کد مطلب: ۷۱۳۶۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونمایی از کارنامه ۱۰ ساله قیمت مسکن در تهران

رونمایی از کارنامه 10 ساله قیمت مسکن در تهران

شهریور ۱۴۰۱ متوسط قیمت یک واحد مسکونی ۵۰ متری در تهران دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود. اما در سال ۱۳۹۱ (یک دهه قبل) قیمت همین واحد مسکونی ۱۹۵ میلیون تومان بود.

زهرا شهیر پارسا- به گزارش تجارت‌نیوز ، مروری بر کارنامه ۱۰ ساله مسکن نشان می‌دهد قیمت مسکن در تهران در ۱۰ سال اخیر، بیش از هزار درصد رشد کرده و حداقل ۱۱ برابر شده است. این جهش قیمت در حالی اتفاق افتاده که در همین بازه زمانی طرح مسکن مهر اجرا شده و دولت جدید هم نهضت ملی مسکن را کلید زده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران در یک دهه گذشته (سال ۱۳۹۱ تا شهریور ۱۴۰۱) حداقل ۱۰۷۹ درصد رشد کرده است.

سال ۱۳۹۱ قیمت یک واحد ۱۰۰ متری در منطقه یک تهران ۷۸۰ میلیون تومان بود. اما شهریور ۱۴۰۱، برای خرید یک واحد ۱۰۰ متری در منطقه یک حداقل باید ۹ میلیارد تومان هزینه کرد.

jadval 2 1

به منظور راحتی بیشتر خوانندگان، اعداد و ارقام بالا گرد و رند شده اند.

کمترین و بیشترین قیمت مسکن چقدر بود؟

در این بین بیشترین میزان افزایش قیمت مسکن در این بازه زمانی مربوط به منطقه ۹ و ۴ و کمترین آن مربوط به منطقه ۸ تهران است.

قیمت هر مترمربع مسکن در منطقه ۹ تهران در سال ۹۱ متری دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده که در شهریور ۱۴۰۱ به ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین در منطقه ۸ متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که اکنون به متری ۴۰ میلیون تومان رسیده است که نشان از افزایش ۳۴ میلیونی قیمت مسکن در هر متر مربع دارد.

در شهریور ۱۴۰۱ متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در کل تهران ۴۶ میلیون تومان برآورد شده است. اما در۱۰ سال قبل، متوسط قیمت مسکن در تهران تنها ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

مسکن مهر، تهدید یا فرصت؟

رشد هزار درصدی قیمت مسکن در تهران ظرف یک دهه گذشته در حالی رخ داده که در همین بازه زمانی طرح مسکن مهر اجرا شد. طرحی که گفته می‌شد مهم‌ترین هدف آن خانه‌دار کردن مستاجران و ثابت نگه داشتن قیمت مسکن در ایران بود.

اما این طرح، نه تنها نتوانست قیمت مسکن را مهار کند، بلکه با توجه به تعهدات مالی که برای بانک‌ها ایجاد کرد و با توجه به نقدینگی که به جامعه تزریق کرد، یکی از متهمان اصلی افزایش تورم در دهه ۹۰ محسوب می‌شود. تا جایی که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی در گفتگویی اعلام کرده بود که طرح مسکن مهر بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه ایجاد کرده و عامل تورم بوده است. از طرف دیگر گفته شده که در آن دوره، ۶۰ درصد از کل نقدینگی کشور به ساخت مسکن مهر اختصاص داده شد. بدون آنکه این طرح بتواند در مهار قیمت مسکن موثر باشد.

دولت سیزدهم و رویای مسکن ارزان

علی‌رغم تجربه ناموفق مسکن مهر در کنترل قیمت مسکن، دولت رئیسی از سال گذشته وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را داده و از طرح جهش مسکن رونمایی کرده است.

رئیسی با رونمایی از طرح جدید مسکن دولت خود اعلام کرده بود که «وعده مسکن باید عملی و اجرایی شود. سالی دو میلیون مسکن در کشور نیاز داریم. یا خود ما مسکن‌ها را می‌سازیم یا تسهیلات را می‌دهیم که بقیه بسازند. بافت‌های فرسوده باید بازسازی شوند. تولید مسکن با مشارکت خود مردم انجام خواهد شد.»

همراه با ادعای رئیس جمهور مبنی بر اینکه از اولین روز شروع به کارش در دولت، مسئله مسکن را کلید خواهد زد، شاخص قیمت واحدهای مسکونی حدود ۲۴ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. در این بین ناامیدی مردم از طرح مسکن دولت باعث شد نزدیک به ۵۰ درصد مردم از این طرح انصراف دهند.

اما آیا رئیسی می تواند در عمر باقی مانده دولتش بالاخره این وعده را عملی کند و اعتماد دوباره مردم نسبت به طرح مسکن را به دست بیاورد یا باید شاهد افزایش قیمت مسکن طی سال‌های آتی باشیم؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانیم من

    بااین وضع رشد قیمت مسکن. رشدبورس چی. مگراین مملکت مدیریت ندارد؟؟