کد مطلب: ۴۳۶۹۳۸

عملکرد هفتگی بورس:

افت ۳۴ هزار واحدی شاخص کل در هفته قرمز بورس

افت 34 هزار واحدی شاخص کل در هفته قرمز بورس

در پایان معاملات این هفته، شاخص کل بورس تهران با افتی 6.2 واحدی مجددا به سطح 520 هزار واحدی سقوط کرد تا رشد هفته گذشته خود را بی‌اثر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان معاملات این هفته بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل با افتی 34 هزار واحدی (6.2 درصدی) به سطح 520 هزار واحدی سقوط کرد تا صعود هفتگی چند وقت اخیر خود را متوقف شده ببیند. این در حالی بود که در این هفته به واسطه تعطیلی روز یکشنبه، بازار در مقایسه با هفته‌های اخیر یک روز کاری کمتر داشت.

بورس تهران آغاز هفته را با یک عرضه اولیه تقریبا بزرگ آغاز کرد، پتروشیمی تندگویان بخشی از سهام خود را به روش ثبت سفارش عرضه کرد که به هر کد بورسی 1338 سهم و در حدود 586 هزار تومان تخصیص داده شد. اختلال در ثبت سفارش و حتی واریز وجه باعث شد تا معامله‌گران روزی پرتنش را داشته باشند. در پایان روز شاخص کل نزدیک 6 هزار واحد و شاخص کل هم وزن بیش از 1700 واحد سقوط کردند تا بورس اول هفته‌ای قرمز را داشته باشد. در روز شنبه بیش از 5 میلیارد و 334 سهم با ارزشی بالغ بر 48 هزار میلیارد ریال داد و ستد شد که در این میان شکلر، فولاد و بورس به ترتیب با 144، 134 و 102 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

12
پس از یک روز وقفه، معاملات بورس در روز دوشنبه از سر گرفته شد و همزمان با سقوط شدید قیمت جهانی نفت خام و ریزش بورس‌های جهانی، بورس تهران نیز سقوطی 14 هزار و 800 واحدی را تجربه کرد. در این روز شاخص کل هم وزن نیز بیش از 3 هزار و 500 واحد ریخت. در دومین روز معاملاتی هفته بیش از 529 هزار معامله انجام شد که در پی آن بیش 5 میلیارد و 788 میلیون سهم با ارزشی معادل 37 هزار و 316 میلیارد ریال داد و ستد شد تا یکی از ضعیف‌ترین روزهای بورس در اسفند از نظر ارزش معاملات به ثبت برسد. در جریان معاملات روز دوشنبه، سه نماد غگل، وبملت و فولاد به ترتیب با 256، 145 و 75 میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات روز را به خود اختصاص دادند.

روز سه‌شنبه آخرین روز نزولی بورس در هفته اخیر بود، شاخص کل در پایان روز اگر چه افتی 14 هزار واحدی را به ثبت رساند اما افزایش ارزش معاملات به 41 هزار و 268 میلیارد ریال نوید پایان روند نزولی را می‌داد. عصر سه‌شنبه اما مهمترین اتفاق برای بورس افتاد و در جلسه شورای عالی بورس، قضیه کاهش دامنه نوسان از 5 درصد به 2 درصد به طور کل متنفی شد. همچنین خبر وزیر اقتصاد مبنی بر عرضه احتمالی شرکت‌های دولتی در بورس نیز یکی از اخبار پرحاشیه روز سه‌شنبه بود. در پایان معاملات روز سه‌شنبه و پس از جابه‌جا شدن بیش از 5 میلیارد و 306 میلیون برگه سهم، سه نماد بورس، شکلر و غسالم بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

c1 10
آخرین روز معاملاتی هفته نیز با دو عرضه اولیه همراه بود. شرکت سیمان ساوه اولین عرضه اولیه‌ای بود که از 7 صبح و پیش از بازگشایی بورس، ثبت سفارش آن آغاز شد. پس از آن شرکت سرمایه‌گذاری کوثر بخشی از سهام خود را عرضه اولیه کرد. در روز چهارشنبه شاخص پس از رشدی سریع در یک ساعت نخست بازار مجددا در نیمه دوم بازار روندی نزولی در پیش گرفت ولی در نهایت با 364 واحد مثبت به کار خود خاتمه داد. در این روز ارزش معاملات کل بازار به 7 هزارو 168 میلیارد تومان رسید و تعداد دفعات معاملات نیز از مرز 2 میلیون 490 هزار بار عبور کرد.

در مجموع و پس از 4 روز معامله در هفته گذشته، شاخص در حالی با افتی 6 درصدی در سطح 520 هزار و 526 واحدی ایستاد که هفته گذشته رشدی 6 درصدی را تجربه کرده بود. شاخص کل هم‌وزن نیز در این هفته 3.9 درصد سقوط کرد تا هفته‌ای سرخ در بورس تهران رقم بخورد. در این هفته حجم کل معاملات به 25 میلیون و 534 سهم رسید که نزدیک 30 درصد کمتر از هفته گذشته بود. البته کمتر بودن روزهای فعالیت نیز یکی دیگر از دلایل این افت شدید بود. ارزش کل معاملات بورس این هفته نیز 209 هزار میلیارد به ثبت رسید که در مقایسه با هفته قبل افتی 23.8 درصدی داشت. بر این اساس تا پایان این هفته ارزش کل معاملات بورس تهران از ابتدای سال به رقم 489 هزار و 673 میلیارد تومان رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.