کد مطلب: ۳۴۷۲۵۵

هفته پرنوسان بازار سرمایه

هفته پرنوسان بازار سرمایه

بورس اوراق بهادار تهران، هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر کمبود نقدینگی و بازگشت نگرانی‌های سیاسی با کاهش ۶/ ۱ درصدی شاخص کل مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته گذشته معامله‌گران به‌رغم دریافت خبرهای خوب از گزارش‌هایی ۹ماهه و همچنین بهبود شرایط بازارهای جهانی به ویژه تثبیت قیمت نفت در ورای مرز ۶۰دلار برای هر بشکه برنت شاهد افت سنگین شاخص کل و عرضه‌های سنگین بودند.

هر چند به وضوح دلایل این افت در آستانه بهمن ماه برای بازار سرمایه روشن نبوده است اما کمبود نقدینگی و همچنین بازگشت نگرانی‌های سیاسی ناشی از ابهامات و عدم قطعیت در خصوص سرنوشت لوایح FATF و برجام موجب سردرگمی و نگرانی در مورد آینده تحولات شد. در بازار روز چهارشنبه شاخص کل بورس با افزایش ۱۳۵ واحدی (معادل ۰۸/ ۰ درصد) به رقم ۱۶۲ هزار و ۹۴۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌‌وزن نیز با افزایش ۳۲۵ واحدی (معادل ۱/ ۱ درصد) عدد ۲۹هزار و ۳۱۱ واحد را به نمایش گذاشت.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد عرضه اولیه تامین سرمایه لوتوس پارسیان بودند. لوتوس دومین شرکت تامین سرمایه‌ای است که سهام آن در بازار عرضه شده و روز چهارشنبه توانست رکورد تعداد خریداران را در عرضه اولیه بشکند. به این ترتیب ۳۶۰ هزار و ۸۱ سهامدار شامل ۳۵۹ هزار و ۸۶ حقیقی و ۹۹۵ حقوقی هر یک موفق به خرید ۱۴۳۹سهم لوتوس به قیمت ۲۰۵تومان شدند.

پیش از این بیشترین تعداد خریداران متعلق به سنگ آهن گهر زمین با ۳۱۰هزار خریدار بود.در این روز همچنین در حالی که سهم خرد پارس سرام در حال معامله در نرخ بالای ۱۳هزار ریال بود، ۲۸/ ۸۵ درصد از سهام شرکت پارس سرام از طرف شرکت سرمایه‌گذاری فراست تدبیر و به وکالت از شرکت تولید سولفور سدیم ایران به‌طور یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم ۸۸۱ تومان واگذار شد.

در مهم ترین تحولات پیش روی بازار بحث نتایج لوایح FATF و ارتباط آن با همکاری تهران اروپا قرار دارد. در مهم ترین تحولات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تقدیم نامه برخی از وزیران به رهبر معظم انقلاب درباره لوایح مرتبط با FATF را تایید کرد و گفت: مفاد این نامه تقاضا از ایشان برای تسریع در رسیدگی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

همچنین در انتهای هفته اعلام شد لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فرا ملی، موسوم به «پالرمو» که به علت اختلاف نظر مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است، در ۲ کمیسیون سیاسی- دفاعی- امنیتی و حقوقی- قضایی این مجمع، بررسی و هر ۲ کمیسیون، این لایحه را خلاف مصلحت کشور برشمردند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز شنبه ششم بهمن در نشستی فوق‌العاده به‌منظور اعلام نظر درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو تشکیل جلسه خواهد داد. در همین حال رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را برای اجرا ابلاغ کرد.در بازار روز چهارشنبه اعلام شد در قرارداد ۱۰ طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت بین شرکت ملی نفت ایران و ۱۰ شرکت که با هدف حفظ و افزایش میزان تولید از میادین نفتی امضا شد، شرکت‌های صدرا و مپنا نیز مشارکت خواهند داشت. به این ترتیب در این قرارداد یک میلیارد دلاری، شرکت بورسی مپنا و سهامدار حقوقی شرکت فرابورسی صدرا نیز (پتروگوهر فراساحل کیش) حضور دارند.

در این رابطه رضا دهقان معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت گفت: این قراردادها بخشی از ۳۳ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۶ میلیارد دلاری و با زمان اجرای ۳ ساله است. ارزش این ۱۰ قرارداد حدود یک میلیارد دلار بوده که از طریق سهم ۸۰ درصدی وزارت نفت و ۲۰ درصدی آورده پیمانکاران تامین خواهد شد. وی ادامه داد: هفته آینده هم هزار میلیارد تومان اوراق منفعت برای تامین مالی این پروژه‌ها عرضه خواهد شد. دو هزار میلیارد تومان نیز از این اوراق تا پایان سال منتشر می‌شود.در همین حال شرکت مپنا درباره مالکیت ۲۲/ ۷۲ درصد سهام آلومینیوم المهدی و ۱۰۰ درصدی طرح هرمزال توضیحی کوتاه داد و با توقف نماد روبه‌رو‌ شد.

