کد مطلب: ۷۲۸۴۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

امضای قرارداد ۲۷ ساله چین با قطر / چین سهامدار قطرانرژی می‌شود؟

امضای قرارداد 27 ساله چین با قطر / چین سهامدار قطرانرژی می‌شود؟

قطر در حال اجرای طرح توسعه میدان گازی شمال شرقی خود است. در این راستا شرکت قطرانرژی قراردادی 27 ساله را با شرکت سینوپک چین امضا کرد تا از سال 2026 گاز مایع طبیعی به این کشور صادر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، قطر در حال حاضر بزرگترین صادرکننده گاز مایع طبیعی در جهان است و طرح توسعه میدان شمالی این موقعیت را تقویت و به تضمین منابع بلند مدت کمک می‌کند.

به نقل از الجزیره ، نوسانات انرژی، خریداران را به سمت تامین طولانی‌مدت سوق می‌دهد. قطرانرژی، قراردادی 27 ساله را برای تامین گاز طبیعی مایع (LNG) سینوپک چین امضا کرده است. این طولانی‌ترین قرارداد تامین گاز تا به امروز است. این قرارداد به مبلغ 60 میلیارد دلار امضا شد. طبق این معامله، از سال 2026 قطر هر ساله 40 میلیون تن گاز مایع طبیعی را به این کشور صادر میکند. قطرانرژی در این معامله حمل و نقل و تحویل گاز مایع را بر عهده خواهد گرفت.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در اسفند ماه سال گذشته، رقابت بر سر گاز مایع طبیعی بالا گرفته است. به‌ویژه اروپا که به مقادیر زیادی برای جایگزینی گاز خط لوله روسیه که تقریباً 40 درصد واردات این قاره را تشکیل می‌داد، نیاز دارد.

سعد الکعبی، رئیس قطر انرژی، اندکی قبل از امضای قرارداد سینوپک به خبرگزاری رویترز گفت، شرکت‌های اروپایی که به دنبال خرید LNG هستند، باید ببینند که خریداران آسیایی چه رویکردی نسبت به مذاکرات دارند چگونه به مذاکرات خود نزدیک می‌شوند و آیا مایل به بستن قراردادهای بلندمدت هستند یا خیر.

الکعبی گفت: «امروز نقطه عطف مهمی برای اولین قرارداد خرید و فروش برای پروژه میدان شمال شرق است که در آن 4 میلیون تن گاز طبیعی به مدت 27 سال به سینوپک چین صادر می‌شود».

او در مصاحبه ای در دوحه گفت: «این نشان می‌دهد که معاملات بلندمدت در اینجا جریان دارد و هم برای فروشنده و هم برای خریدار مهم است». میدان شمالی بخشی از بزرگترین میدان گازی جهان است که قطر در پارس جنوبی با ایران به اشتراک می‌گذارد.

قطرانرژی در اوایل سال جاری پنج قرارداد برای میدان شمال شرق امضا کرد که اولین طرح توسعه میدان شمالی دو فازی است و بزرگ‌تر از دو فاز توسعه میدان شمالی است. این طرح که شامل شش قطار ال‌ان‌جی است، ظرفیت مایع‌سازی قطر را تا سال 2027 از 77 میلیون به 126 میلیون تن در سال افزایش می‌دهد.

این شرکت بعداً قراردادهایی را با سه شریک تجاری برای مرحله دوم توسعه میدان شمال شرقی، امضا کرد.
معامله روز دوشنبه که توسط سینوپک تایید شد، اولین معامله عرضه‌ای است که برای میدان شمال شرقی اعلام شده است.

الکعبی گفت: «با وجود قرارداد خرید و فروشی که تا دهه 2050 ادامه دارد، روابط ه ما را بهتر خواهد شد». این مساله نشان می‌دهد بسیاری از خریداران آسیایی در واقع برای داشتن یک معامله بلندمدت به ما مراجعه می‌کنند، زیرا شاهد این هستند که حجم گازی که در آینده می‌آید کمتر و کمتر می‌شود».

وی افزود که مذاکرات با سایر خریداران در چین و اروپا که می‌خواهند امنیت عرضه داشته باشند ادامه دارد. قطر در حال حاضر بزرگترین صادرکننده گاز مایع طبیعی در جهان است و پروژه توسعه میدان شمالی آن موقعیت را تقویت خواهد کرد و به تضمین عرضه بلندمدت گاز به اروپا کمک خواهد کرد زیرا این قاره به دنبال جایگزین‌هایی برای جریان گاز روسیه است.

الکعبی گفت: «نوسانات اخیر خریداران را به درک اهمیت عرضه بلندمدت ثابت و قیمت مناسب سوق داده است.
الکعبی همچنین گفت که اکنون جهان تشخیص داده که گاز باید بخش اساسی هر انتقال انرژی باشد.
او معتقد است که در این شرایط قطر انتخابی است که کمترین انتشار کربن را به دنبال دارد.

قیمت‌گذاری معامله سینوپک مشابه سایر موارد در گذشته با نفت خام مرتبط بود. «روش قیمت‌گذاری معاملات ما با آسیا به نفت خام مرتبط است. ما این کار را در گذشته به این روش انجام داده‌ایم و این مکانیزمی است که در آینده نیز از آن استفاده می‌کنیم». الکعبی افزود، مذاکرات برای سهامداری در پروژه توسعه این کشور حوزه خلیج فارس با چندین نهاد در حال انجام است.

سینوپک در بیانیه‌ای گفت که قرارداد تامین، یک جزء کلیدی برای مشارکت یکپارچه در میدان شمال شرقی است. این شرکت نشان داد که می‌تواند در مذاکرات مربوط به سهام نیز شرکت کند. رئیس قطرانرژی گفت که این شرکت به طور کلی 75 درصد از سهام خود را در این طرح توسعه حفظ کرده است و می تواند تا 5 درصد از سهام خود را به برخی از خریداران بدهد.

«خریداران مهمی که می‌خواهند در بلندمدت به خرید حجم قابل توجهی متعهد شوند، می‌خواهند بخشی از مزایای کسب‌وکار بالادستی را ببینند. بنابراین من فکر می‌کنم که این کار بسیار مفیدی است می‌تواند مشارکت را قوی‌تر کند».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.