کد مطلب: ۵۸۸۸۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای ورشکستگی دولت چیست؟

ماجرای ورشکستگی دولت چیست؟

چند روز قبل، گزارشی منتسب به سازمان برنامه و بودجه منتشر شد که می‌گفت دولت ایران در آستانه ورشکستگی است و اگر تحریم‌ها رفع نشود، دلار ۲۸۵ هزار تومانی هم بعید نیست. گزارشی که البته تکذیب شد. اما سوالات زیادی را ایجاد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنچه در این گزارش نگران‌کننده است، ماجرای ورشکستگی دولت است. اما فارغ از این گزارش، آیا دولت ایران در آستانه ورشکستگی است؟

جدای از گزارش منتسب به سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش‌های مجلس و گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ بدهی دولت و احتمال ورشکستگی آن را تایید کرده‌اند.

مهم‌ترین شاخص در تشخیص وضعیت بدهی‌های یک دولت نسبت بدهی‌ها با تولید ناخالص داخلی است. مرکز پژوهش‌های مجلس، چندی پیش گزارشی منتشر کرد که می‌گفت نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی در پایان کار دولت روحانی، به ۵۲ درصد رسیده و پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۵ این نسبت به ۷۲ درصد می‌رسد.

مطابق استاندارد‌های صندوق بین‌المللی پول، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی کشور‌های درحال توسعه‌ای که بالاتر از ۵۰ درصد است، در آستانه هشدار و بالاتر از ۷۰ درصد در آستانه خطر قرار دارند.

از طرف دیگر، در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ هم عنوان شده که دولت ظرف یک سال ۳۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرده است. این عامل هم نگران‌کننده است.

آیا ورشکستگی دولت جدی است؟

چند روز پیش گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ منتشر شد. گزارشی که می‌گفت دولت در سال ۹۹ چون نتوانسته نفت بفروشد، ۳۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرده است. ۴۰۹ درصد بیشتر از آنچه در قانون بودجه آمده بود.

انتشار بی‌سابقه و بیش از حد اوراق بدهی، همان عاملی است که می‌تواند دولت را دچار بحران بدهی و ورشکستگی کند.

انتشار اوراق بدهی به دولت کمک می‌کند که بدون افزایش تورم، بودجه خود را تامین کند. اما دولت باید اصل و سود این اوراق را در سررسید مشخصی به مردم و خریداران اوراق برگرداند. اما انتشار اوراق تا حدی مقبول است که دولت را با بحران بدهی مواجه نکند و از طرف دیگر، دولت امیدوار باشد که می‌تواند این بدهی را در سررسید مقرر تسویه کند.

اما با توجه به تحریم‌ها و ناتوانی دولت در فروش نفت، احتمال اینکه این دولت بتواند، بدهی خود را پرداخت کند، ضعیف است. برای همین ممکن است دولت برای پرداخت این بدهی، اوراق بدهی جدید منتشر کند. مانند کاری که امسال هم انجام شده است.

بدهی ۸۰ هزار میلیارد تومانی

این مساله سبب تجمیع این بدهی‌ها می‌شود و ممکن است دولت را ورشکسته کند. برای مثال بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بودجه امسال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد. اما در کنار این کسری، دولت رئیسی امسال باید حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای پرداخت اوراق بدهی دولت پیشین پرداخت کند.

نگرانی اصلی از همین جا شروع می‌شود. اینکه بدهی قبلی با بدهی جدید پرداخت شود و دولت را ورشکسته کند.

اما تنها بدهی دولت، بابت انتشار اوراق بدهی نیست. بدهی دولت به بانک‌ها، بدهی به تامین اجتماعی هم در لیست بدهی‌هایی قرار دارد که دولت باید پرداخت کند.

دلار ۲۸۵ هزار تومانی ایران

اما ماجرای گزارش منتسب به سازمان برنامه و بودجه چه بود؟ در این گزارش که بلافاصله تکذیب شد، دو سناریو برای قیمت دلار در نظر گرفته شده است. اول قیمت دلار با فرض رفع تحریم‌هاست. در این سناریو قیمت دلار در سال ۱۴۰۶ به ۵۵ هزار تومان می‌رسد.

اما نکته نگران‌کننده، تدوام تحریم‌هاست که فروش نفت را با مشکل مواجه می‌‌کند و ممکن است قیمت دلار به ۲۸۵ هزار تومان برسد.

سازمان برنامه بلافاصله دلار ۲۸۵ هزار تومانی را رد کرد و گفت این گزارش صحیح نیست. اما نکته دیگری که در این گزارش عنوان شده بود ماجرای ورشکستگی دولت بود.

