کد مطلب: ۷۴۸۲۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ثبت‌نام آزمون آیلتس متوقف شد/ افزایش هزینه یا لغو همیشگی آزمون؟

ثبت‌نام آزمون آیلتس متوقف شد/ افزایش هزینه یا لغو همیشگی آزمون؟

شب گذشته در شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی بر لغو آزمون آیلتس در ایران منتشر شد. برخی از موسسات زبان‌آموزی با تائید این خبر می‌گویند منتظر اعلام جزئیات بیشتر از سوی سازمان سنجش کشور هستند. علت لغو آزمون شاید افزایش هزینه باشد که در این صورت تا 2 برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شب گذشته در شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی بر لغو آزمون آیلتس در ایران منتشر شد. در صورت لغو این آزمون در ایران متقاضیان باید به کشورهای دیگر مراجعه کنند تا بتوانند مدرک آیلتس را اخد کنند.

به نظر می‌رسد شگفتی‌های سال 1401 تمام شدنی نیست. همین آذر ماه بود که سازمان امور دانشجویان هزینه جدید آزادسازی مدرک را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه هزینه آزادسازی مدرک برخی از رشته‌های تحصیلی تا 6 برابر هم افزایش پیدا کرد.

حالا هم زمزمه افزایش هزینه آزمون آیلتس شروع شده و نوبت به سازمان سنجش کشور رسیده است. اما ماجرا چیست؟

آنطور که پیش از این بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت گفت سالانه حداقل 65 هزار نفر از ایران مهاجرت می‌کنند. اگرچه مقصد و هدف همه مهاجران ایرانی یکی نیست، اما داشتن مدرک آیلتس برای بسیاری از آنها الزامی است.

به گزارش برخی از رسانه‌ها این آزمون در 110 کشور برگزار می‌شود. ایران هم یکی از این کشورهاست که حالا باید منتظر اطلاعیه سازمان سنجش برای ادامه برگزاری آن ماند.

ثبت‌نام آزمون آیلتس متوقف شد

مسئول یکی از موسسات زبان‌آموزی که داوطلبان را برای آزمون آیلتس آماده می‌کنند، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «اگر افراد پیش از این برای دی و بهمن ثبت‌نام کرده باشند، می‌توانند در آزمون آیلتس شرکت کنند. در غیر این صورت ثبت‌نامی جدید صورت نمی‌گیرد.»

او ادامه می‌دهد: «فعلا و بر اساس آنچه به ما گفته‌اند ثبت‌نام جدید نخواهیم داشت. باید منتظر اعلام رسمی سازمان سنجش و جزئیات بیشتر باشیم. با توجه به قیمت دلار احتمالا هزینه آزمون آیلتس افزایش پیدا کند.»

اما هزینه جدید آزمون آیلتس چقدر است؟ او در پاسخ به این سوال می‌گوید: «در حال حاضر هزینه آیلتس حدود 6 میلیون تومان است اما اگر تعرفه‌ها تغییر کند ممکن است هزینه جدید آزمون آیلتس تا سقف 11 میلیون تومان افزایش پیدا کند.»

به عبارتی در صورت تائید رسمی سازمان سنجش کشور، هزینه جدید آیلتس 2 برابر می‌شود. یکی از موسسات زبان‌آموزی نیز در سایت خود اطلاعیه‌ای مبنی بر لغو موقت آزمون آیلتس داده است.

در همین مورد روابط عمومی سازمان سنجش به اعتمادآنلاین گفته که تا ساعاتی دیگر اطلاعیه جدید در این مورد صادر خواهد کرد. بنابراین احتمال شایعه بودن ماجرا کم است.

سفر به کشورهای همسایه برای مدرک آیلتس؟

در همین حال برخی از احتمال لغو همیشگی آزمون آیلتس در ایران می‌گویند. در همین مورد مسئول یکی از موسسات برگزارکننده ایلتس به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در صورت حذف کلی آزمون در ایران، متقاضیان باید به کشورهای دیگر مراجعه کنند.»

