کد مطلب: ۴۸۸۰۹۳

نرخ و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث ۹۹ (+ جدول و استعلام)

نرخ و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث 99 (+ جدول و استعلام)

بیمه شخص ثالث، بیمه اجباری وسیله نقلیه است؛ بنابراین هر کس که خودرویی دارد موظف است این بیمه را تهیه کند.

همان‌طور که می‌دانید بیمه شخص ثالث ، بیمه اجباری وسیله نقلیه است؛ بنابراین هر کس که خودرویی دارد موظف است این بیمه را تهیه کند. نداشتن این بیمه عواقب مختلفی برای راننده دارد؛ از جریمه گرفته تا توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ. همچنین در صورتی که راننده‌ای که بیمه ندارد در حادثه‌ای مقصر شناخته شود باید تمام خسارت‌های ایجادشده را شخصاً پرداخت کند؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم هرگز بدون داشتن بیمه شخص ثالث از خودروی خود استفاده نکنید.

محاسبه بیمه شخص ثالث در سال 99

با توجه به اینکه دارندگان خودرو هر سال با خرید و دریافت استعلام بیمه شخص ثالث سروکار دارند بهتر است در این قسمت، روش محاسبه و عوامل مؤثر بر قیمت نهایی بیمه را بررسی کنیم.

حق بیمه پایه

خسارت‌های جانی و مالی بیمه شخص ثالث مطابق نرخ دیه جبران می‌شود؛ بنابراین هر سال بعد از این که نرخ دیه مشخص شد، بیمه مرکزی قیمت پایه بیمه شخص ثالث را تعیین می‌کند. در سال 99 دیه کامل در ماه‌های حرام (ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) 440 میلیون و در ماه‌های غیرحرام 330 میلیون تومان تعیین شده است. حال با توجه به همین میزان دیه کامل انسان در ماه حرام، سطح پوشش مالی نیز مشخص می‌شود. یک چهلم دیه کامل در ماه حرام به عنوان حداقل پوشش مالی و نصف دیه کامل نیز به عنوان حداکثر پوشش مالی در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین حداقل و حداکثر تعهد مالی بیمه در سال جاری به ترتیب 11 میلیون و 220 میلیون تومان است.

حق بیمه پایه تنها عامل مؤثر بر قیمت بیمه شخص ثالث نیست. عواملی مثل میزان تخفیف عدم خسارت، جریمه دیرکرد، کاربری خودرو، میزان پوشش مالی و مدت قرارداد بیمه بر قیمت پایه بیمه تأثیر می‌گذارد و قیمت نهایی بیمه برای هر خودرو تعیین می‌شود.

تخفیف عدم خسارت

تخفیف عدم خسارت جزء عواملی است که می‌تواند قیمت بیمه را تا حد خوبی کاهش دهد. شرکت‌های بیمه برای بیمه‌گزاری که در سال‌های قبل از بیمه خود برای دریافت خسارت استفاده نکرده باشد تخفیف در نظر می‌گیرند. میزان این تخفیف، سالانه 5 درصد است و حداکثر برای سال چهاردهم اعمال می‌شود.

IMG 20201031 091206

پوشش مالی بیمه شخص ثالث

IMG 20201031 091318

همان‌طور که می‌دانید بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش جانی و مالی دارد. پوشش جانی بیمه، خسارت‌های ناشی از فوت، نقص عضو، از کارافتادگی و هزینه‌های پزشکی را برای راننده مقصر و سایر افراد جبران می‌کند. خسارت‌های مالی واردشده به سایر افراد نیز از طریق پوشش مالی بیمه‌نامه پرداخت می‌شود. میزان پوشش مالی، حداکثر مبلغی است که در صورت بروز خسارت، شرکت بیمه موظف به پرداخت آن است. همان‌طور که گفتیم در سال جاری حداقل تعهد مالی 11 و حداکثر 220 میلیون تعیین شده است؛ بنابراین بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، سطح تعهد بیمه‌نامه را افزایش دهد تا اگر در حادثه‌ای، خسارت ایجادشده از 11 میلیون تومان بیشتر شد مجبور نباشد مازاد خسارت را از جیب پرداخت کند.

ممکن است در ابتدا فکر کنید نیازی به افزایش پوشش مالی و پرداخت حق بیمه اضافی نیست اما همان‌طور که می‌دانید قیمت ماشین و به تبع آن، قیمت لوازم و قطعات خودرو در کشور ما به صورت روزانه افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل ممکن است در یک حادثه جزئی هم مبلغ خسارت واردشده از 11 میلیون تومان بیشتر شود. با استفاده از بیمیتو که سامانه مقایسه و خرید آنلاین بیمه است می‌توانید تعهد مالی بیمه شخص ثالث را با توجه به نیاز خود افزایش دهید و ببینید هر شرکت، چه میزان پوشش‌های مالی را ارائه می‌دهد. برای مثال می‌توانید ببینید کدام شرکت‌ها، بیمه را با تعهد مالی 50 میلیون تومانی صادر می‌کنند تا بعد از مقایسه قیمت بین آن‌ها، بیمه مناسب خود را سفارش دهید.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

بیمه‌گزار به ازای هر روزی که خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث را به تأخیر بیندازد، جریمه می‌شود. مبلغ جریمه نیز با توجه به مشخصات خودرو تعیین می‌شود. بد نیست بدانید جریمه دیرکرد حداکثر برای یک سال اعمال می‌شود؛ برای مثال فرض کنید شما در 3 سال قبل این بیمه را تهیه نکرده باشید، حال در سالی که اقدام به خرید بیمه می‌کنید حق بیمه سال جدید را به اضافه حق بیمه یک سال تأخیر می‌پردازید.

