کد مطلب: ۴۲۲۰۴۲

گفتگوی تجارت‌نیوز با مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران:

وضعیت دلار پس از تحولات جدید منطقه چه خواهد شد؟

وضعیت دلار پس از تحولات جدید منطقه چه خواهد شد؟

مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: اگر ماجرا اخیر به همین جا ختم شود و اتفاق متقابلی باز هم صورت نگیرد بازار سرمایه و ارز در همین حول و حوش باقی می‌ماند اما اگر اوضاع بدتر شود و عمل متقابل صورت بگیرد طبیعی است که در فردایی ناآرام قیمت‌ها هم غیرعادی خواهد بود.

در پی اقدام تلافی‌جویانه ایران، بامداد امروز نیروی هوافضای سپاه طی عملیاتی اقدام به شلیک چندین فروند موشک زمین به زمین به پایگاه هوایی اشغالی ارتش آمریکا موسوم به «عین الاسد» کرد. با افزایش تنش‌ها و تشدید جو سیاسی کشور، رفتار بازارهای مالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مهدی رئیس‌زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره رفتار بازارهای مالی در این شرایط فعلی می‌گوید: باید منتظر ماند و واکنش‌ اولیه بازارها را دید، هنوز رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و مقامات عالیه طرف مقابل اطلاعات دقیقی را منتشر نکرده‌اند و واکنش بازارها بیشتر به عکس‌العمل طرف مقابل بستگی دارد.

وی ادامه می‌دهد: آمریکا خارج از عرف و قوانین بین‌المللی دست به اقدامی زد و ما نیز بر اساس همان قوانین عمل متقابل انجام دادیم. به نظر می‌رسد آمار دقیق خسارت یا صدمات وارده هنوز مشخص نیست.

رئیس‌زاده می‌افزاید: اتفاقاتی که طی روزهای اخیر فضای سیاسی جامعه را در بر گرفته بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده، به طوری که افرادی که ارز عرضه می‌کردند طی روزهای اخیر از این کار خودداری کردند به این دلیل که منتظر اتفاقات پیش‌بینی شده بعدی بودند. افرادی که فروشنده بودند به این امید که قیمت ارز بالاتر برود از فروش خودداری کردند. بورس نیز به دلیل بی‌اطمینانی با افت شدید مواجه شده است.

این کارشناس درخصوص پیش‌بینی رفتار بازارها تاکید می‌کند: برآورد و پیش‌بینی رفتار بازارهای مالی در این روزها سخت است و چیزی که مسلم بوده این است که اگر موضوع به همین جا ختم شود و اتفاق متقابلی نیفتد بازار سرمایه و ارز در همین حول و حوش باقی می‌ماند اما اگر اوضاع بدتر شود و عمل متقابل صورت بگیرد طبیعی است که در فردایی ناآرام قیمت‌ها هم غیرعادی خواهد بود.

وی در ادامه می‌افزاید: ما بر خلاف قوانین بین‌المللی عمل نکردیم و یک عمل متقابل بود، اگر طرف مقابل هم دیگر عکس العمل متقابلی انجام ندهد و وضعیت نه جنگ و نه صلح برقرار شود، شاید ثباتی در یک بازه زمانی به جود آید اما اگر هر روز یک طرف بخواهد کاری کند منجر به ناآرامی و عدم ثبات می‌شود. در این شرایط قیمت‌ها هم واقعی نیست، نه افت شاخص بورس و نه افزایش قیمت دلار.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.