کد مطلب: ۶۷۶۶۲۵

قیمت گوشت قرمز ۱۲ تیر ۱۴۰۱/ افزایش قاچاق دام زنده 

قیمت گوشت قرمز ۱۲ تیر ۱۴۰۱/ افزایش قاچاق دام زنده 

قیمت انواع گوشت قرمز امروز یکشنبه ۱۲ تیر نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشته است. هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی چند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت گوشت قرمز در ۱۲ تیر ۱۴۰۱ به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار ):

راسته با استخوان گوسفندی

۱۵۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۵۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۹,۰۰۰

قلم گوساله

۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

افزایش قاچاق دام زنده

به نقل از ایسنا ، قاچاق دام زنده یکی از معضلاتی است که این روزها در بسیاری از استان‌های مرزی کشور مانند استان ایلام که یکی از قطب‌های دامپروری در کشور محسوب می‌شود، بروز کرده و فرصت‌های تولید و اشتغال در این مناطق را به تهدید تبدیل کرده است.

به گفته کارشناسان، تحریم‌ها، کاهش ارزش پول ملی، کمبود نهادهای دامی و برخی بی‌تدبیری‌ها مسئولان سبب شده قاچاقچیان از فرصت ارزانی دام در نقاط مختلف کشور استفاده کرده و با خروج غیرقانونی و قاچاق آن از طریق مرزها موجب شوند رفته رفته در استان با بحران کمبود دام زنده و در نهایت تامین گوشت قرمز مواجه شویم.

«مراد نجفی» از دامداران استان ایلام اظهار داشت: قاچاق دام پدیده‌ای آشنا که مرزهای کشور را با خود درگیر کرده، این روزها در غرب کشور و استان ایلام با شیبی تندتر از گذشته رواج یافته و بر تحولات اقتصادی، کمبود و گرانی گوشت قرمز تاثیر گذاشته است.

وی افزود: اختلاف فاحش قیمت هر رأس گوسفند در داخل و خارج از کشور سبب شده تا دلالان با خروج گله‌های گوسفندان بومی از طریق مرزهای استان به کشورهای همسایه سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

«علی اکبر رجبی» از دیگر دامداران ایلامی گفت: کمبود و گرانی‌نهاده‌های دامی نیز تاثیر بسزایی بر قاچاق دام به خارج از استان دارد.

وی افزود: بسیاری از دامداران به علت نرخ زیاد نهاده‌های دامی ترجیح می‌دهند سرمایه دامی خود را به فروش برسانند و بدین طریق دام‌ها با فعالیت دلالان به خارج از کشور قاچاق می‌شوند.

«فرشید فتاح‌نیا» دانشیار علوم دامی دانشگاه ایلام با بیان اینکه قاچاق دام از گذشته تا کنون در استان ایلام و سایر استان‌های مرزی کشور رواج داشته، اظهار کرد: قاچاق دام زنده می‌تواند آثار ناگواری مانند خالی شدن ذخایر ژنتیکی دام در کشور و استان، انتقال بیماری‌ها و انگل‌ها، افزایش احتمال مرگ و میر دام‌ها و همچنین گرانی و کمبود گوشت قرمز و فراوردهای لبنی را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های آماری نشان داده افزایش آمار قاچاق دام در سنوات اخیر ناشی ازهزینه بالای نگهداری دام است، افزود: گرانی‌ نهاده‌های دامی وهمچنین اختلاف قیمت هر راس گوسفند در داخل با خارج از کشور موجب شده تا دامداران تمایلی به نگهداری و فروش دام زنده در داخل کشور نداشته باشند.

فتاح نیا تصریح کرد: پلاک‌کوبی دام‌ها، آمارگیری صحیح از تمام دام‌های کشور، خرید تضمینی دام، ایجاد هماهنگی بین‌ نهادهای متولی و جلوگیری ازجابه‌جایی دام در کشور از جمله اقدامات لازم برای کاهش قاچاق در کشور و به تبع آن استان است‌.

دانشیار گروه دامی دانشگاه ایلام در پایان گفت : یکی دیگر از راهکارهای کنترل قاچاق دام استفاده از علم روز به منظور افزایش بهروری و کاهش هزینه‌ها است که در این راستا میتوان از گروه‌های تخصصی پرورش دام در دانشگاه‌ها استفاده کرد.

اقدامات مرزبانی جهت جلوگیری از قاچاق دام در استان

سرهنگ «فرج رستمی» فرمانده مرزبانی استان ایلام در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر چند وقت یک بار در گوشه و کنار این استان شاهد اخباری مبنی به افزایش انواع قاچاق به خارج از کشورهستیم که ضربه‌های مهلکی را بر پیکره اقتصاد کشور ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: در پی انتشار اخباری مبنی بر قاچاق دام در مناطق مرزی همچون دهلران، حفاظت از این مناطق بیش از پیش در دستور کار قرار گرفته و اکیپ‌هایی از گروهان مرزی دهلران با تغییر تاکتیک و ردزنی دقیق معابر اقدام به اجرای کمپین هدفمند در نقاط مورد تردد قاچاقچیان نمودند.

قاچاق دام‌ به ویژه دام‌های مولد بیش از هر چیزی امنیت غذایی و اقتصادی کشور را نشانه رفته که چنانچه تمهیداتی برای آن اندیشیده نشود در آینده نه‌تنها کشور از نظر تولید دام خودکفا نخواهد بود بلکه به یک کشور وابسته به واردات گوشت و دام تبدیل می‌شود، از این رو الزامیست برای مقابله با این نوع قاچاق تدابیری اندیشه شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظر شما دامداران چطوری دامی که بالای صدهزار هزینه هر کیلویش میشود پرورش دهد وکیلوی هفتاد هزار در باز عرضه کند ونژاد دام وگوشت راحفظ کند تا شما هم با خیال آسوده مصرف فرمایید وضیعت در استان ایلام وکرمانشاه بسیار خرابه فشار گرانی وخشک سالی دامدارن را نابود کرده دراین حال درک موضوع برای شمایی که از دور تماشا میفرمایید سخت است باید ازنزدیک حال دامدارن بیچاره که سالیان دام مولد پروش دادن والان دستانی تهی دارن واز سر بیچارگی دامهایشان حراج میکنن به قیمت یک کیسه برنج خارجی ویک حلب روغن چهار کیلوی باید به حال روز دامدارن گریست چه قبول کنید چه نکنید این واقیعت که بعدا متوجه فاجعه خواهید شد که آن موقع دیره