او ادامه می‌دهد: «در این صورت ایرانیان باید به کشورهای همسایه مانند ترکیه و ارمنستان برای گرفتن مدرک آیلتس سفر کنند. بنابراین علاوه بر هزینه گرفتن مدرک، باید برای سفر هم هزینه دیگری پرداخت کنند.»

نگاهی به قیمت بلیت‌های سفر به کشورهای دیگر نشان می‌دهد فارغ از هزینه اقامت یا هر هزینه پیش‌بینی نشده دیگری، فقط برای بلیت سفر باید حدود پنج میلیون تومان هزینه کرد. در حاضر و بر اساس اطلاعات یکی از آژانس‌های مسافربری، قیمت بلیت سفر به ترکیه از مبدا تهران، حدود چهار میلیون و 700 هزار تومان است.

البته برای سفر به ارمنستان بیش از این باید هزینه کرد. بر اساس قیمت‌های یکی از آژانس‌های مسافربری، قیمت بلیت سفر به ارمنستان از مبدا تهران در حال حاضر حدود 35 میلیون تومان است. (بلیت رفت و برگشت)

حالا باید منتظر اعلام سازمان سنجش کشور و برنامه جدید برای برگزاری این آزمون مهم ماند. در صورت لغو همیشگی آزمون آیلتس در کشور، این اقدام هم امتیاز دیگری برای کشورهای همسایه برای جذب سرمایه می‌شود.

کسب درآمد دولت یا سنگ‌اندازی برای مهاجرت؟

داشتن مدرک تنها برای مهاجرت امتیاز نیست. در داخل کشور و برای برخی از مشاغل داشتن مدرک آیلتس برای به دست آوردن یک جایگاه شغلی با درآمد مناسب امتیاز بزرگی است.

با این وجود بیشترین استفاده از مدرک آیلتس برای مهاجرت است. درست در زمانی که تب مهاجرت داغ است و کارشناسان برای افزایش میل و اقدام به مهاجرت هشدار می‌دهند، سازمان‌های دولتی به نوبت هزینه گرفتن مدارک لازم برای مهاجرت را افزایش می‌دهند.

افزایش هزینه‌های مدارک لازم برای مهاجرت دو دلیل می‌تواند داشته باشد؛ یا دولت هم از شرایط پیش آمده در حال کسب سود است یا راه‌حل کاهش مهاجرت از کشور را در سنگ‌اندازی و افزایش هزینه‌ها می‌داند.

این درحالی است که بر اساس پیمایش‌های رصدخانه مهاجرت ایران، شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور بیشترین علت تمایل و اقدام ایرانیان برای مهاجرت است.

با این حال هر روز هزینه جدیدی پیش روی مهاجرت افراد گذاشته می‌شود. نمونه بارز آن، هزینه جدید آزادسازی مدرک دانشگاهی است.

بر اساس داده‌های سالنامه مهاجرت 1401، از بهمن سال 1395 تا اواخر مهر سال 1401 بیش از 353 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور درخواست آزادسازی مدرک به سازمان دانشجویان ارائه کردند. ضمن این‌که این سازمان با 224 هزار درخواست موافقت کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام خداییش خیلی ها قصد مهاجرت ندارند ولی به این مدرک نیاز دارند. حتی این امتیاز را هم از بچه های ایرانی باید بگیرند
    این حق روا نیست

    • علی

      حالا قصد مهاجرت داشته باشند مگر‌چی میشه؟ مگر قراره توی این‌کشور همه بااین روال اشتباه زندگی‌کنند .. ما نخبه ایم نمیهوایم عمرمون اینجا تباه کنیم .. مگر نگفتید هرکس نمیخواد جمع کنه بره پس بزارید ما بریم

    • ناشناس

      متاسفانه اینان شهروندان ایران را به چشم برده و مال منقول نگاه می کنند.

  • ناشناس

    پس مايي كه يه عمر دانشگاه زبان خونديم. الان درآمدمون چهارتا شاگرد خصوصيه آيلتس هست چي به سرمون مياد

  • علی

    گفتید اگر‌کسی بااین روال زندگی درایران موافق نیس جمع کنه بره خب ماهم‌میخوایم بریم چرا باید جلومونو بگیرید