کد مطلب: ۶۵۳۶۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۳ پیش‌بینی از قیمت دلار/ سیگنال‌های موثر بر بازار ارز

۳ پیش‌بینی از قیمت دلار/ سیگنال‌های موثر بر بازار ارز

قیمت دلار، به دنبال روند به‌نسبه افزایشی روزهای اخیر، روز گذشته به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشت. پیش‌بینی‌ها از آینده دلار چه می‌گویند؟ کدام متغیرها بر روند حرکتی ارز آمریکایی بیشترین تاثیر را دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته، سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، قیمت دلار وارد کانال ۲۹ هزار تومانی شد و در طول روز روند افزایشی داشت. آغاز معاملات دلار در کانال‌های تلگرامی با قیمت ۲۸,۷۵۰ تومان بود. کف قیمت ارز آمریکایی نیز همین مبلغ و سقف آن ۲۹,۴۰۰ تومان ثبت شد. همچنین آخرین معامله فردایی، با همین قیمت انجام شد. این در حالی است که معامله فردایی دلار، طبق قانون ممنوع است.

در این شرایط، سه کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز از آینده بازار دلار و متغیرهای تاثیرگذار بر آن گفته‌اند.

تاثیر افزایش یارانه‌ها و اخبار گرانی بر قیمت دلار

مریم محبی

دلار در روزهای اخیر نوسان بیشتری را نسبت به قبل تجربه کرده است. افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی، بالارفتن قیمت کالاهای اساسی به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و مخابره اخباری در مورد گرانی کالاها در آینده، به ترس بازار از بازگشت روند صعودی برای تورم دامن زده است.

نخستین اثر این موضوع، کاهش قدرت خرید مردم و همچنین ارزش پول ملی است که باعث گرانی ارزهای دیگر در برابر ریال می‌شود. اگر دولت اقدامات اصلاحی را انجام ندهد و سیاست‌ ارزپاشی را تکرار نکند، احتمال صعود دلار، به قیمت‌های بالاتر وجود دارد.

البته در فضای بین‌المللی نیز به دلیل افزایش تورم جهانی، شاخص برابری دلار حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده. این موضوع نیز اثر خود را در بازار ایران نشان داده است.

از سوی دیگر، قیمت دلار در سامانه نیما در حال افزایش است. این شرایط نشان می‌دهد که کف قیمتی دلار حتی در سامانه‌ای که محل تبادل ارزهای حاصل از صادرات و تامین ارز مورد نظر برای واردات، محسوب می‌شود نیز بالا رفته است.

همه این عوامل متغییرهایی هستند که از احتمال تداوم روند افزایشی قیمت دلار حکایت می‌کنند. اما دولت می‌تواند با اقدامات اصلاحی، شیب رشد آن را کند یا برعکس کند. به گونه‌ای که احتمال بازگشت موقت قیمت دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی نیز وجود دارد که البته کار سختی است.

۳ عامل اصلی در باز شدن فنر قیمتی دلار

برزو حق‌شناس

بازارساز، در یک سال گذشته، در حرکتی اشتباه برای سرکوب بازارها تلاش کرد. این در حالی است که در این مدت، بیشتر کارشناسان در مورد فشرده شدن فنر بازارها هشدار دادند و تاکید کردند که کوچکترین عاملی می‌توان این فنر را آزاد کند. اما متاسفانه گوش شنوایی در میان نبود.

در اقتصادی که از تورم ۵٠ درصد؜ رنج می‌برد، این سیاست که اجازه رشد به بازارها حداقل همپای تورم داده نشود، حرکتی عبث است. متاسفانه سیاستگذار اقتصادی در ایران، در هر دوره این اشتباه را مرتکب می‌شود و نتیجه نیز همیشه یکسان است.

اکنون فنر دلار نیز مانند بورس فشرده شده است و متاسفانه شاهد باز شدن آن هستیم. اما چه عواملی بر این شرایط موثر است؟

۱- وضعیت برجام : جامعه به تدریج در حال ناامید شدن از نتیجه آن است. دولت نیز صرفا سعی کرده با خبر درمانی بازارها را کنترل کند. همین عامل، وضعیت را بدتر کرده است. چرا که خبردرمانی از جایی به بعد کارکرد خود را از دست می‌دهد و تاثیر عکس می‌گذارد.

۲- رشد نقدینگی و پایه پولی : علیرغم ادعاهای دولت، نقدینگی به مرز ۵ میلیون میلیارد رسیده و چه بسا از آن عبور کرده است.

۳- حذف ارز ترجیحی : عامل اصلی رشد این روزهای دلار است که عملا شاهد مدیریتی فاجعه بار در این زمینه هستیم. بعد از انواع و اقسام اظهارنظرهای متفاوت که خود نشانگر بی‌برنامگی دولت در این امر مهم است، بار دیگر به روش فاجعه‌بار پرداخت مستقیم یارانه روی آورده‌اند. این روش تورم‌زاست و در نتیجه انتظارات تورمی را افزایش می‌دهد. چرا که افکار عمومی نتیجه این روش را در دهه ٨٠ روی اقتصاد و تورم دیده است.

افزایش انتظارات تورمی ناشی از وقفه در مذاکرات وین

علی صادقین

روند انتظارات تورمی به دلیل طولانی شدن وقفه موجود در مذاکرات وین، افزایشی شده است. انتظار می‌رود که در بازه زمانی یک تا دو ماهه، در صورت تدوام وضعیت ابهام در احیای برجام، قیمت دلار بین ۲۷ هزار و ۲۰۰ تا ۳۱ هزار تومان نوسان داشته باشد.

نقش بازارساز نیز در فشار عرضه‌ها پررنگ بوده است اما انتظارات تورمی، دلار را وارد کانال ۲۹ هزار تومان کرد. نوسانات درهم امارات و روند تغییرات دلار در بازار هرات نیز به گونه‌ای است که می‌تواند روند افزایشی قیمت آن در بازار ایران را تشدید کند.

اگر سفر انریکه مورا و امیر قطر به ایران به نتایج مثبت برجامی منجر شود، انتظار می‌رود دلار در کوتاه‌مدت به کانال ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان بازگردد. در غیر این صورت اخبار منفی می‌تواند دلار را به سمت ۳۱ هزار تومان سوق بدهد.

فعلا بازار بیشتر از متغیرهای بنیادی تحت تاثیر شرایط انتظارات تورمی و اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای است.

قیمت دلار

پیش‌بینی کارشناسان بازارهای مالی از بازار و قیمت دلار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما که ۹۵ درصد کالاها را به قیمت جهانی و بالاتر به ما میدید تا قاچاق معکوس نشه ، پس این ۵ درصد باقیمانده هم به قیمت جهانی بدید
    البته به شرطی که حقوق دلاری هم به مردم بدید .حداقل حقوق تو دنیا ۳۰۰۰ دلاره یعنی حدود ۸۵ مبلیون .
    یا قیمت دلار و حقوق دستمزد را به سال ۹۶ برگردونید ، تا بتونیم لااقل یک ماشین بخریم .الان نصف ۹۶ هم حقوق نمی گیریم .، در صورتی که با افزایش ۷ برابری قیمت دلار ، قیمت محصولات کارخانجات ۱۰ یا ۱۲ برابر شده و سود کارخانه دار هم ۱۰ برابر ۹۶ شده ‌.و درامد دولت هم از فروش دلار ۵ تا ۷ برابر شده ‌

  • ناشناس

    سلام آقای ریسی از اینکه یارانه زیاد شده می‌ترسیم که خبر از گرونی میگن حالا چه کار کنیم میشه نظارت کنی