کد مطلب: ۲۹۷۶۲۵

شاهین چراغی، کارشناس بازارهای مالی عنوان کرد:

قیمت دلار با مذاکرات سیاسی ارزان نمی‌شود

قیمت دلار با مذاکرات سیاسی ارزان نمی‌شود

یک کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: هرگونه مذاکراتی در خصوص برجام صرفا بخشی از افزایش قیمت هیحانی دلار را ابتدا تخلیه و میزان نوسان قیمت آن را برای چند ماه می‌تواند کند و آرام نماید، اما چنانچه موتور مولد نقدینگی خاموش نشود، مذاکرات با آمریکا و… نیز نمی‌تواند جلو افزایش قیمت ارز را بگیرد.

برگزاری نشست مشترک روسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه از سویی و انتشار برخی اخبار غیررسمی دیگر باعث شده مباحثی درباره شکسته شدن قیمت دلار مطرح شود. از سویی دیگر برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به نشست دیروز از سویی و برخی شایعات درباره آینده روابط ایران و آمریکا و علاوه بر این برخی شنیده‌ها مبنی بر تزریق احتمالی دلارهای جدید به بازار ارز توسط مسئولان مربوطه از ریزش قیمت دلار در آینده نردیک سخن می‌گویند. اما آیا واقعا ممکن است قیمت دلار ناگهان فرو بریزد؟

شاهین چراغی، کارشناس بازارهای مالی معتقد است: هرگونه مذاکراتی در خصوص برجام صرفا بخشی از افزایش قیمت هیحانی دلار را ابتدا تخلیه و میزان نوسان قیمت آن را برای چند ماه می‌تواند کند و آرام نماید، اما چنانچه موتور مولد نقدینگی خاموش نشود،مذاکرات با آمریکا و… نیز نمی‌تواند جلو افزایش قیمت ارز را بگیرد.

وی در تحلیلی که با عنوان « لرز رکود و تب تورم » در تجارت‌نیوز منتشر کرده، عنوان کرده است: اگر چه به نظر می‌رسد با افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی دولت خواسته یا ناخواسته حجم موثر نقدینگی را به یک سوم کاهش داده و این می‌تواند شروع اصلاح ساختار نقدینگی را در اقتصاد ایران به ارمغان آورد و علی‌رغم تاثیرات منفی آن در کاهش قدرت مردم می‌تواند اثرات مثبتی نیز به همراه داشته باشد.

اما چرا وی این طور می‌گوید؟ چراغی اعتقاد دارد: نقدینگی مانند شبهی بر اقتصاد ایران سایه افکنده است و تمام فعالیت‌های اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار داده، لذا بهبود روابط سیاسی با امریکا تنها از نوسانات شدید دلار می‌تواند جلوگیری نماید و تاثیرات مذاکرات و روابط سیاسی خوب بیش از چند ماه اثرش دوام نخواهد داشت.

به گفته او، سود سپرده‌های پرداختی (در بانک‌ها) به عددی روزانه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. یعنی چیزی حدود ۶۲ میلیون دلار تقاضا می‌تواند برای ارز هشت هزار تومانی در سامانه نیما، درخواست صرفا از این طریق ایجاد شود، یعنی سالی بیش از ۲۰ میلیارد دلار تقاضا فعال می‌تواند از این طریق به اقتصاد فشار وارد نماید.

وی خاطرنشان کرده است: نقدینگی موجود در حساب‌های بانکی قابلیت ایجاد سود در سمت ترازنامه بانک‌ها را نداشته و صرفا سمت چپ ترازنامه بانک‌ها را واقعی نشان می‌داد و سمت راست ترازنامه بانک‌ها با دارایی‌های موهومی دست و پنجه نرم می‌کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.