کد مطلب: ۷۲۸۰۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای مذاکره محرمانه ایران و آلمان/ اروپا مشتری انرژی ایران می‌شود؟

ماجرای مذاکره محرمانه ایران و آلمان/ اروپا مشتری انرژی ایران می‌شود؟

اخیرا اخباری مبنی بر مذاکراه ایران و آلمان در زمنیه صادرات انرژی منتشر شد که بلافاصله وزیر امور خارجه طرف اروپایی آن را تکذیب کرد. اما ماجرای این مذاکرات چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا شایعاتی مبنی بر مذاکرات محرمانه میان ایران و آلمان برای تامین انرژی نفت و بنزین این کشور اروپایی مطرح شد. چندی نگذشت که وزارت امور خارجه آلمان این ادعا را تکذیب کرد و نوشت: «هیچ مذاکره یا برنامه‌ای برای خرید نفت یا گاز از ایران در دستور کار نیست.».

تکذیب این خبر از سوی مقامات آلمانی غیرمنتظره نبود. چراکه اولاً ایران هممچنان در شرایط تحریمی به سر می‌برد و حتی در فروش نفت به چین و هند هم با مشکلاتی مواجه است. در ثانی اروپایی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که به‌رغم تهدیدهای صورت‌گرفته زمستان چندانی سختی نخواهند داشت. حتی برخی داده‌ها حاکی از آن است که مخازن انرژی ژرمن‌ها پر شده است. در وهله سوم به نظر می‌رسد اگر اروپایی‌ها در تأمین گاز به دنبال جایگزینی برای روسیه باشند، ایران آخرین گزینه آن‌ها هم نباشد. به‌ویژه روابط سیاسی ایران با روسیه که مورد تحریم اروپا قرار گرفته، بیش از پیش کشور را از مبادله انرژی با قاره سبز دور می‌کند.

از سوی دیگر، کاخ سفید نیز هر روز بر شدت تحریم‌ها علیه ایران می‌افزاید. مصداق بارز این محدودیت را می‌توان به لغو صادرات انرژی ایران به لبنان نسبت داد. کشوری که بر اساس گمانه‌زنی‌ها محصولات حوزه انرژی ایران را رایگان دریافت می‌کرد. با این حساب ایران بازارهای رایگان صادرات خود را هم از دست داده است اینکه چطور قرار بود در بازار انرژی آلمان نقش آفرینی کند سوال برانگیز است!

ایران منجی آلمان می‌شود؟

آلمان ازجمله کشورهای اروپایی است که تا قبل از حمله نظامی روسیه به اوکراین حدود ۵۵ درصد انرژی گاز خود را از روسیه تامین می‌کرد. اما پس از اعمال تحریم‌ها علیه این کشور، صادرات گاز از اول سپتامبر متوقف شد.

در همین راستا زمزمه‌های بحران انرژی در اروپا شکل گرفت. دولتمردان ایران که شرایط بحران انرژی اروپا را به نفع خود می‌دیدند مدعی تامین انرژی قاره سبز شدند و حتی تهدیدهایی نظیر پیش رو بودن «زمستان سخت» را پیش کشیدند. شرایطی که می‌توانست به نوعی اهرم فشار برای به نتیجه رسیدن برجام به هم به حساب آید.

اما گویا کسری 250 میلیون‌ مترمکعبی گاز ایران و نبود زیرساخت‌ برای انتقال گاز در کوتاه‌مدت مورد نظر متولیان نبود.

مدت زیادی نگذشت که وزارت اقتصاد آلمان در بیانیه‌ای از پرشدن ذخایر گازی این کشور تا ۹۵.۱۴ درصد خبر داد. برخی منابع نروژ و آذربایجان (از طریق ترکیه) را دو کشور تامین‌‌کننده گاز اروپا معرفی می‌کنند.

آلمان با انجام اقداماتی نظیر ارائه مشوق برای کاهش مصرف شرکت‌ها و ادارات توانست از بحران انرژی عبور کند. ایران هم که قرار بود منجی کشورهای اروپایی باشد، در حال حاضر با مشکل تامین گاز برای زمستان مواجه است.

آلمان

هشدار تامین گاز برای صنایع

بر اساس گزارش کمیسیون انرژی مجلس، تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور دچار ناترازی است و زمستان سخت برای کشور پیش‌بینی می‌شود.

حتی به گفته مالک شریعتی‌نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، شاید مردم ایران مجبور به استفاده از زغال‌سنگ برای تامین گرما شوند.

این بحران صرفا دامان خانوار ایرانی را نمی‌گیرد و تامین خوراک گاز صنایع را با مشکل مواجه می‌کند.

با اعلام محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، در صورتی که مصرف گاز خانگی و تجاری کاهش نیابد تامین خوراک گاز صنایع و نیروگاه‌ها با محدودیت روبه‌رو می‌شود.

سهم ارزآوری پتروشیمی‌ها به‌عنوان یکی از صنایع فعال در ایران بیش از 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

با توجه به ضعف کشور در زمینه ارز آوری این صنایع می‌تواند اهرم کمکی به حساب آید. البته با توجه به شرایط بحران انرژی حاکم به نظر می‌رسد همین منابع محدود نیز دچار آسیب شود.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر بحران انرژی اروپا به ایران می‌رسد را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.