در این شفاف‌سازی آمده است طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی به دلیل عدم ایفای برخی تعهدات از سوی خریدار قبلی سهام شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال (شرکت فروآلیاژ گنو) و حال شدن دین مشارالیه، اقدام به انتشار فراخوان درخصوص جایگزینی خریدار قبلی شد و پس از بررسی پیشنهادهای رسیده، قرارداد جایگزین با مپنا منعقد شد.در گروه تجهیزات بانک مسکن فروش بلوک مدیریتی ۶/ ۶۴ درصدی مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن بالاس را آگهی کرده است. این عرضه روز ششم اسفند ماه به ارزش پایه ۸۷ میلیارد تومان و به‌صورت نقد انجام می‌شود.

در گروه دارویی زمان افزایش سرمایه ۷۰۰ درصدی شرکت بورسی داروسازی زاگرس فارمد پارس از محل تجدید ارزیابی دارایی مشخص شد. به این ترتیب، سهامداران «ددام» ساعت ۱۰ صبح دوشنبه ۱۵ بهمن در محل شرکت کارخانجات داروپخش واقع در کیلومتر ۱۸ جاده مخصوص کرج حضور یافته تا در مورد افزایش سرمایه از ۶/ ۱۰ به ۹/ ۸۴ میلیارد تومان تصمیم‌گیری کنند.

در گروه خودرویی بحث‌ها در مورد برکناری زود‌هنگام مدیرعامل سایپا با مصاحبه سروش مدیرعامل سابق این شرکت به اوج رسیده است. سروش مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا گفت: بنده با ۳ ماه حضور در سایپا مسئول وضعیت خودروسازی ایران نیستم و باید کسانی که ۴۰ سال در این صنعت حضور داشته‌ و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند، جواب دهند.

محمدرضا سروش در این مصاحبه گفت: استعفا نداده‌ام، بنده برکنار شدم و تصمیم را هم در وزارتخانه گرفتند و ارجاع مساله به هیات‌مدیره سایپا فرافکنی و با هدف فرار از مسئولیت طرح شد. مساله افزایش قیمت‌ها مصوبه‌ای است که رحمانی امضای چندین وزیر را برای اجرای آن گرفته است بهانه کار شد. موضوع افزایش قیمت خودرو که خواسته خود وزیر است یک بازی‌ سیاسی پیچیده است. با سرکوب قیمتی، سایپا ماهانه هزار میلیارد تومان زیان می‌دهد و در ۱۰ ماه اخیر ۱۰ هزار میلیارد تومان از جیب ایران‌خودرو و سایپا به نام مردم به جیب دلالان و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به جیب ۶۵۰ هزار نفر رفته است. کدام عقل سلیمی از این وضعیت دفاع می‌کند؟

در گروه ساختمانی عمران شاهد اعلام کرد فروش شش دانگ ۱۵۰ قطعه زمین شهرک ناز (۲ دانگ سهم شرکت عمران و توسعه شاهد و ۴ دانگ سهم شرکت شاهد) انجام شده است و انعقاد تفاهم‌نامه واگذاری و فروش ۱۵۰ قطعه زمین به‌صورت مرحله‌ای در مدت ۱۸ ماه در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ صورت می‌گیرد. لازم به توضیح است که مبایعه‌نامه فروش پس از دریافت وجوه نقد طی چند مرحله مورد توافق و طی مدت ۱۸ ماه پس از وصول مبلغ مورد تفاهم تنظیم و سود مربوطه طبق استاندارد حسابداری شناسایی می‌شود. بهای تمام شده این زمین ۷۵ میلیارد ریال و ارزش فروش آن ۵۰۵ میلیارد ریال است.

در گروه سلولزی معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد برگزاری مجمع کاغذ پارس بودند که در این مجمع سهامداران با تقسیم سود ۱۰۰ریالی مواجه شدند. از موضوعات مطرح شده در این مجمع مطالعه برای افزایش ظرفیت خمیر کاغذ از ۴۵ هزار تن به ۶۵ هزار تن بود. همچنین اعلام شد دستگاه‌های شرکت پارس طبیعت سلولز آماده است، ولی هنوز به کشور حمل نشده و در صورت ورود به کشور آماده‌ فعالیت خواهد بود. این شرکت همچنین اعلام کرد در مزایده خرید شرکت حریر شرکت خواهند کرد و سعی بر خرید آن دارند.

در مجموع بازار چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل با رشد ۱۳۵واحدی کارنامه نهایی بازار را در هفته گذشته به زیان ۶/ ۱ درصدی محدود کرد. بازدهی معامله‌گران از ابتدای سال تا کنون به ۶۹درصد بالغ شده است. ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) نیز در روز چهارشنبه در بورس به ۵۱۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۴۹میلیارد تومان بالغ شد. با این نتیجه در کل هفته ارزش معاملات با کاهشی ۲۶درصدی به رقم ۲هزار و ۷۷۰میلیارد تومان برآورد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.