این گزارش گفته بود چه تحریم‌ها رفع شود چه نشود، دولت ورشکسته می‌شود. رفع تحریم‌ها فقط زمان ورشکستگی دولت را به تاخیر می‌اندازد. مگر اینکه دولت بتواند ساختارهای اقتصادی را اصلاح کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    واقعیات باید گفته شود مخصوصا در بعد اقتصادى که اگر شفافیت نباشد سواستفاده هاى فراوانى خواهد شد چه از بعد مالى که عده اى خواص چنگ مى اندازند و چه از بعد خبرى که باعث سردرگمى مردم خواهد شد. بنابراین دولت جدید اگر شهامت دارد و ترس و واهمه اى ندارد یک کمیته بى طرف متشکل از افراد اقتصاد دان ٬ صاحب نظر فراهم آورد نظرات و راه چاره را از طریق رسانه ها اعلام کنند. بعد باید تصمیم گیرى شود اگر نمى توانید تصمیم بگیرید آنرا به راى مردم بگذارید تا به شما کمک کنند و اگر نمى خواهید هیچکدام از اینها را انجام دهید پس به ورشکستگى دولت و کشور مهر تایید زده اید٬ والسلام.

  • ناشناس

    ایران ماخاکش ذره ذره پول هست ولی چه فایده دست یکسری آدمهای پرطمع افتاده _ آخه تواین همه پول میخوای چکار وقتی که مردی یه کفن نصیبت میشه اگه اونم لیاقت داشته باشی وگرنه الا دگوری براخودت فراهم کردی

  • ناشناس

    چه بنویسیم مگه گوش شنوایی هم هست .مگه عقل سلیم در حال حاضر حکمفرماست.

  • ناشناس

    چرا باید نزدیک مذاکرات دوباره مثل سابق با گزارش های دروغ و البته با ضریب دهی های رسانه ای مثل رسانه های اصلاح طلب پالس هایی برای طرف مذاکره کننده خارجی ارسال میکنید و در جامعه موج ترس و ناامیدی ایجاد میکنید و این یعنی فشار به طرف مذاکره کننده ایرانی برای تسلیم بیشتر چه خیانت هایی مانند برجام در جریان است

    • ناشناس

      شما در ایران زندگی می کنی؟ مردم دیگر امیدی ندارند با دقت نگاه کن

  • ناشناس

    موقع رقص برجامی کجا بودی

  • ناشناس

    اگر بجای اینکه هزینه گروهها و سازمانهای خارجی را بدهند و کشور را بخاطر حمایت از فلسطین و بقول خودشان مبارزه با امپریالیسم درگیر تحریم نمی کردند امروز نگران ورشکستگی دولت نبودیم.

  • ناشناس

    کارشناس محترم مرکز پژوهشهای مجلس
    چرا قیمت یک کیلو خاویار صادراتی را که رقم نجومی است و خدادادی هم هست به مردم اعلام نمیکنی چرا چند برابر پول یارانه از بابت آب و برق و گاز و سایر اقلام دیگر را اعلام نمیکنی فقط چسبیده ای به بدهیها و هدف واقعیت از اعلام ورشکستگی دولت ریسی چیست چرا در زمان روحانی گزارش نمی دادی نکند دستهایی پشت پرده دارد برخی از آقایان را به راه ناصواب خواسته یا ناخواسته می کشاند بیشتر مراقب باشید تا التهاب بی اساس که خواسته اصلی دشمنان اسلام و ملت ایران است در جامعه ریشه ندواند

    • سید جعفر

      راست میگه چرا حقایق را میگی ،بزار دلار بشه پنجاه هزار تومان طرفداران رییسی حالشو ببرن چکارشون داری..

  • ناشناس

    بنام خدا. وزیر اقتصاد لطفا در اسرع وقت رعیس برنامه و بوجه را با یک کارشناس کارکشته عوض کنید چون ایشان ازهمان لحظه اول شروع کرد که به یاس ونامیدی که خواسته دشمنان است لطفا مجلس حساس سود. مهدی

  • محمد

    ای بابا مگر ما ملت آدم حساب می‌شویم که مسئولین ناراحت سفره ما باشند ملت بچه های این آقایان هستند که در آمریکا دارند به سختی با امپریالیسم مبارزه می‌کنند پولها رو بفرستید براشون جیبشان خالی نماند ماهم اینجا خواری میکشیم میگیم مرگ بر آمریکا واقعا جای تاسف است??

  • ناشناس

    تا زمانی ک هزینه های دیگر کشورها مثل لبنان عراق سوریه یمن حماس گردن ما باشد روزبروز بدبختی ها بیشتر میشود چون ملت بدودسته خودی و غیره خودی تقسیم کرده اند حالا روز روشن است شب تاریک در پیش است از کابینه دولت مشخص است چقدر بی سواد دیگر از 6کلاس سواد چ انتظاری میشود داشت