کد مطلب: ۷۲۴۷۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

معمای حمله به کامیون‌های سوخت رایگان/ ایران و لبنان به بن‌بست رسیدند؟

معمای حمله به کامیون‌های سوخت رایگان/ ایران و لبنان به بن‌بست رسیدند؟

بر اساس گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، آمریکا در آخرین اقدام خود صادرات سوخت رایگان ایران به لبنان را تحریم کرد. این تصمیم پس از حمله به کامیون‌های حامل سوخت به لبنان اتخاذ شد. آیا آخرین مسیر تبادلات ایران و لبنان هم به بن‌بست خورد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه الاخبار در گزارشی از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه صادرات سوخت ایران به لبنان خبر داد. این در حالی است که چندی پیش هیاتی لبنانی با چراغ سبز آمریکا برای مذاکره در زمینه صادرات رایگان سوخت راهی ایران شد.

نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان، در همین راستا گفته بود: آمریکا مشروط بر نبود ارتباط سیاسی موافقت خود را در جهت مبادله تجاری ایران و لبنان اعلام کرد. ولید فیاض نیز در گفتگو با الاخبار صادرات سوخت ایران را هبه خواند و گفت: تحریمی از سوی آمریکا متوجه لبنان نمی‌شود.

حال با اعمال تحریم‌های جدید تکلیف مذاکرات صورت گرفته میان ایران و لبنان چیست؟ آیا اعمال تحریم‌های جدید با حمله به کامیون‌های حامل سوخت به لبنان ارتباط دارد؟ و مهم‌ترین پرسش این است که چرا ایران از راه زمینی در حال سوخت‌رسانی به لبنان بود؟

صادرات سوخت

صادرات سوخت ایران تحریم شد

حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشمی ایران درباره رابطه تجاری دو کشور به تجارت‌نیوز گفت: صادرات سوخت رایگان به لبنان بیشتر در جهت دور زدن تحریم‌ها صورت می‌گرفت. هم‌اکنون با اعمال تحریم‌های فعلی صادرات رایگان هم از دست رفته تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: ایران صرفا در جهت کمک‌رسانی به لبنان اقدام به صادرات محصولات خود می‌کرد و دستاورد چشم‌گیری از این مبادلات نصیبش نمی‌شد. بنابراین اعمال تحریم‌ها بیشتر به ضرر لبنان تمام می‌شود تا ایران.

حسینی تصریح کرد: لبنان با توجه به ضعفی که در حوزه برق و سوخت دارد قاعدتا متحمل ضرر بیشتری از اعمال تحریم‌ها می‌شود. صادرات سوخت از سوی ایران با زحمت زیادی پیگیری می‌شد. بنابراین علاقه‌ای به ارسال این محصول از سوی ایران وجود ندارد. تا به امروز نیز سوخت‌رسانی ایران بیشتر جنبه حمایتی داشت.

دولت لبنان مخالف معامله با ایران

این تحلیلگر حوزه انرژی گفت: با چنین شرایطی تنها راه صادرات سوخت از سوی ایران راه‌های غیرقانونی است. ضمن آنکه باید در نظر داشت که دولت لبنان نیز در حال حاضر یک دست نیست و احزابی در دولت قدرت دارند که موافق مبادله تجاری با ایران نیستند.

حسینی درباره حمله به کامیون‌های سوخت ایران به لبنان تشریح کرد: به نظر می‌رسد صادرات این محموله حاصل توافق‌نامه‌‌ای بود که در سفر هیات لبنانی به ایران انجام شد. البته با توجه به آخرین اطلاعات قرار شد صادرات سوخت از راه دریایی صورت بگیرد. اما اینکه راه زمینی برای مبادله انتخاب و در نهایت به انفجار کامیون‌ها ختم شد سوال‌برانگیز است.

وی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر بازاری برای صادرات سوخت ایران وجود ندارد. تنها فعالیتی که در این زمینه صورت می‌گیرد صادرات بنزین و گازوئیل توسط مینی‌ریفاینرهای بخش خصوصی است.

بر اساس این گزارش بازارهای صادرات انرژی ایران روز به روز محدودتر می‌شود. تا جایی که بازار کشورهایی مانند لبنان که مبادله با آن سود چندانی هم برای کشور نداشت از دست رفته به حساب می‌آید.

تا قبل از تکثرگرایی در دولت لبنان و اعمال تحریم‌های آمریکا درباره صادرات سوخت رایگان ایران به لبنان متولیان امر مدعی بازار پررونق این کشور و دستاوردهای صادراتی آن برای ایران بودند.

اما به نظر می‌رسد یک شبه ورق برگشته است و بازارهای پررونق اقتصادی لبنان دیگر برای صادرات سوخت ایران صرفه اقتصادی ندارد. شاید بی‌میلی دولتمردان لبنان نسبت به مبادله سوخت با ایران بر تغییر مواضع این روزهای متولیان جمهوری اسلامی بی‌تاثیر نباشد.

برای مطالعه بیشتر در حوزه انرژی خبر طرح جدید بنزینی در راه است را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.