در ادامه می‌توانید مبلغ روزانه جریمه را برای خودروهای سواری و بارکش مشاهده کنید.

IMG 20201031 091416

کاربری خودرو

حق بیمه شخص ثالث برای خودروهایی که ریسک بیشتری دارند، افزایش پیدا می‌کند و این موضوع با کاربری وسیله نقلیه مشخص می‌شود. به همین دلیل حق بیمه برای خودروهایی که کاربری صنعتی، آموزش رانندگی، آمبولانس، آتش‌نشانی، بارکش و آژانس دارند بیشتر است. میزان افزایش حق بیمه برای خودروهای آژانس و مسافرکش درون‌شهری 10 درصد و برای خودروهای آژانس و مسافرکش برون‌شهری 20 درصد است. خودروهای آموزش رانندگی هم موظف به پرداخت 15 درصد حق بیمه بیشتر هستند.

مدت اعتبار بیمه

در بیشتر مواقع افراد بیمه شخص ثالث را به صورت سالانه می‌خرند. اما بعضی از شرکت‌ها، بیمه را به صورت کوتاه‌مدت و حتی روز‌شمار نیز ارایه می‌دهند؛ بنابراین مدت اعتبار عامل دیگری است که بر قیمت بیمه تأثیر می‌گذارد. بد نیست بدانید به طور کلی خرید بیمه به صورت سالانه به صرفه‌تر است اما اگر قصد فروش خودروی خود را دارید می‌توانید بیمه را به صورت کوتاه‌مدت تهیه کنید.

مدل وسیله نقلیه

حق بیمه برای خودروهایی که سال ساخت آن‌ها بیشتر از 15 سال باشد به ازای هر سال، 2 درصد بیشتر می‌شود.

نرخ بیمه شخص ثالث در سال 99

IMG 20201031 091500

در این قسمت می‌توانید نرخ بیمه شخص ثالث در سال 99 را برای انواع وسایل نقلیه مشاهده کنید. همان‌طور که گفتیم این قیمت‌ها، نرخ پایه بیمه است و نرخ نهایی با توجه به سایر عوامل تعیین می‌شود.

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای خودروهای سواری

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای خودروهای کمتر از 4 سیلندر، 4 سیلندر و بیشتر از 4 سیلندر متفاوت است. همچنین در دسته خودروهایی که 4 سیلندر هستند نیز قیمت بیمه برای پیکان، پراید و سپند با سایر خودروهای 4 سیلندر فرق می‌کند.

IMG 20201031 091642

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت

بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه اجباری است با این‌ حال خیلی از دارندگان موتور خرید این بیمه را جدی نمی‌گیرند. با توجه به قیمت نسبتاً کم بیمه موتور و خطرات زیادی که موتورسواران را تهدید می‌کند تهیه این بیمه، منطقی و ضروری به نظر می‌رسد. همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید قیمت پایه بیمه موتور نیز با توجه به تعداد سیلندر آن متفاوت است.

IMG 20201031 091820

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای خودروهای بارکش

میزان ظرفیت بارگیری در تعیین حق بیمه خودروهای بارکش مؤثر است. در ادامه می‌توانید حق بیمه پایه خودروهای بارکش را با توجه به ظرفیت بارگیری هر یک مشاهده کنید.

IMG 20201031 091931

در صورتی که از خودروهای بارکش برای حمل مواد سوختنی استفاده شود 25 درصد و اگر برای حمل مواد منفجره استفاده شود 50 درصد به حق بیمه آن‌ها اضافه می‌شود.

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای خودروهای مسافرکش

به خودروهایی مثل مینی‌بوس، اتوبوس، ون و استیشن که بیشتر از 6 سرنشین دارند اتوکار گفته می‌شود. میزان حق بیمه این خودروها با توجه به ظرفیت آن‌ها تعیین می‌شود. منظور از ظرفیت خودرو، تعداد مسافران به همراه راننده و کمک‌راننده است.

IMG 20201031 092125

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای سایر وسایل نقلیه

در ادامه می‌توانید نرخ پایه بیمه برای سایر خودروهایی را که در امور مختلف به کار گرفته می‌شوند مشاهده کنید.

IMG 20201031 092246

دریافت استعلام و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث در بیمیتو

در حال حاضر می‌توانید محاسبه بیمه شخص ثالث خودروی خود را از طریق بیمیتو و به صورت آنلاین انجام دهید. در این روش لازم است اطلاعات خودرو و بیمه‌نامه قبلی خود را وارد کنید تا در گام بعد قیمت بیمه شخص ثالث ایران، پاسارگاد، پارسیان و… به شما نمایش داده شود. حال پس از مقایسه قیمت و شرایط این شرکت‌ها، می‌توانید بیمه موردنظر خود را سفارش دهید. برای مثال در سایت بیمیتو می‌توانید ببینید کدام شرکت‌ها بیمه را به صورت قسطی یا کوتاه‌مدت ارایه می‌دهند. دسترسی به این اطلاعات باعث می‌شود بهترین بیمه‌ای را که مطابق نیازتان است تهیه کنید. با خرید بیمه از بیمیتو (bimito.com) دیگر نیاز به مراجعه حضوری به نمایندگی‌های بیمه را ندارید و نسخه الکترونیکی بیمه‌نامه و در صورت تمایل نسخه کاغذی آن برایتان ارسال می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.