کد مطلب: ۳۳۶۹۲۶

همه آنچه درباره «زکشت» باید بدانید / این سهم بورسی چه چشم‌اندازی دارد؟

همه آنچه درباره «زکشت» باید بدانید / این سهم بورسی چه چشم‌اندازی دارد؟

تعداد 252 هزار و 201 نفر در عرضه اولیه زکشت شرکت کردند و به هر کد (نفر) حدود 80 سهم در قیمت 3150 ریال سقف قیمت تعلق گرفت، این سهم چه چشم‌اندازی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از ابتدای امسال تاکنون عرضه اولیه سهام شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان کیش، پتروشیمی غدیر، کشاورزی و دامپروی بینالود، پتروشیمی پارس، کشت و دام قیام اصفهان، عطرین‌نخ قم، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، داروسازی اوه‌سینا، کشت و صنعت و دامپروری پارس، پتروشیمی بصیر، سنگ آهن گهرزمین، مادیرا و کشاورزی مکانیزه اصفهان انجام ‌شده است و طبق برنامه باید تا پایان سال فروشگاه افق کوروش، تامین سرمایه نوین، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی نوری، پتروشیمی آریاساسول، توسعه برق گیلان، ایمن خودرو شرق، مجتمع کشت و صنعت خرمدره در برنامه عرضه اولیه قرار بگیرد.

در هفتم آذرم اه سال ۹۶ شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت در بازار دوم فرابورس ایران پذیرش و در روز چهارشنبه (21 آذرماه 97) 10 درصد از سهام این شرکت یعنی به تعداد 20 میلیون سهم برای اولين بار پس از پذيرش در بازار دوم فرابورس ايران در نماد (زكشت1) و نمونیک IKAZ1 به روش ثبت سفارش عرضه شد.

در روز چهارشنبه تعداد 252 هزار و 201 نفر در عرضه اولیه زکشت شرکت کردند و به هر کد (نفر) حدود 80 سهم در قیمت 3150 ریال سقف قیمت تعلق گرفت. تا امروز مقدار کمی عرضه اولیه زکشت مورد معامله قرار گرفته و طبق آخرین آمار و ارقام در جریان معاملاتی روز شنبه بازار سرمایه در هفته جاری، قیمت سهام زکشت به 421 تومان رسیده است.

معرفی شرکت از نگاه مدیران

دارایی‌های عمده شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت شامل زمین، دام، سیستم پیشرفته شیردوش، کارخانه خوراک دام، ماشین‌آلات خوراک‌دهی، تصفیه‌خانه فاضلاب، دستگاه آب‌شیرین‌کن و چاه آب است.

در حال حاضر شرکت دارای یک حلقه چاه آب به عمق 110 متر، قطر لوله جدار 10 اینچ، قطر لوله آبده 2 اینچ و میزان بهره‌برداری به ظرفیت 75 مترمکعب در شبانه‌روز است که به منظور تامین آب شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین فعالیت اصلی شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت بر اساس ماده 2 اساسنامه شامل احداث و اجرای فعاليت‌های دامپروری و كشاورزی اعم از گاوداری، مرغداری، زنبورداری، پرورش ماهی، كرم ابريشم و همچنین كاشت، داشت و برداشت مكانيزه محصولات كشاورزی است.

این شرکت در سال ۱۳۶۶ با سرمایه‌گذاری شرکت نقش جهان به ثبت رسیده است و سرمایه «زکشت» در تیرماه سال ۹۶ از محل مطالبات حال شده سهام‌داران از ۱۰۰ میلیارد ریال به ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته و سهام‌داران عمده آن نیز موسسه خیریه علی و حسین همدانیان با دارا بودن 96 درصد از کل سهام این شرکت هستند که 10 درصد از میزان سهام خود را عرضه اولیه کردند.

دستاوردهای شرکت

تا امروز «زکشت» توانسته سطح آبیاری بارانی را تا 163 هکتار تا سال 96 افزایش دهد. شرکت‌های تراز اول لبنی کشور همچون کاله آمل، دومینو و پگاه را با ارتقای کیفیت شیر تولیدی جذب کند. همچنین گواهی بین‌المللی اصلاح نژاد دام از شرکت ABS آمریکا و عناوین گاودار صنعتی نمونه استان و بهترین تولیدکننده شیر تصحیح‌شده را نیز در سا‌ل‌های 1387، 1393، 1394 و 1395 به دست آورد.

