کد مطلب: ۵۹۶۰۴۶

بالاترین تورم آمریکا در ۳۰ سال گذشته

بالاترین تورم آمریکا در ۳۰ سال گذشته

وزارت کار آمریکا روز چهارشنبه گزارش داد که تورم در بخش وسیعی از محصولات روزانه مصرف کنندگان در ماه اکتبر بیش از انتظار افزایش یافته و به بالاترین سطح خود در سی سال گذشته رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص قیمت مصرف‌کننده که سبدی از محصولات مختلف از جمله بنزین و مراقبت‌های بهداشتی تا خواروبار و هزینه اجاره خانه را در برمی‌گیرد نسبت به سال گذشته ۶.۲ درصد افزایش یافت که بیشترین میزان آن از دسامبر ۱۹۹۰ تاکنون بوده است این در حالی است که داو جونز پیش بینی کرده بود تورم به ۵.۹ درصد خواهد رسید.

شاخص قیمت مصرف کننده به صورت ماهانه افزایش ۰.۹ درصدی داشته در حالی که پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش ۰.۶ درصدی بوده است.

با حذف قیمت‌های بی ثبات مواد غذایی و انرژی، شاخص قیمت مصرف کننده هسته (core CPI) ۰.۶ درصد بود در حالی که طبق برآوردها ۰.۴ درصد افزایش می‌یافت. تورم هسته سالانه هم اگرچه انتظار می‌رفت چهار درصد باشد اما به میزان ۴.۶ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم از آگوست ۱۹۹۱ تاکنون است.

قیمت نفت کوره در طول یک ماه گذشته ۱۲.۳ درصد افزایش یافته که بخشی از افزایش ۵۹.۱ درصدی نسبت به سال گذشته است. همچنین قیمت انرژی به طور کلی در ماه اکتبر ۴.۸ درصد افزایش داشت که برای دوره دوازده ماهه ۳۰ درصد بوده است.

قیمت‌ خودروهای دست دوم هم سهم بزرگی در این رشد شاخص داشت که در یک ماهه گذشته ۲.۵ درصد و در طول دوازده ماهه ۲۶.۴ درصد افزایش داشته است. همچنین قیمت خودروهای جدید به ترتیب ۱.۴ درصد در یک ماهه و ۹.۸ درصد در دوازده ماه گذشته افزایش یافت.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، قیمت مواد غذایی نیز جهش قابل توجهی داشت که در یک ماه گذشته ۰.۹ درصد و در یک ساله ۵.۳ درصد افزایش یافته است. در گروه غذا، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ در مجموع ۱.۷ درصد در یک ماهه و ۱۱.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

این افزایش قیمت‌ها به معنای کاهش تاثیر افزایش دستمزدها در یک ماه گذشته بوده است.

همچنین در گزارشی جداگانه وزارت کار آمریکا اعلام کرد که دستمزدهای واقعی پس از تورم سپتامبر تا اکتبر ۰.۵ درصد کاهش یافته که محصول افزایش ۰.۴ درصدی میانگین درآمد ساعتی است که البته تحت تاثیر افزایش شاخص قیمت مصرف کننده قرار گرفته است.

هزینه‌های سکونت که یک سوم محاسبات شاخص قیمت مصرف کننده را به خود اختصاص می‌دهد، در یک ماه گذشته ۰.۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۵ درصد افزایش یافته است که به افزایش نگرانی‌ها مبنی بر پایداری تورم بیش از آنچه که سیاست‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند دامن زده است. بنابر گزارش‌ها این بخش بالاترین سرعت افزایش را از سپتامبر ۲۰۱۹ تاکنون به ثبت رسانده است.

این داده‌ها در حالی به ثبت رسیده که سیاست‌گذارانی همچون جروم پاول رییس فدرال رزرو و جنت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا معتقدند که فشارهای فعلی قیمت‌ها موقتی است و ناشی از پایان دوره همه‌گیری و فشارهای وابسته به آن است. این در حالی است که آنها به این باور رسیده‌اند که تاکنون تورم پایدارتر از انتظارات بوده اما شاهد بازگشت به شرایط عادی طی یک سال آینده و یا کمی بیشتر از آن خواهیم بود.

معاملات آتی بازارهای سهام به دنبال انتشار این گزارش در حالی کاهش یافت که بازده اوراق قرضه خزانه‌داری افزایش یافته است.

تشدید تورم می‌تواند باعث شود تا فدرال رزرو سریع‌تر از آنچه که اعلام کرده تشدید سیاست‌های پولی را آغاز کند. بر همین اساس بانک مرکزی اعلام کرده است که ظرف چند هفته آینده، شروع به کاهش میزان خرید اوراق قرضه ماهانه خواهد کرد، هر چند مقامات اعلام کرده‌اند که افزایش نرخ بهره در آینده همچنان قطعی نیست.

یک گزارش جداگانه در روز چهارشنبه نشان داد که مطالبات اولیه برای مزایای بیمه بیکاری به ۲۶۷ هزار مورد کاهش یافته که رکورد جدیدی در کاهش سطح این مطالبات پس از کاهش چهار هزار نفری نسبت به هفته قبل و از زمان آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون است. این در حالی است که بر اساس برآوردهای داو جونز این میزان ۲۶۹ هزار نفر پیش‌بینی شده بود.

مطالبات مستمر که یک هفته پیشتر را نشان می‌دهد با ۵۹ هزار نفر افزایش به ۲.۱۶ میلیون نفر رسیده در حالی که مجموع افرادی که منافعی ذیل همه برنامه‌ها (شامل بیمه بیکاری) دریافت می‌کنند با ۱۰۷ هزار و ۹۵ نفر کاهش به ۲.۵۶ میلیون نفر رسیده، در حالی که این میزان سال قبل به ۲۱.۷ میلیون نفر می‌رسید.

منبع: اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.