کد مطلب: ۵۸۵۸۴۷

آخرین قیمت دلار پیش از امروز ۱۶ مهر

گشایش جدید ارزی برای صادرکنندگان / دلار بالا رفت

گشایش جدید ارزی برای صادرکنندگان / دلار بالا رفت

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم افزایش پیدا کرد. قیمت دلار در بازار ۱۴ مهر با ۰٫۷ درصد کاهش، ۲۷,۹۳۲ تومان اعلام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روسای جمهور آمریکا و چین در یک گفتگوی اینترنتی بر سر تداوم گفت‌وگوها و کاهش تنش‌ها با یکدیگر به توافق رسیدند. با وجود آنکه روابط دو اقتصاد نخست جهان از نظر سیاسی کماکان بهبود زیادی از زمان ترامپ نداشته اما حجم روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور کماکان رو به افزایش است.

چین یکی از سرمایه‌گذاران خارجی اصلی در آمریکا به شمار می‌رود و این امید وجود دارد که با تلطیف مناسبات سیاسی دو کشور، موج تازه‌ای از سرمایه توسط اتباع این کشور روانه بازارهای مالی آمریکا شود.

افزایش کسری حساب تجاری آمریکا

کسری حساب تجاری آمریکا کماکان رو به افزایش است و این مساله فشار را روی دلار بیشتر می‌کند. در ماه آگوست میزان واردات آمریکا ۲۸۷ میلیارد دلار بوده که این رقم ۷۳.۳ میلیارد دلار بیشتر از صادرات این کشور بوده است.

در مقایسه با ماه قبل، صادرات آمریکا ۰.۵ درصد و واردات این کشور ۱.۴ درصد بیشتر شده‌ است. کماکان بیشترین کسری حساب تجاری مربوط به تجارت با چین ( ۲۸.۱ میلیارد دلار) بوده است و پس از چین نیز، کانادا ۵.۱ میلیارد دلار بیشتر از وارداتش از آمریکا، به این کشور صادرات داشته است.

سیاست تزریق پول در مراحل پایانی است

یک مقام ارشد دیگر بانک مرکزی آمریکا نیز تاکید کرده است که سیاست تزریق پول فعلی در مراحل پایانی خود به سر می‌برد. ماری دالی- مدیر دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در سان فرانسیسکو- با بیان اینکه کاهش سرعت خرید اوراق مالی توسط بانک مرکزی در حال آغاز شدن است، افزود: هنوز تا رسیدن نرخ بهره به سطوح بالا فاصله خیلی زیادی داریم. حس می‌کنم که از آخر امسال می‌توانیم رفته رفته سیاست‌های فعلی را رها کنیم و اقتصاد را به جایگاهی که شایستگی آن را دارد برسانیم.

رئیس بانک مرکزی آمریکا از بالا ماندن نرخ تورم در ماه‌های آینده خبر داده است. جروم پاول با بیان اینکه تقویت سطح مخارج مصرفی و احیای اقتصادی مساله‌ای زمان‌بر خواهد بود، درباره بزرگ تر از حد انتظار بودن شوک‌های وارده به زنجیره تامین سخن گفته است.

شاخص دلار (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است)

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۲۳۷ واحد بسته شد (شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می شود که شاخص دلار در گزارشات، شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای: یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است).

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۷ دلار اعلام شد.

این روزها حوالی میدان فردوسی اوضاع بازار ارز چطور است؟

معامله‌گران بازار می‌گویند که این روزها تمایل مردم برای خرید لیر ترکیه بیشتر از قبل شده است. از سوی دیگر، برخی معامله‌گران در هفته‌های گذشته عنوان می‌کردند انتخاب رئیس بانک مرکزی کل می‌تواند قیمت دلار را تا دو هزار تومن پایین بکشد، اما تا اینجا تنها افت ۲۰۰ تومانی رخ داده است.

اولین اتفاقی که در بازار ارز جلب توجه می‌کند، تفاوت قیمت روی تابلوی صرافی و قیمت روز دلار است.

فروشنده‌ای که کنار یکی از صرافی‌های میدان فردوسی به معامله مشغول است، ماجرا را اینطور توضیح می‌دهد: «این دلاری است که با تعرفه و سهمیه دولتی توزیع می‌شود؛ تفاوت قیمتش ثابت نیست، یک روز ۲۰۰ تومان ارزان‌تر است، یک روز ۴۰۰ تومان و بعضی وقت‌ها تا هزار تومان هم می‌رسد، اما هر کارت ملی، فقط ۲۲۰۰ دلار.»

