کد مطلب: ۳۷۰۲۸۰

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون انرژی مجلس:

واکنش مجلس به افزایش احتمالی قیمت بنزین

واکنش مجلس به افزایش احتمالی قیمت بنزین

هدایت‎الله خادمی با بیان اینکه در دنیا حداقل حقوق چهار تا پنج هزار دلار است، گفت: اگر دولتمردان حقوق کارمندان را ماهانه چهار هزار دلار کنند، آن وقت می‌توانند بنزین را چهار دلار و حتی دو برابر قیمت بنزین در اروپا کنند، بنابراین نمی‌شود که بنزین گران شود و افزایش آن تاثیر قابل توجهی در قیمت سایر اقلام مورد نیاز مردم گذارد، اما میزان حداقل حقوق و دستمزد مردم 120 دلار باشد.

هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز در تشریح تاثیر افزایش قیمت بنزین بر اقتصاد، گفت: دولت از سال 92 این اختیار را داشت که با شیب بسیار ملایمی قیمت بنزین را افزایش دهد که اگر دولت اقدام به افزایش قیمت با شیب بسیار ملایم می‌کرد، نه شوک اقتصادی وارد می‌شد و نه شاهد افزایش قیمت سایر اقلام مورد نیاز مردم می‌بودیم و بنزین هم به نرخ متعادلی می‌رسید.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس تصریح کرد: دولت به دلیل یک سری موضوعات سیاسی از سال 92 تا 96 هیچ‌گونه افزایشی در قیمت بنزین نداد، اما یک مرتبه در سال 97 متوجه شد که اشتباه بزرگی کرده است. به همین جهت در لایحه بودجه سال 97 افزایش قیمت 60 درصدی بنزین را لحاظ کرد که نمایندگان مجلس این پیشنهاد دولت را نپذیرفتند، جالب این است که دولت در لایحه بودجه سال 98 هیچ اشاره‌ای در رابطه با افزایش قیمت بنزین نکرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: همچنین دولت در سال‌های گذشته اعتقادی به کارت سوخت نداشت و معتقد بود که کارت‌های سوخت فسادزا هستند، به همین جهت توزیع کارت سوخت را هم متوقف کرد.

خادمی تاکید کرد: اما امسال برخی دولتمردان به‌صورت غیررسمی و شفاهی در جلسات کمیسیون انرژی و صحن غیرعلنی مجلس شورای اسلامی اعلام به افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی بنزین کردند، به‌طوری که حتی از سوی آنها طرحی مطرح شد مبنی بر اینکه روزانه 80 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که بهتر است به هر ایرانی یک لیتر بنزین داده شود و افرادی که خودرو دارند سهیمه بنزین افرادی که خودرو ندارند را خریداری کنند که در نهایت این طرح دولت در کمیسیون انرژی مجلس رای نیاورد.

چنانچه نفت خام تبدیل به فرآورده‌های با ارزش نفتی دیگری از جمله بنزین می‌شد، بدون شک در حد بسیار بالایی می‌توانستیم بنزین تولید کنیم و از این طریق هزینه تولید بنزین کاهش پیدا می‌کرد و بنزین در ایران با همین نرخ فعلی دیگر ارزان نبود.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس تصریح کرد: این روزها دولتمردان مباحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی و دو نرخی کردن آن مطرح کردند، اما لازم به ذکر است که مشکل اصلی ما در سطح کلان است، به عبارتی ایران بیشترین دارنده نفت و گاز جهان است، اما همچنان خام‌فروشی نفت می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: چنانچه نفت خام تبدیل به فرآورده‌های باارزش نفتی دیگری از جمله بنزین می‌شد، بدون شک در حد بسیار بالایی می‌توانستیم بنزین تولید کنیم و از این طریق هزینه تولید بنزین کاهش پیدا می‌کرد و بنزین در ایران با همین نرخ فعلی دیگر ارزان نبود.