بازار اصلی محصولات این شرکت داخلی است، به‌عبارتی شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت با تولید سالیانه 17 هزار تن شیر، حدود 1.5 درصد از بازار شیر صنعتی تولیدشده در استان اصفهان را پوشش می‌دهد و به‌نوبه خود یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولید شیر استان را در اختیار دارد.

هم‌اکنون میانگین تولید شیر روزانه شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت 50 تن است. این شرکت از ابتدای سال تا پایان شهریورماه امسال حدود 8913 تن شیر تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد رشد داشته است.

همچنین تعداد کل گله این شرکت تا پایان شهریورماه امسال تعداد 2957 راس بوده که از این تعداد 1403 راس آن دام مولد هستند.

میزان فروش شیر این شرکت از ابتدای امسال تا پایان تابستان 97 حدود 8757 تن و میزان فروش گوساله نر به تعداد 291 راس بوده است که این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 3 و 46 درصدی روبه‌رو شده‌اند. به گفته مدیران این شرکت، افزایش 46 درصدی در فروش گوساله نر در این مدت زمان نتیجه تغییر سیاست شرکت در سن فروش گوساله نر به سه‌ماهگی است.

وضعیت ترازنامه و دارایی‌های شرکت

دارایی‌های زیستی مولد و دارایی‌های ثابت مشهود شرکت در تاریخ 31 شهریور امسال به ترتیب 13 و 4 درصد نسبت به تاریخ 29 اسفند سال 1396 رشد داشته است.

همچنین سود خالص این شرکت در شش‌ماهه 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 20 درصدی داشته و این سود بدون در نظر گرفتن سود فروش سهام شرکت سیمان اصفهان به مبلغ 18.8 میلیون ریال است.

سود عملیاتی هر کیلوگرم شیر تولیدی شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت رقم 3910 ریال و بالاتر از برخی شرکت‌های هم‌گروه خود است که این موضوع در نتیجه مزیت شرکت در قیمت تمام‌شده کمتر تولید شیر و نرخ فروش بیشتر این محصول است.

نرخ فروش شیر این شرکت در مردادماه امسال به ۱۵۷۰ تومان رسیده بود که در حال حاضر به نرخ پایه ۲۰۰۰ تومان تحویل درب کارخانه افزایش یافته است.

طبق گفته مدیران، این شرکت در نظر دارد سطح گله را تا سقف 1500 راس مولد افزایش دهد و رشد طبیعی تا جایی دیده شده است که با کمترین هزینه می‌توان تا سقف 1500 راس گله مولد را ایجاد کرد.

همچنین با اخذ موافقت اصولی از نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای تاسیس یک واحد پرورش تلیسه به ظرفیت 1000 راس، اقدامات لازم به منظور اخذ مجوزهای مورد نیاز و دریافت پروانه بهره‌برداری در حال پیگیری است و شرکت در نظر دارد از طریق طرح آبیاری بارانی و نواری و جایگزینی ارقام مرغوب‌تر سطح زیر کشت محصولات خود را افزایش دهد.

نقاط قوت و ضعف شرکت

نقاط قوت «زکشت» عبارت است از رتبه نخست تولید شیر در استان اصفهان، دارا بودن حاشیه سود بالا نسبت به برخی رقبا، استفاده از گزارشگری ارزش منصفانه و به‌روز بودن دارایی‌ها و نیز پایین بودن هزینه حمل به علت جایگاه جغرافیایی اصفهان.

همچنین تهدیدهای پیش روی این شرکت مواردی همچون تاثیر نوسانات نرخ ارز در بهای خرید مواد اولیه، بهای تمام‌شده پایین در کشورهای همسایه به علت پایین بودن نرخ علوفه و در نتیجه عدم صرفه اقتصادی صادرات، بالا بودن قیمت لبنیات در مقابل پایین بودن قیمت میوه و سبزیجات در ایران و در نتیجه سرانه پایین مصرف لبنیات در ایران و آسیب‌پذیری بالای دام در برابر کمبود تغذیه، بیماری‌های دامی و کم‌آبی است.

دلیل استقبال کم از زکشت

مازیار فتحی؛ کارشناس و تحلیلگر بنیادی بازار سرمایه در یک فایل صوتی اطلاعات مالی «زکشت» که عرضه اولیه آن برگزار شد را تشریح کرده است که در پی می‌آید.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در عرضه اولیه زکشت تعداد کمتری نسبت به عرضه اولیه‌های گذشته شرکت کردند که دلیل این استقبال کمتر آن بود که تنها 80 کد به قیمت 315 تومان به هر نفر می‌رسید که آنچنان خرید این سهام برای برخی سرمایه‌گذاران ارزش مالی نداشت.

