کد مطلب: ۷۲۰۹۸۶

معافیت گمرکی ماشین‌آلات کاهش یافت

معافیت گمرکی ماشین‌آلات کاهش یافت

با لغو معافیت گمرکی ماشین‌آلات ۲۵۸فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش بیش از ۳۵ میلیون دلار شده است. این رقم نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و تفاهم‌نامه بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، واحدهای تولیدی مجاز می‌توانند در صورت تایید عدم ساخت داخل از معافیت گمرکی ماشین‌آلات استفاده کرده و در حداقل زمان ممکن ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید خود را از گمرک ترخیص کنند. البته بر اساس تعهدی که متقاضی ارائه می‌کند، باید ماشین‌آلات و مواد اولیه وارداتی را در محل واحد صنعتی موضوع پروانه نصب کند.

به نقل از ایسنا، اما در بودجه امسال این معافیت لغو شد. در بند (ص) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ وزارت اقتصاد موظف شده که حقوق ورودی کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی را وصول کند.

این موضوع با انتقاداتی هم همراه بود. برای مثال عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفته بود که حذف معافیت گمرکی ماشین‌آلات ، محاسبات تولیدکنندگان را برهم زد؛ چراکه برخی تولیدکنندگان قبل از تصمیم به حذف معافیت گمرکی تجهیزات خود را خریداری کرده بودند و حالا باید یک نقدینگی جداگانه برای این هزینه تامین کنند.

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد در سال جاری فقط بخشی از مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی شده‌اند.

بر این اساس در پنج ماهه نخست امسال ۲۵۸فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش بیش از ۳۵میلیون و ۲۰۰هزار دلار صادر شده است.

این ارقام به‌لحاظ تعداد نسبت به صدور ۳۷۳فقره در مدت مشابه سال گذشته ۳۰.۸درصد کاهش داشته، اما ارزش این مجوزها نسبت به ارزش بیش از ۴۳میلیون دلاری مجوزها در پنج ماهه سال قبل ۱۹.۳درصد کاهش یافته است.

همچنین در چهار ماهه امسال ۲۲۷فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش بیش از ۳۱میلیون و ۶۰۰هزار دلار صادر شده است. براساس جزئیات آمار چهار ماه، استان مرکزی، فارس و خراسان رضوی با ۴۶، ۳۷ و ۳۷فقره بیشترین معافیت مواد اولیه را دریافت کردند و ۱۷ استان هم هیچ معافیتی دریافت نکرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.