کد مطلب: ۷۴۳۸۷۴

ثبات اقتصادی و کاهش تورم باید در اولویت باشد

ثبات اقتصادی و کاهش تورم باید در اولویت باشد

سران سه قوه در نشست بعد از ظهر امروز شنبه که در محل دفتر رئیس جمهور برگزار شد، درخصوص مسائل اقتصادی و کاهش نرخ تورم به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ثبات اقتصادی و کاهش تورم به عنوان عاملی مهم و ضروری در نشست سران سه قوه امروز 10 دی 1401 به آن پرداخته شد.

سران قوا با بررسی امور اقتصادی کشور، بر ضرورت تقویت ثبات اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تداوم کاهش نرخ تورم تأکید کردند.

نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور امروز برگزار شد. ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در این نشست مهم‌ترین مسائل و موضوعات کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

در این جلسه «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور گزارشی از پیشرفت‌های کشور در حوزه سرمایه‌گذاری، کنترل تورم و پیشران‌های اقتصادی ارائه کرد و در ادامه روسای قوای سه‌گانه بر ضرورت تقویت ثبات اقتصادی، ادامه کاهش نرخ تورم و توسعه و تقویت سرمایه‌گذاری تأکید کردند.

رکورد شکنی نرخ تورم در ایران

تورم جهان و به تبع از آن تورم ایران، از اواسط سال 2020 یا مرداد سال 99 روند افزایشی خود را آغاز کرد. تا همین ماه که ماه پایانی سال 2022 است امیدی به مهار فوری تورم در هیچ کدام از کشورهای درگیر آن وجود ندارد. مهار تورم جهانی می‌تواند تا سال 2025 به طول بیانجامد.

تورم در سال 2022 تقریبا در تمام کشورهای جهان در حال افزایش بوده است. از طرفی تنش‌های ژئوپلتیکی در حال افزایش قیمت‌های انرژی هستند و از سوی دیگر اختلالات حوزه عرضه نیز در حال خارج کردن قیمت‌های مصرف کننده از حالت عادی است. نتیجه این که تقریبا نیمی از کشورهای جهان در حال تجربه تورم دو رقمی یا بالاتر از آن هستند.

نیروهای اقتصاد کلان جدید در حال شکل بخشیدن به اقتصاد جهانی هستند و برخی کشورها بیشتر از بقیه از این شرایط آسیب می‌بینند.

طبق جدول زیر کشورهای بی‌شماری درگیر نرخ‌های تورم بی‌سابقه هستند. حتی برخی اقتصادی با تورم سه رقمی دارند. در سطح جهان، زیمبابوه، ونزوئلاو لبنان بیشترین تورم را در میان کشورها دارند. علاوه بر این کشورها سوریه و سودان نیز نرخ تورم سه رقمی دارند. ایران در میان کشورها با بیشترین تورم در جایگاه نهم قرار دارد. سودان جنوبی با 2.5- درصد کمترین نرخ تورم را در میان کشورهای جهان دارد.

ویژوال کپ، تورم ایران را در ماه آگوست 2022 (مرداد 1401) 52.2 درصد ثبت کرده است که کشور را در میان 10 کشور اول در تورم قرار می‌دهد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.