کد مطلب: ۳۳۹۵۷۵

قاچاق گسترده دام زنده

قاچاق گسترده دام زنده

آخرین گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در آخرین هفته آذر نشان می‌دهد گوشت قرمز و گوشت مرغ در صدر افزایش قیمت کالاها قرار دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت گوشت گوسفند معادل 2.2 درصد، گوشت تازه گاوه و گوساله 1.4 درصد و گوشت مرغ 4.5 درصد در هفته آخر آذر نسبت به هفته قبل افزایش داشت. این قیمت‌ها نسبت به هفته مشابه سال قبل در گوشت قرمز افزایشی برابر 51.9 درصد و در گوشت مرغ افزایش قیمت 63.4 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش قیمت ارز که قیمت کالاهای دیگر را هم تحت تأثیر قرار داد با تأثیر بر عوامل تولید گوشت و مرغ از اواخر سال گذشته موجب بالا رفتن بهای این دو کالا شد. قیمت مرغ در ماه‌های گذشته نوسان داشته و افزایش یا کاهش‌های زیادی را تجربه کرد اما قیمت گوشت قرمز بطور یکنواخت از اواخر سال گذشته روند افزایشی داشت.

کاهش تولید، افزایش قیمت

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی کاهش تولید و عرضه گوشت را عامل گرانی آن عنوان کرد. او با اشاره به افزایش قیمت دلار گفت: قیمت دلار قاچاق خروجی را افزایش داده است دام زنده به‌صورت گسترده از مرزها به‌صورت قاچاقی صادر می‌شود.

به گفته ملکی بازار در حال حاضر با کمبود عرضه گوشت مواجه است و قیمت هر کیلو گوسفند زنده آنقدر بالا رفته که برای فروشنده برای خرید و فروش در بازار صرفه اقتصادی ندارد. از یک طرف قیمت نهاده‌های دامی افزایش شدید پیدا کرده است و از طرفی دیگر باندهایی سازمان یافته گوسفندان را با مبالغ و سودهای کلان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌کنند. ملکی گفت: مسئولان می‌گویند گستردگی مرزها ممانعت از قاچاق را سخت کرده است و به همین علت قاچاق همچنان ادامه دارد.

اما علیرضا عزیزالهی، رئیس انجمن صنفی دامداران، دلیل افزایش قیمت گوشت را صادرات ندانست. او علت را کاهش بهره برداران عشایری و روستایی کشور نام برد و گفت: این باعث شده تولید در بخش عشایری و روستایی کم شود؛ اما تقاضا که قرار بود کاهش یابد کاهش نیافته و افزایش یافته است بنابراین با کمبود مواجه شده‌ایم.

مرغ از ماه آینده پا می‌گیرد

با افزایش قیمت گوشت، تقاضا برای مرغ افزایش یافت و افزایش تقاضا در کنار عوامل دیگر علت افزایش قیمت مرغ در بازار عنوان می‌شود. محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی تولید پایین، افزایش قیمت نهاده‌ها و تأمین نشدن بموقع خوراک دام را علت افزایش قیمت مرغ عنوان کرد.

به گفته یوسفی مشکلات حمل در ماه‌های گذشته باعث تأمین نشدن بموقع خوراک دام شد به همین دلیل برخی تولید کننده‌ها جوجه‌ریزی را متوقف کردند و تولید کاهش داشت. اما از اواخر دی با افزایش جوجه‌ریزی تولید و عرضه بیشتر می‌شود و انتظار کاهش قیمت‌ها را داریم. به گفته یوسفی در ماه‌های گذشته 40 روز طول می‌کشید تا خوراک دام به دست تولید کننده‌ها برسد و این مسأله باعث شد تولید مرغ 30 درصد کاهش داشته باشد.

4 دلیل افزایش قیمت مرغ

برومند چهارآیین، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ در دامداری با توجه به هزینه‌های تولید باید 8500 تومان باشد اما قیمت آن تا 9200 تومان هم رسیده است. او تقاضا برای گوشت قرمز، مشکلات حمل و تأمین نهاده‌ها، مشکلی به نام پشت بارنامه و حضور واسطه‌ها را 4 علت اصلی افزایش قیمت مرغ نام برد و گفت: این عوامل تأثیر نامطلوبی بر قیمت نهایی مرغ گذاشته است.

به گفته چهار آیین علاوه بر مشکلات حمل و افزایش کرایه‌ها تولید کنندگان مجبورند برای دریافت خوراک دام مبلغی اضافه به کامیونداران بپردازند که از آن به پشت بارنامه نام برده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: سازمان حمایت قیمت ذرت را 1200 و سویا را 2300 تومان تعیین کرده است اما ذرت تحویلی در تهران کیلویی 1500 و سویا هم 2700 تومان به دست تولید کننده می‌رسد که این قیمت‌ها در شهرستان‌ها بیشتر هم می‌شود. او افزایش عوامل تولید را باعث نااطمینانی در بین تولید کنندگان و کاهش تولید نام برد و گفت مرغ با قیمت کیلویی 14 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد که قیمت منطقی نیست و تحت تأثیر عوامل بیرونی است.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.