کد مطلب: ۵۳۶۸۹۲

نکات حقوقی در خصوص برند و علامت تجاری

نکات حقوقی در خصوص برند و علامت تجاری

علامت تجاری یک نماد یا نشانی است که متمایز کننده یک شرکت یا یک نهاد از نهاد دیگر است و با برند تجاری کاملا دارای تفاوت است.

می‌توان گفت عمده دعوایی که بین تجار در خصوص هویت و محصولشان در بین می‌باشد، بحث برند تجاری و علامت تجاری است. برند تجاری اصطلاحی است رایج بین تجار که در فعالیت‌های تجاری خویش برای تمایز کالای خویش از دیگران و کسب شهرت از آن می‌نمایند. اما جالب است بدانید در قانون ایران چیزی تحت این عنوان وجود نداشته و این یک اشتباه رایج بین مردم می‌باشد و آن چیزی که در قانون ما در خصوص آن بحث شده است صرفا علامت تجاری می‌باشد. در ادامه وکیل متخصص در زمینه مالکیت فکری این امر را برای شما عزیزان تشریح می‌نماید.

برند تجاری چیست؟

نشان یا علامت انحصاری که متعلق به یک شرکت خاصی بوده و نشان دهنده خدمات و محصولات شرکت مورد نظر باشد. در واقع فرآیند خرید محصول خاصی را از سوی مشتری فراهم می‌آورد، چرا که ممکن است محصول مورد نظر از سوی شرکت‌های مختلفی تولید شود اما مشتری به جهت اعتمادی که به این برند دارد ترجیح می‌دهد محصول مورد نظر خود را از این شرکت خاص تهیه نماید.

علامت تجاری چیست؟

ماده ۳۰ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، علامت تجاری را این‌گونه تعریف نموده است:

"علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد"

همانطور که از تعریف علامت تجاری پیداست، علامت تجاری یک نماد یا نشانی است که متمایز کننده یک شرکت یا یک نهاد از نهاد دیگر است و با برند تجاری کاملا دارای تفاوت است.

IMG 20210505 104234

آیا برند تجاری در ایران قابل ثبت است؟

این امر به دلیل تاثیر بسیاری که در جذب مشتری و فرآیند فروش محصول دارد در اکثر کشورهای دنیا مورد حمایت قرار گرفته و گواهینامه‌های مربوط به آن نیز برای درخواست کنندگان صادر می‌گردد. اما در قوانین ایران تعریف نشده است و به همین دلیل اداره ثبت مالکیت صنعتی گواهینامه‌ای در این خصوص صادر نمی‌نماید.

آیا وکیل متخصص در این زمینه در ایران داریم؟

همانطور که پیش‌تر بیان شد این موضوع در قوانین ایران تعریف نشده است و به همین دلیل قوانین و مقررات مرتبط با این امر نیز وجود ندارد تا وکلای فعال در حوزه مالکیت فکری به سراغ فعالیت در این رشته خاص بروند. اما با توجه به اینکه عموما این عناوین تحت عنوان علامت تجاری به ثبت می‌رسد، وکیل متخصص در زمینه علامت تجاری و سایر رشته‌های مالکیت فکری مانند اختراع و طرح صنعتی می‌تواند به شما برای رسیدن به نتیجه دلخواه کمک شایانی کند.

تفاوت علامت تجاری با برند چیست؟

علامت تجاری همانگونه که از نامش پیداست بیانگر و نشان دهنده یک علامت یا نشانی است که معرف و یا به نوعی سمبل یک شرکت و یا نهاد تجاری می‌باشد به عنوان مثال علامت تجاری شرکت بنز یک دایره با سه خط در میان آن می‌باشد اما برند بنز در واقع نامی است که مصرف کنندگان به استناد آن و به اعتبار آن اقدام به خرید محصول شرکت مورد نظر می‌نمایند.

نکته: به دلیل اینکه قانون کشور ما برند تجاری را به رسمیت نشناخته است، عموما افراد برای محفوظ نگه داشتن اعتبار برند خود، برند مورد نظر را تحت عنوان علامت تجاری ثبت می‌نمایند.

اگر از علامت تجاری سوءاستفاده شود قابل پیگیری است؟

دارنده گواهینامه ثبت علامت تجاری می‌تواند با در دست داشتن این سند علیه هر فردی که اقدام به سوءاستفاده از این علامت کرده است، طرح دعوای حقوقی و یا کیفری نماید. دعوای حقوقی موجب منع استفاده فرد مورد نظر و جبران خسارت دارنده گواهینامه می‌گردد و دعوای کیفری علاوه بر این موارد موجب مجازات فرد مورد نظر نیز می‌گردد.

IMG 20210505 104301

دادگاه صالح برای رسیدگی به این دعاوی کجاست؟

اگر همانطور که پیش‌تر گفته شد، تحت عنوان علامت تجاری یا نام تجاری به ثبت برسد، دارای دو نهاد حقوقی برای طرح دعوا می‌باشد که شامل دادگاه‌های کیفری و حقوقی می‌باشد. لازم به ذکر است که تمامی دعاوی در خصوص مالکیت فکری در دادگاه‌های تهران مورد رسیدگی قرار گرفته و شهرستان‌ها به دلیل اینکه فاقد قضات متخصص در این زمینه می‌باشند، دادگاهی برای رسیدگی به این امر نیز ندارند. دعاوی کیفری در این خصوص در دادسرای ناحیه ۲۶ و در ادامه در دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدوسی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و دادگاه حقوقی رسیدگی کننده به این دعاوی نیز شعبه سوم مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران می‌باشد.

موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا

موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا در تهران ا قطعا تخصصی‌ترین مجموعه‌ای است که شما می‌توانید برای طرح دعوا در زمینه مالکیت فکری از خدمات آن استفاده نمایید چرا که سیاست اصلی موسسه ما در ارائه خدمات به صورت تخصصی آن هم از سوی وکیل پایه یک دادگستری می‌باشد لذا با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم که تمامی افرادی که در کادر موسسه ما فعالیت می‌نمایند از وکلای پایه یک کانون وکلا بوده و این خود می‌تواند مهر تاییدی باشد بر اعتبار ما.

برای طرح دعوا در خصوص سوءاستفاده از علامت تجاری، طرح صنعتی و یا اختراع ثبت شده شما یا دفاع در مقابل این دعاوی و سایر مسائل حقوقی که با در این زمینه با آن روبرو خواهید بود با ما تماس بگیرید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.