کد مطلب: ۷۲۹۰۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سقوط ۷۱ درصدی پرداخت وام مسکن / سرنوشت تامین مالی طرح جهش مسکن چیست؟

سقوط 71 درصدی پرداخت وام مسکن / سرنوشت تامین مالی طرح جهش مسکن چیست؟

با وجود اینکه طبق قانون مقرر شده که امسال حداقل 360 همت وام به طرح جهش مسکن اختصاص یابد اما در 6 ماه نخست امسال مبلغ وام پرداختی با افت 71 درصدی نسبت به سال گذشته به تنها 18 همت رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که همواره نسبت به طرح جهش مسکن وارد می‌شود، نحوه تامین مالی آن است. موضوعی که پس از کش و قوس‌های فراوان به بانک‌ها سپرده شد اما به نظر می‌رسد که بانک‌ها از زیر این مسئولیت سنگین شانه خالی می‌کنند.

داستان پرحاشیه تامین مالی طرح جهش مسکن

نحوه تامین مالی طرح جهش مسکن با توجه به بزرگی این پروژه و حجم منابع مالی مورد نیاز آن، اگر به درستی اجرا نشود می‌تواند آثار فاجعه‌باری برای اقتصاد ایران به دنبال داشته باشد.

با وجود حساسیت بالای تامین مالی این طرح، بخش عمده وظیفه تامین مالی این طرح بر دوش بانک‌ها قرار گرفته است. وظیفه‌ای که با توجه به سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی، بخصوص تسهیلات تکلیفی متعددی که برای بانک‌ها تعیین شده است، بسیار سنگین به نظر می‌رسد.

با این حال، طبق قانون جهش تولید مسکن که توسط مجلس تصویب شده است، مقرر شده که بانک‌های عامل، ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی را به بخش مسکن اختصاص دهند.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که بانک‌ها از پرداخت این وام‌ها شانه خالی می‌کنند.

فاصله نجومی مبلغ وام‌های پرداختی با قانون

طبق ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها موظف‌اند که حداقل 20 درصد از تسهیلات پرداختی در هر سال را به بخش مسکن اختصاص دهند. به طوری که در سال اول این مبلغ نباید کمتر از 360 هزار میلیارد تومان باشد.

از سوی دیگر بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده است که در 6 ماهه ابتدایی سال جاری در مجموع حدود 2000 هزار میلیارد تومان وام از طریق شبکه بانکی پرداخت شده است. این در حالی است که مطابق آمارهای وزارت راه و شهرسازی، کل تسهیلات پرداخت شده به طرح جهش مسکن تنها 18 هزار میلیارد تومان بوده است.

لازم به ذکر است که تقریبا همه این تسهیلات توسط بانک مسکن پرداخت شده و دیگر بانک‌ها سهم ناچیزی از آن دارند.

سقوط 71 درصدی پرداخت وام مسکن

با این تفاسیر سهم طرح جهش مسکن از کل تسهیلات اعطایی به بخش‌های اقتصادی در 6 ماهه نخست 1401 تنها حدود یک درصد بوده است. این در حالی است که این رقم برای 6 ماه نخست سال 1400 برابر با 5.1 درصد و مدت مشابه سال 99 معادل 5.7 درصد بوده است.

با وجود به تاکید فراوان دولت به اعطای وام به بخش مسکن در سال جاری، حجم این تسهیلات نسبت به سال‌های گذشته نیز با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

به طوری که مبلغ وام مسکن در 6 ماهه نخست امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افتی بیش از 71 درصد را به ثبت رسانده است.

ناتوانی و بی‌میلی بانک‌ها به پرداخت وام مسکن

کمبود منابع بانک‌ها در پی سیاست‌های بانک مرکزی اعم از سرکوب نرخ بهره و تسهیلات تکلیفی از یک سو و ریسک بالای سرمایه‌گذاری در طرح جهش مسکن از سویی دیگر، باعث شده که بانک‌ها توانایی و تمایل تامین مالی این طرح را نداشته باشند.

موضوعی که نه تنها بر سرنوشت طرح جهش مسکن تاثیر بسزایی دارد بلکه می‌تواند برای اقتصاد کشور نیز آثار جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.