وی ادامه داد: محصولات اصلی این شرکت شیر، گوساله نر و محصولات زراعی است. میزان فروش این شرکت در سال گذشته 29 میلیارد تومان بوده که در شش ماهه نخست امسال 16 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است. این شرکت در نیمه نخست امسال 20 درصد رشد فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. میزان فروش شرکت از اول سال تا آخر آبان ماه به 23 میلیارد تومان رسیده است.

فتحی مطرح کرد: ای‌پی‌اس این شرکت در سال گذشته 39 تومان بوده که این شرکت در شش ماهه نخست امسال 166 ریال ای‌پی‌اس به‌ازای هر سهم ساخته و تا پایان شهریورماه امسال 11 میلیارد تومان سود انباشته داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به محصولات اصلی این شرکت مواد اولیه مورد نیاز ذرت، کنجاله سویا، یونجه و جو است که قیمت‌های جهانی دارند، به همین جهت نرخ‌های جهانی و نرخ دلار در سودسازی این شرکت بسیار حائز اهمیت است. به عبارتی اگر قیمت جهانی هر تن کنجاله سویا افزایش پیدا کند، این موضوع باعث روند کاهشی سودسازی این شرکت خواهد شد.

فتحی مطرح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید شیر خام کشور 10 میلیون تن است که 17 هزار تن از این 10 میلیون تن توسط این شرکت تولید می‌شود. همچنین ظرفیت کل دام کشور 600 هزار راس است که 1000 راس آن مربوط به این شرکت است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این شرکت در نظر دارد سقف دام مولد خود را از هزار راس دام مولد به 1500 راس دام مولد برساند که این موضوع هم در تولید شیرخام و هم فروش مستقیم گوساله نر تاثیر مستقیمی خواهد داشت. برنامه‌ریزی شرکت این است که تا پایان شهریورماه 98 این طرح توسعه را به بهره برداری برساند.

ساخت 40 تومان ای‌پی‌اس

فتحی مطرح کرد: نرخ فروش شیر خام این شرکت در شش ماهه نخست امسال 1630 تومان بوده که به 2000 تومان رسیده است. اگر نهاده‌های دامی افزایش قیمت نداشته باشند و شرکت بتواند با همین نرخ فروش 2000 تومانی تا پایان سال فروش داشته باشد، به نظر می‌رسد این شرکت بتواند امسال 40 تومان ای‌پی‌اس به‌ازای هر سهم بسازد. البته اگر قیمت شیر خام افزایش پیدا نمی‌کرد این شرکت امسال پتانسیل سود‌سازی بیشتر از 30 تومان را نداشت.

وی ادامه داد: سال گذشته این شرکت در مجمع عمومی 90 درصد از ای‌پی‌اسی را که ساخته بود به صورت سود نقدی بین سهام‌داران تقسیم کرد. در حال حاضر پی بر ایی شرکت 8 است که می‌تواند بالاتر یعنی در حدود 11 تا 12 برود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازدهی بسیار مناسبی برای این سهم متصور هستم، تصریح کرد: درست است که این دسته از شرکت‌ها از نظر ارزش بازار کوچک هستند، اما این شرکت‌ها خیلی تاثیرپذیر از بسیاری از پارامترهای سیاسی و اقتصادی کلان از جمله تحریم نیستند و به همین دلیل تحلیل آنها راحت و آسان و برای سرمایه‌گذاری مناسب خواهند بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن تقی‌نژاد

    این زکشت خیلی جالبه. به هر نفر دو زار رسید و چون کسی نمیتونه اردر زیر صدهزار تومن برای فروش بذاره پس این سهم باید تا زمانی که قسمت سهام هر نفر به صد تومن برسه، صف خرید بشه. بعد چنان صف فروشی میشه […]

    • ناشناس

      بارندگی های امسال خداراشکر برای کشاورزی ها خوبه نوید رونق می دهد باران و برف

  • ناشناس

    سلام. چون مالکش شخص هست تمام تلاشش میکنه بازدهی سوری بفرسته چون تودنیا انسانها بسیاربه ادما حال جور واجور میدن گاهی کنتور وارو میبندن بایه اشاره