اما همه صرافی‌های اطراف میدان فردوسی، فروشنده ارز نیستند. برخی حتی با خط واضح کاغذی پشت شیشه چسبانده‌اند که «این صرافی خرید و فروش دلار ندارد» تا کار را برای خود راحت کنند. شاید همین باعث شده که اغلب صرافی‌ها خالی از مشتری و هیاهو باشند.

یکی از فعالان بازار به نوعی دیگر از خرید ارز اشاره می‌کند و می‌گوید: «این روزها بیشتر از دلار، بازار لیر داغ شده است. مشتریان لیر زیادند و اغلب رقم بالا و برای خرید خانه در ترکیه این لیر را می‌خرند؛ زیاد هم هستند، در هفته گذشته بیش از پنج مشتری خرید لیر داشته‌ام.»

از ما بهترانی که در صف نمی‌مانند

البته همه خریداران بازار ارز، مردمی نیستند که در صف‌ها می‌مانند؛ به گفته برخی از معامله‌گران اغلب خریدهای درشت، سفارشی است. یکی از معامله‌گران این بازار تاکید می‌کند که اصل‌کارش جمع کردن دلار برای تجار است.

او می‌گوید: «ما دلار بازار را اکثرا برای تجارت جمع می‌کنیم. مثلا یک تاجر به من می‌گوید صدهزارتا برایم جمع کن، ما هم دلار را از مردم می‌خریم و به آنها می‌فروشیم. بعضی از کسانی که دلار را با قیمت دولتی می‌خرند، با قیمت اصلی به ما می‌فروشند و بعضی هم از قبل دلار خریده‌اند و حالا قصد فروشش را دارند.»

یک گشایش ارزی جدید صادرکنندگان

به نقل از ایسنا، از حدود سه سال و نیم قبل و همزمان با از سرگیری تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، دولت دو سیاست ارزی را به شکل همزمان اجرایی کرد. از سویی بنا شد با توجه به محدودیت در دسترسی به منابع ارزی جدید، صادرکنندگان غیرنفتی موظف شوند بخشی از پول حاصل از فروش محصولات خود را به شکل تعهد ارزی به کشور بازگردانند. از طرف مقابل با ممنوعیت واردات بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا، بنا شد این ارز برای واردات کالاهای ضروری، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و محصولاتی که مشابه داخلی ندارند هزینه شود.

در سال‌های گذشته صادرکنندگان بخشی از ارز خود را در سامانه نیما مستقیما در اختیار واردکنندگان قرار داده‌اند و از سوی دیگر بخشی از این ارز نیز به واردات در ازای صادرات اختصاص یافته که تنها در بخشی از این مدت مجوز آن صادر شده است.

در سال‌های گذشته، بخشی از صادرکنندگان بنا به دلایل مختلف امکان بازگشت ارز خود به کشور را پیدا نکرده‌اند و دولت در ماه‌های گذشته بررسی چرایی این موضوع را آغاز کرده است. به این ترتیب افرادی که امکان بازگشت ارز را داشته اما به دلایل مختلف ارز را به کشور باز نگردانده‌اند با محدودیت‌هایی چون تعلیق کارت بازرگانی یا حتی تعقیب قضایی مواجه شدند.

با این وجود با توجه به تداوم تحریم‌ها و شیوع کرونا، دولت در ماه‌های گذشته تلاش کرده با تمدید مهلت بازگشت ارز به کشور، شرایط را برای صادرکنندگانی که بنا به دلایل مختلف هنوز تعهد ارزی سال‌های گذشته خود را ایفا نکرده‌اند به وجود آورد.

در جدیدترین تصمیم، سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که به صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۷ فرصت داده می‌شود جهت تعیین تکلیف نسبت به ارائه درخواست به کمیته اقدام ارزی تا تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ اقدام کنند.

همچنین فرصت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال ۱۳۹۸ تا تاریخ ۳۰ مهرماه امسال و صادرکنندگان سال ۱۳۹۹ تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ تمدید شده است.

تصمیم مهم دیگر این کمیته این است که با توجه به دو تصمیم بیان‌شده، تعقیب قضایی متخلفین سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تا تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ و برای متخلفین سال ۱۳۹۹ تا تاریخ ۳۰ آبان ماه متوقف خواهد شد.(اقتصاد آنلاین)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.