کد مطلب: ۳۳۲۲۹۴

تجارت‌نیوز در گفتگویی بررسی کرد:

وضعیت سبد خانوار در شب عید چگونه می‌شود؟

وضعیت سبد خانوار در شب عید چگونه می‌شود؟

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: افزایش قیمت تمام‌شده در صنایع غذایی باعث شد تا مردم کمتر به سراغ خرید کالاهای استراتژیک بروند. البته هر چه به شب عید نزدیک‌تر می‌شویم، حذف یا کاهش خرید محصولات غذایی از سوی مردم بیشتر به چشم می‌خورد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره وضعیت صنایع تبدیلی به تجارت‌نیوز گفت: امروز صنایع تبدیلی روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد؛ چرا که حاشیه سود صنایع تبدیلی بسیار اندک شده است. منفعت ایجادشونده در این صنعت به عواملی همچون حجم تولید مناسب و فروش آن بستگی دارد. در حال حاضر شرایطی که برای مواد اولیه و مواد بسته‌بندی حکم فرماست باعث شده که این نوع کالاهای سرمایه‌ای بین سه تا پنج برابر افزایش یابد.

حسن فروزان‌فرد با اشاره به کاهش چشم‌گیر تولید صنایع تبدیلی اظهار کرد: تولیدکنندگان صنایع تبدیلی برای اخذ مواد اولیه به شدت تحت فشار هستند. همین امر باعث شد که عرضه صنایع غذایی و تبدیلی از محل درب کارخانه کاهش یابد و به واسطه همین موضوع مصرف‌کنندگان نیز به دلیل افزایش قیمت سرانه مصرفی‌شان را کمتر از گذشته کردند.

او افزود: صنعت مواد غذایی و تبدیلی در حالت ایده‌آل می‌تواند بین پنج تا هفت درصد حاشیه سود را برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد اما به نظر می‌رسد که تا پایان سال 97 اغلب این صنایع در حاشیه زیان قرار بگیرند.

وضعیت بازارهای صادراتی صنایع غذایی

فروزان‌فرد درباره وضعیت بازار صادراتی محصولات صنایع غذایی نیز به تجارت‌نیوز گفت: بازارهای اصلی صنایع تبدیلی ایران کشورهای همسایه بودند اما امروز به دلیل محدودیت‌هایی که از سوی برخی تصمیم‌سازان کشور اخذ شده منجر به آن شد که شرایط برای صادرات محدودتر از گذشته شود. همچنین بلاتکلیفی درباره نرخ ارز و بخشنامه‌های متعدد از سوی بانک مرکزی هم منجربه افزایش چالش‌ها و آسیب‌ها شد.

او اظهار کرد: اخیرا مقامات مسئول درباره برخی صنایع تبدیلی همانند رب گوجه فرنگی محدودیت‌های صادراتی وضع کردند که این موضوع نظم صادرات را به‌طور مجدد مختل کرد. این بهم‌ریختگی‌ها باعث شد آن دسته از صنایع تبدیلی که در بازار داخل از ظرفیت‌های بزرگی برخوردار بوده و هستند، بتوانند از طریق فعالیت‌های داخلی خودشان را محفوظ نگه دارند. بنابراین صاحبان این صنایع برای آینده از وضعیت مطلبوبی برخوردارند. در حالی که صاحبان آن دسته از صنایع که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صادراتی در بخش تولید قدم نهاده بودند، این روزها با آسیب‌های متفاوتی روبه‌رو هستند.

وضعیت سبد خانوار در شب عید

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: قیمت صنایع تبدیلی همچون رب، کنسروجات و… به دلیل بلاتکلیفی در قیمت مواد اولیه با گرانی مواجه شد.

به‌گفته او، در دسترس نبودن مواد اولیه، کمبود کالای بسته‌بندی چه شده در حوزه کنسروجات و لبنیات، زمینه را برای کاهش تولید و به نوبه آن افزایش قیمت‌های چشم‌گیر فراهم کرد.

علت افزایش قیمت محصولات لبنی چیست؟

فروزان‌فرد درباره این پرسش که چرا قیمت محصولات لبنی و دیگر صنایع تبدیلی با افزایش چشمگیر قیمت‌ها روبه‌رو است؟ پاسخ داد: همان طور که اشاره شد قیمت صنایع تبدیلی همچون رب، کنسروجات و… به دلیل بلاتکلیفی در قیمت مواد اولیه با گرانی مواجه شد.

رئیس کمیسیون رقابت اتاق ایران درباره میزان ذخایر کالاهای استراتژیک کشور گفت: به هیچ عنوان کمبود کالاهای استراتژیک احساس نمی‌شود اما ناخودآگاه افزایش قیمت تمام‌شده در صنایع غذایی، افت خرید از سوی مصرف‌کنندگان را به همراه داشته است. هر چه به شب عید نزدیک‌تر می‌شویم حذف یا کاهش خرید محصولات غذایی از سوی مردم بیشتر به چشم می‌خورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وضعیت سبد خانوار کارگری نشان می‌دهد که فاصله مجموع حداقل دستمزد تا هزینه ماهیانه معیشت خانوار به 3.5 میلیون تومان رسیده است