کد مطلب: ۳۷۸۰۷۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

هشدار نسبت به کاهش تولید مواد غذایی در نیمه نخست امسال

هشدار نسبت به کاهش تولید مواد غذایی در نیمه نخست امسال

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: صنایع غذایی و تبدیلی وضعیت بحرانی دارند. درباره آینده این دو صنعت باید منتظر کاهش حجم تولید و افزایش بیکاری در جامعه باشیم؛ چرا که در نیمه نخست سال 98 با کاهش تولید مواد غذایی رو به رو خواهیم شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره وضعیت تولید صنایع غذایی به تجارت‌نیوز گفت: در سال 97 تولید صنایع غذایی به شدت تحت فشار قرار گرفت. ناکارآمدی بازرگانی خارجی یکی از دلایلی بود که صنایع کشور را با برخی بحران‌های جدید رو به رو کرد؛ چرا که در فصل تابستان و پاییز مجوز صادرات برخی محصولات خام کشاورزی صادر شد. به عنوان مثال صادرات سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی باعث شد که قیمت محصولات صنایع تبدیلی همچون رب گوجه فرنگی با افزایش قیمت چشم‌گیری مواجه شود.

حسن فروزان‌فرد افزود: پیگیری‌های اتاق بازرگانی تهران وسندیکاها باعث شد که دولتی‌ها برای توقف صادرات محصولات کشاورزی دیر تصمیم بگیرند. همین اقدامات ناثواب توانمندی توسعه محصولات صادراتی را کاهش داد.

او اظهار کرد: در سه ماه تابستان و دو ماه پاییز ظرفیت نقدینگی بنگاه‌های کوچک و متوسط صنایع تبدیلی به شدت فروکش کرد؛ این درحالی است که این بنگاه‌ها برای ادامه فعالیت‌شان به سه برابر نقدینگی احتیاج دارند. همچنین قیمت برخی کالاها همانند گوجه فرنگی به چهار برابر افزایش یافت و همین عوامل منجر به آن شد که با کمبود تولید رو به رو شویم.

فروزان‌فرد درباره آینده صنایع غذایی گفت: صنایع غذایی و تبدیلی وضعیت بحرانی دارند. صنایع تبدیلی از ابتدا هم حاشیه سود ناچیزی داشتند. درباره آینده این دو صنعت باید منتظر کاهش حجم تولید و افزایش بیکاری در جامعه باشیم؛ چرا که در نیمه نخست سال 98 با کاهش تولید مواد غذایی رو به رو خواهیم شد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در نیمه نخست امسال با بحران کمبود مواد غذایی رو به رو هستیم یا خیر؟ اظهار کرد: در ماه‌های آینده با کمبود مواد غذایی رو به رو نیستیم اما به تدریج قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد که علت کاهش تولید، مصرف کم محصولات است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.