کد مطلب: ۳۳۰۲۱۰

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پاسخ داد:

قیمت دلار و نفت در بودجه ۹۸ چقدر منطقی است؟

قیمت دلار و نفت در بودجه 98 چقدر منطقی است؟

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد: به نظر می‌رسد اعدادی که اکنون برای قیمت دلار، قیمت نفت و فروش آن در لایحه بودجه 98 در نظر گرفته شده، منطقی‌ترین اعدادی است که به واقعیت می‌تواند نزدیک باشد.

آذرماه هر سال، ماهی است که دولت باید لایحه بودجه را به نمایندگان مردم ارائه دهد تا بر روی آن چکش‌کاری شود. اکنون به زمان ارائه لایحه بودجه 98 توسط دولت به مجلس نزدیک می‌شویم.

به گزارش تجارت‌نیوز، هر چند که دولت لایحه مورد نظر را به مجلس ارائه نداده و احتمالا طی روزهای آینده این کار را انجام می‌دهد، اما روز گذشته برخی رسانه‌ها خبرهایی از ارقام خطیر بودجه منتشر کردند که براساس آن قیمت دلار 8 هزار تومان، قیمت نفت 60 دلار و صادرات نفت یک میلیون بشکه در روز است.

قیمت دلار، قیمت نفت و میزان صادرات آن سه نرخی هستند که تعیین آنها در بودجه هر ساله از حساسیت بالایی برخوردار است. اکنون با توجه به بحران ارزی چند ماه قبل و اعمال تحریم‌های نفتی این حساسیت دوچندان شده است.

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز در این خصوص می‌گوید: معمولا اینگونه نرخ‌ها که در لایحه بودجه توسط دولت ارائه می‌شود، قطعی نیست و به نوعی احتمالی است که یک محدوده را مشخص می‌کند. در واقع قیمت نفت، قیمت دلار و میزان صادرات نفت سه مقوله‌ای هستند که با قاطعیت نمی‌توان آنها را پیش‌بینی کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه می‌دهد: این سه نرخ که عرض کردم همیشه احتمالی در نظر گرفته می‌شوند. از حاصل ضرب این سه نرخ می‌توان درآمد پایه کشور را حدس زد. اما قطعا نمی‌توان به صورت قطعی اظهار نظر کرد.

یوسفیان ملا می‌افزاید: با این اوصاف به نظر می‌رسد اعدادی که اکنون برای قیمت دلار، قیمت نفت و فروش آن در لایحه بودجه 98 در نظر گرفته شده، منطقی‌ترین اعدادی است که به واقعیت می‌تواند نزدیک باشد. یعنی به نظرم با توجه به شرایط کنونی کشور، میزان واقعی این اعداد در حدود همین نرخ‌هایی است که در لایحه بودجه دولت اعلام کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.