کد مطلب: ۵۲۱۰۳۵

تجارت‌نیوز از نظرات مردمی گزارش می‌دهد:

بود و نبود FATF چه فرقی دارد؟

بود و نبود FATF چه فرقی دارد؟

اختلاف نظر بر سر تصویب دو لایحه باقی مانده از FATF همچنان ادامه دارد. درحالی که برخی معتقدند این لوایح راه دور زدن تحریم‌ها را می‌بندد بعضی دیگر پذیرش آن را برای ارتباط مالی با جهان اجتناب ناپذیر می‌دانند. در این میان اما آیا صدای مردم هم شنیده می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، موضوعی که روزی تصور می‌شد از ابتدا تا انتهای آن به مسائل تخصصی و سرنوشت تجارت ایران با جهان مرتبط است، این روزها بیشتر از همیشه سیاسی تلقی می‌شود و ماه‌هاست به صحنه کشمکش گروه‌های مختلف کارشناسان و مقامات تبدیل شده است.

برای تصمیم‌گیری در مورد FATF، مخالفان و موافقان ۲ لایحه پیشنهادی گروه ویژه اقدام مالی به اظهار نظرهای مختلف در مورد معایب و مزایای این لایحه پرداخته‌اند.

درحالی که برخی معتقدند پذیرش الزامات FATF آب باریکه دور زدن تحریم‌ها را قطع می‌کند برخی دیگر آن را شریان اصلی ارتباط مالی با جهان می‌دانند و باور دارند باقی ماندن در لیست سیاه موجب می‌شود حتی در صورت لغو تحریم‌ها مشکلات اقتصاد همچنان پابرجا بماند.

اما فقط کارشناسان و مسئولان نیستند، ماجرای FATF تا محافل کوچک‌تر و حتی گفتگوی مردم کوچه و بازار هم بسط پیدا کرده است. مخاطبان تجارت‌نیوز نیز درباره تصویب یا عدم تصویب این لوایح نظرات ضدونقیضی دارند که در زیر تعدادی را می‌خوانید:

راه تعامل با جهان باز می‌شود؟

« تصویب نکردن fatf یعنی قطع رابطه دوباره با دنیا و پولشویی. تصویب fatf هم یعنی گردش پول و ارتباط با بانک‌های جهانی، اقتصادی قوی و جلوگیری از فساد. آقایان چرا کار امروز را به فردا می‌سپارید؟ چطور راضی میشوید این ملت در بدبختی به سر ببرند؟ »

« مسولان مثل ما مردم عادی نوبت روغن ندیدن که. یا مرغ و تخم مرغ منجمد نخوردن تا ببینن مردم چی می‌کشن؟ به جای مردم نظرندید»

« آقایان اگه fatfبرای ملت ضرر داره این ضرر را می پذیریم تا باشه از این ضررها نترسید تصویب کنید شجاع باشید»

« برجام چه گلی به سر ملت زد که حالا fatf بزنه، تصویب fatf یعنی جواب مثبت به خود تحریمی. دولت حاضر نیست تضمین دهد که با تصویب fatf مشکلات اقتصادی حل می شود. با تصویبش از چاله به چاه می افتیم»

«به نظر من یا باید نظرسنجی از ملت بذارن یا مخالفان fatf را درصدا وسیما با چند موافق در دولت وخارج از دولت روبرو کنند.»

« تصویب fatf باعث می‌شود همین کورسوی دور زدن تحریم‌ها هم از بین برود و وضع مملکت صد برابر بدتر شود»

« با یه مثال کوچیک fatf رو روشن میکنم براتون. اگه تو تهران باشی و کالایی از کرج بخری پولش رو جرأت میکنی با چمدون بفرستی؟ پس چطور تاجر می‌تونه میلیاردها پول رو با چمدون ببره تا کالا وارد کنه؟ پس مجبوره دوبرابر یا چهار برابر قیمت هزینه کنه تا واردش کنه و هزینه اضافی رو از مردم بگیره. تو دنیای مدرن کسی پول دستش نمیگیره بره معامله، پس لزوم تصویب این لایحه مشخصه، منتهی کسانی که فکر اهدافی هستن از تصویبش سر باز می‌زنند.»

« FATF راه تعامل با جهان را باز می‌کند، ایا مومنی هست که از این همه ظلم درحق ملت راضی باشد? به جز یک مشت کاسبان تحریم که نونشون تو تصویب نشدن است، اقتصاد ما گره خورده به دلار، تصویب باعث ارز آوری می‌شود»

« به نظر می‌رسه با توجه به اینکه ما به دلیل تحریم مبادله‌ای با بانک جهانی نداریم تنها سودfatf پیدا کردن راههای دور زدن تحریم‌ها توسط تحریم کنندگان و جلوگیری از آن باشد»

« اف ای تی اف باید تصویب بشه. نیاز مردم و کشور است»

« مخالفان fatf هم دلایل خودشان دارند و هنوز توسط دولت قانع نشده‌اند هر دو طرف دغدغه هایی دارند باید واقع بینانه رفتار کرد. به نظرم هم سیاسیون باید نظر بدهند هم اقتصادی‌ها و هم دست اندرکاران امنیت کشور»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تصویب نکردن این طرح یعنی تورم ۶٠ درصدی. یعنی هزینه ۴ برابری کالا بخاطر عدم امکان تواتر مستقیم پول با طرف های خارجی رو مردم باید بدهند.
    یعنی کالایی که ١٠٠٠ تومن هست رو ما مجبوریم از بازار سیاه به قیمت ۴٠٠٠ تومن بخریم و این اختلاف رو فقط مردم باید بپردازن. وسلام.
    اگه تصویب بشه دیگه نمیتونن به ملت های اسلامی عربی کمک مالی کنن…..

  • سیروس سنجاق

    تفکر:FATF رو تصویب کنن ، تا یه مدتی کمی از بارمون سبکتر بشه
    اگه دیدیم به ضررمونه خارج میشیم ازش

  • ناشناس

    هیچ فرقی به حال مردم عادی ندارد. مسئله یک چیز دیگریست

  • امیر محمد

    مخالفان تصویب FATF کسانی هستند که به مردم اهمیت نمیدهند و نان و خاویار خودشان را میخورند و تعدادی نیز سود های نجومی شان کم میشود و نمیگذارند تصویب شود دنیا دنیای تعامل هست مگر ما در عصر ارابه زندگی میکنیم

  • َArman

    ای بابا عجب وضعیه 😐

  • ناشناس

    عدم تصویب لوایح fatf یعنی چوب لای چرخ اقتصاد مملکت بزاریم. مردم نباید به تندروها رای بدن چون تندروها به قدرت بیان با دنیا سر جنگ دارند و آمریکاستیزی میکنن بدبختمون می کنند.

  • ناشناس

    حتی رئیس کل بانک مرکزی هم میگه باید تصویب بشه.

  • یک بدبخت

    خانم نویسنده ، خوشگل مینوسی