مشکل عمده و اصلی ما این است که نمی‌توانیم ارزش پایه پولی کشور را حفظ کنیم و ارزش پایه پولی کشور در مقایسه با سایر ارزهای دنیا روند کاهشی دارد. اگر ارزش پایه پولی کشور ثابت می‌ماند و بنزین هم لیتری هزار تومان فروخته می‌شد، در حال حاضر قیمت بنزین در ایران از قیمت بنزین در اروپا گران‌تر بود.

خادمی تاکید کرد: از سوی دیگر دولتمردان نباید فضا را برای تحریم ایجاد می‌کردند که ایران یک کشور تک‌محصولی شود و آمریکا از وابستگی شدید اقتصاد ایران به خام‌فروشی نفت سوء‌استفاده کند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس تصریح کرد: مشکل عمده و اصلی ما این است که نمی‌توانیم ارزش پایه پولی کشور را حفظ کنیم و ارزش پایه پولی کشور در مقایسه با سایر ارزهای دنیا روند کاهشی دارد. اگر ارزش پایه پولی کشور ثابت می‌ماند و بنزین هم لیتری هزار تومان فروخته می‌شد، در حال حاضر قیمت بنزین در ایران از قیمت بنزین در اروپا گران‌تر بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اگر قیمت دلار 400 تومان حفظ شده بود، بنزین در ایران لیتری بیش از سه دلار قیمت داشت، بنابراین مشکل اصلی ما این است که نمی‌توانیم ارزش پایه پولی کشور را حفظ کنیم.

خادمی تاکید کرد: اگر قیمت بنزین را 20 هزار دلار هم کنیم چون روند ارزش پول کشور رو به کاهش است، بدون شک پس از گذشت مدت زمانی دوباره مطرح می‌شود که بنزین در ایران ارزان است و قاچاق می‌شود، بنابراین ضرورت دارد که ارزش پایه پولی کشور حفظ شود که بعید است دولتمردان بتوانند در این راستا اقدام قابل توجهی داشته باشند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس تصریح کرد: همچنین گرانی سوخت باعث افزایش نرخ حمل‌ونقل و سایر اقلام مورد نیاز مردم می‌شود، بنابراین با افزایش قیمت بنزین شاهد گرانی افسارگسیخته‌ای در سایر محصولات مورد استفاده مردم خواهیم شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در دنیا حداقل حقوق چهار تا پنج هزار دلار است، اگر دولتمردان حقوق کارمندان را ماهانه چهار هزار دلار کنند، آن وقت می‌توانند بنزین را چهار دلار و حتی دو برابر قیمت بنزین در اروپا کنند، بنابراین نمی‌شود که بنزین گران شود و افزایش آن تاثیر قابل توجهی در قیمت سایر اقلام مورد نیاز مردم گذارد، اما میزان حداقل حقوق و دستمزد مردم 120 دلار باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم اقتصاد ایران همانند بسته‌ای است که از موارد و آیتم‌هایی تشکیل شده و اگر به تنهایی برای یک مورد تصمیم‌گیری شود، اقدام درست و کارشناسانه‌ای نیست. به همین جهت دولت در رابطه با افزایش قیمت بنزین باید به تبعات منفی آن توجه کند، به‌طور کلی مخالف افزایش قیمت بنزین هستم، زیرا افزایش قیمت سایر کالاهای اساسی را به دنبال دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تاریخ

    اگر رپورتاژ آگهی نگفته باشد حرف درستی زده است.

  • ناشناس

    واقعاً جالب مثل روز روشن که اگه در کشورهای اروپایی و عربستان و آمریکا و بقیه کشورها بنزین چند برابر ایران است در عوض حقوق آنها هم چند برابر حقوق ایرانیها است تحریمهای فلج کننده ندارن دلار دقیقه ای بالا نمیره یه سر بنزین به گران شدن پیاز و سیب زمینی و بقیه مایحتاج مردم وصل نیست

  • ناشناس

    […] با این تصمیم هایی که میگیرن آقا شما ها فکر نکنین به خدا مردم راحتر هستن کم مردم مشکل دارن که اینم بهش اضافه میکنین؛؛ تا دولت پول واسه […] کم میاره میاد سراغ مردم