی و روند باثبات قیمت‌های جهانی در بازار نفت و طلا از سوی دیگر، به نظر می‌رسد تنها عامل همچنان پایدار کاهش تنش‌های سیاسی باشد.

در اولین روز از معاملات هفتگی طلا با 0.3 درصد افت به هزار و 512 دلار و 91 سنت رسید و شاخص دلار در سطح 98.50 واحد قرار گرفت. قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه یک درصد رشد کرد.

بنابراین با توجه به افت ناچیز طلا و شاخص دلار و رشد اندک قیمت نفت ، می‌توان گفت سهامداران با اتکا به اخبار مربوط به کاهش تنش‌های سیاسی سوار بر موج امیدواری شده‌اند و شاخص بازار سهام دچار شوک مثبت شده است؟ اگر این چنین باشد آیا می‌توان به رشد متکی از این عامل به عنوان یک عامل پایدار یاد کرد؟ اگر این عامل پایدار نباشد آن وقت باید توصیه به احتیاط کارشناسان بورسی را جدی‌تر از قبل گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پشت پرده اینه که بورس بدون هیچ پشتوانه ای داره صعودی میشه آخرش یه جا اونقدر بد میریزه همه مالباخته میشن…و نقدینگی اینطوری توسط بانک مرکزی سوخته میشه

    • ناشناس

      شما که سهام دار نیستی چرا نظر میدی ولی غیر سهامداران بدونن پول از بازار سرمایه با این نامید کردنها به بازار های موازی نمیره و خاج نمیشه تازه اول ورود نقدینگب ها به بازار سرمایه است

    • ناشناس

      مثلا فکر کردی توطول چندین سال با کدوم پشتوانه مسکن و ارز و طلا و کالا بالا میرفت مثلا زمین متر40میلیون و پراید 57 میلیونی وغیره بشین منتظر اون روزها برسه

  • ناشناس

    حالا از نظر سیاسی در کشور و صحنه ی بین المللی میشه بفرمایید که چه اتفاق مهمی رخ داده که برای کشورمان امتیاز و پوءن محسوب شده که بورس رشد کرده و دلار و طلا کاهش قیمت پیدا کرده؟!!! مگر جزء این هست که بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی تحریم شده و ایران نه تنها امتیازی بدست نیاورده بلکه امتیازی هم از دست داده.پس معلوم هست که رشد شاخص بورس فقط وفقط ظاهری و ساختگی هست و احتمال ریزش شدید آن بسیار وجود خواهد داشت.